2006. január. 04. 19:25 Utolsó frissítés: 2006. január. 04. 19:25 Kult

Álmodozások kora

A január 31-én nyitó 37. Magyar Filmszemlén várható elsőfilmesdömping újabb bizonyítéka lehet a szakértők által már-már filmtörténeti jelentőségűnek tartott fiatal magyar újhullám jelentkezésének. Felbukkanásuk okáról és kvalitásaikról kérdeztük Schubert Gusztáv filmkritikust, a Filmvilág főszerkesztő-helyettesét.

© Dudás Szabolcs
HVG: A közelgő filmszemlén az induló 31 filmnek meglepően nagy része, mintegy harmada első szárnypróbálgatás lesz. A debütáló rendezők életkora ráadásul feltűnően alacsony ahhoz képest, hogy az elmúlt évtizedekben magyar filmesek szinte már deres hajjal állhattak először kamera mögé.

Sch. G.: Az elmúlt öt évben hosszú idő óta először történt meg, hogy egy nemzedék tagjai együtt tudtak elindulni, és valóban fiatalon, huszonöt-harminc évesen lettek elsőfilmesek. Felbukkanásuk azért nevezhető akár filmtörténeti jelentőségűnek is, mert a filmes nemzedékváltás folytonossága az 1970-es években megszakadt, és utoljára az 1960-as években tűntek fel fiatal magyar filmesek - így Szabó István, Kósa Ferenc vagy Gaál István, és persze az akkoriban már negyvenes éveiben járó Jancsó Miklós - hasonló filmkészítési elveket valló, összetartó nemzedékként.

HVG: Miért szakadt meg akkor a sorozat?

Sch. G.: Részben politikai okok miatt: a hatalomnak, érthető módon, nem volt kívánatos az újabb és újabb generációk jelentkezése. Az 1968-as csehszlovákiai magyar bevonulást követő politikai represszió lehetetlenné tette az újhullámos szemléletmód folytatását. Másrészt hiányoztak azok az élmények, amelyek egységbe kovácsolták volna az 1970-es, 1980-as évek ifjait. Az 1960-as évek újhullámosai még drámai életanyagból meríthettek: átélni a világháborút, a Rákosi-diktatúrát, az 1956-os forradalmat semmivel sem pótolható elemi tapasztalat. A történelmi összefüggésekbe ágyazott vallomásos mozik sorában figyelemre méltó volt például Szabó István második filmje, az Apa, melyben egy fiú képzeletében legendás hőssé növesztette a háborúban meghalt édesapját, öntudatra ébredése viszont egyúttal az atyáskodó hatalom kritikája is volt. A későbbi generációknak már nehezebb dolga akadt: a reformot elvető kádárizmus a középszernek kedvezett, a "megáll az idő" érzése köszöntött be. Akadt azért néhány fiatal filmes, aki a megpróbálkozott ennek az állóvíznek a megbolygatásával. A radikális rendszerkritikára azonban a hatalom mindig cenzúrával válaszolt: Jeles András Álombrigád című, 1983-ban forgatott szatírája csak 1989-ben kerülhetett közönség elé.

HVG: A rendszerváltás vagy legalább az azzal megteremtődött lehetőségek igazán inspirálhatták volna az azóta indulókat. Miért telt el egy teljes évtized anélkül, hogy a fiatal filmesek különösebben hallattak volna magukról?

Sch. G.: Egyebek mellett hiányzott hozzá a pénz is, illetve a kultúrpolitika támogatása. Abban, hogy a fiatalok az elmúlt négy-öt évben új rajként jelentkezhettek, nagy része volt annak, hogy a filmszakma ki tudta harcolni a magasabb összegű állami támogatást, és 2004-ben a filmtörvényt. De lehet, hogy a mai fiatal rendezőkből csak negyvenéves korukra lett volna elsőfilmes, ha nem áll sokuk mellé Simó Sándor rendező és producer, aki mindent megtett azért, hogy a Színház- és Filmművészeti Egyetemen végző osztályának tagjai 35 milliméteres filmre készíthessék bemutatkozó munkáikat. Így a nézők a mozikban láthatták például Pálfi György az Európai Filmakadémia díját birtokló Hukkle című moziját, vagy Fazekas Csabának a filmszemle legjobb elsőfilmesdíját a közönségdíjjal is megfejelő Boldog születésnapot! című vígjátékát. Simó 2001-ben bekövetkezett halála után is összetartott egyébként az osztály, egy produkciós cég mellett Madzag Filmegylet néven egyfajta érdekvédő egyesületet hoztak létre.

Az interjú második része (Oldaltörés)

HVG: Amellett, hogy a csoportba szerveződés marketingstratégiának se rossz, mennyire jellemzi egységes látásmód az egységesnek mondott fiatal nemzedéket?

Sch. G.: Amikor újhullámról beszélünk, véletlenül se gondoljunk csupa egyforma ízlésű filmesre. A mai újhullám hajtóereje a rendszerváltás sorsfordító korszaka. Ugyanakkor ritka az olyan film, mely arra vállalkozna, hogy társadalmi körképet adjon a rendszerváltásról vagy akár egyetlen kitüntetett pillanatáról, de ilyen kivétel volt a nemzedék első nagy közönségsikere, Török Ferenc 2000-es Moszkva tere, mely a rendszerváltáskor érettségizettek életérzését idézi fel. Mindenképpen közös e nemzedék filmjeiben, ahogy a fiatalok helyzetét látják. Török Ferenc második filmje, a Szezon, Mundruczó Kornél Szép napok című mozija vagy Vranik Roland Fekete kefe című első opusa - mely tavaly, a filmszemle történetében először, elsőfilmként lett fődíjas - magukkal mit kezdeni nem tudó hőseinek kallódása azt jelzi, hogy a huszonévesek orientációs válságban vannak, és jobb híján megpróbálják kibekkelni az életet.

HVG: A mozilátogatók viszont ezeket a filmeket nem akarják kibekkelni, mert noha a kritika dicséri őket, igen kevesen váltottak rájuk jegyet.

Sch. G.: Igen, de nem azért, mert ezek rossz filmek, hanem mert a tévén nevelkedett közönség elszokott az átlagosnál több figyelmet és gondolkodást kívánó filmektől. Ugyanakkor a minőség és a magas nézőszám nem összeférhetetlen fogalmak, példa lehet rá a negyedmillió nézőt vonzó, 2004-ben Cannes-ban a fiatal nézők díját elnyerő Kontroll. Ennek yuppie hőse, belefáradva a karrierépítésbe, beáll metróellenőrnek. E tipikusan értelmiségi témát Antal Nimród horrorisztikus és egyben mulatságos történet közegébe ágyazta. Amiben az évekig Amerikában élő rendezőnek segítségére lehetett a tengerentúli filmes kultúra: két banda szembenállására - a Kontrollban bűnözők helyett ellenőrökére - épül minden harmadik amerikai film dramaturgiája, és valljuk be: a nézők nagy részét ez húzza be a moziba.

HVG: Miért nem domborít az új generáció a rendszerváltás óta elhanyagolt vidám műfajokban?

Sch. G.: Az 1960-as évek magyar újhullámának e tekintetben negatív hatása volt: a művészfilmnek akkora presztízse támadt, hogy a legtöbb pályakezdő fejében meg sem fordult, hogy vígjátékkal is lehet debütálni, ahogy ezt például Makk Károly még gond nélkül megtehette 1954-ben a ma is szellemes Liliomfival. Új és biztató jelenség, hogy a mai fiataloknak már nem kínos vígjátékkal indulni: elég Fischer Gábor Montecarlo!-jára vagy Goda Krisztina most bemutatott Csak szex - és más semmi című komédiájára gondolni.

HVG: Ha már az 1960-as évek nagy filmesgenerációjával hasonlította össze a mai pályakezdőket, felmerül a kérdés: szakmailag is hozzájuk mérhetők-e?

Sch. G.: Ezek a fiatalok még pályájuk kezdetén tartanak, ezért csak latolgatni lehetne, ki mennyire teljesíti majd be a hozzá fűzött reményeket. A külföldi kritikusok különösen a Mundruczó Kornél-Fliegauf Benedek-Pálfi György-hármast ismerik jól. Az újhullámhoz azonban nem elég a tehetségek együttállása: pénz és értő közönség nélkül hamar kifullad a lendület.

SINDELYES DÓRA

Itthon Bábel Vilmos 2025. január. 07. 14:32

„Azt mondta, el kellene mennem Indiába” – Orbán ájurvédikus gyógyító ismerőse Keralába közvetít ki magyar betegeket

Orbán Viktor egy indiai származású, Magyarországon élő ájurvédikus gyógyító oldalán tűnt fel az indiai Kerala államban, akiről azt mondja, ismeri, de azt már nem árulja el, honnan. Orbán azt is mondta: nem egészségügyi kezelés miatt utazott ki. Nem messze onnan, ahol a miniszterelnök nyaral, van egy ájurvédikus klinika, ahova az indiai ismerőse Magyarországról közvetít betegeket kezelésre. Felhívtuk a klinikát, és beszéltünk valakivel, akit a gyógyító oda közvetített volna kezelésre.