Az utca hírmondói
A hip-hop, amely szubkultúrából dollár tízmilliókat mozgató üzletté nőtt, szókimondó műfaj maradt. Legalábbis a progresszív része. És hódít az Egyesült Államokon kívül is; alkalmazkodva persze a helyi sajátosságokhoz. Mindenütt saját nyelven szövegelnek, a saját problémáikról. Hip-hop nemzetek Európától Afrikáig.
Eurovízió
Genezis |
A New York Bronx városrészében megszülető műfajról annyit biztosan tudhatunk, hogy a DJing (a bakelitlemezek pörgetése), az MCing (magyarán: a rímfaragás, szövegelés, az „elmondanivaló”), a breakdance és a graffiti fogalma nélkül nem meghatározható. Ezen túl azonban már vannak különbségek, ha értelmezésre kerül a sor. A hip-hop több, mint puszta zenélés, kultúrává nőtte ki magát, képviselői számára fontos igazodási pont öltözködésben, nyelvezetben, világlátásban, értékrendben. Az Egyesült Államokon innen és túl is. |
Aziza A. Bevándorlók gyermeke © calabashmusic.com |
Maffia, drog, munkanélküliség, szociális problémák, a bevándorlók kizsákmányolása – néhány példa az olasz hip-hop zenészek szociálisan érzékeny tagjainak témaválasztásából. Főként az ország déli részén élő fiatalok kérik így számon a társadalmi igazságosság fogalmát polgártársaikon. Nem ritka, hogy a szövegeket (főként délen) helyi dialektusban írják Ez tulajdonképpen lázadás az ellen az Észak-Olaszország ellen, amely nem látszik törődni a súlyos gazdasági nehézségekkel küzdő déli tartományokkal (egy 1997-es felmérés szerint Calabria, Campania és Szicília lakosságának kevesebb, mint 20 százaléka beszéli a hivatalos olasz nyelvet, ami nyilvánvalóan további gazdasági, társadalmi problémák gyökere a déli államban). A különböző nyelvjárások tudatos használatát azért is választják a fiatalok, mert úgy érzik, így tudnak igazán hitelesen beszélni a körülöttük élő „kisemberek” mindennapi problémáiról.
Ej, haj, száll az ének
Bajo Mundo Az emigránsokról is énekeltek © Papaya Records |
Tűrt, sőt szinte már (félhivatalosan) támogatott műfaja lett a kínai kormánynak a hip-hop. A kontroll ugyan megköveteli a nóták cenzúráját, de a zenészek bátran rappelhetnek a nemzeti büszkeségről, a turistalátványosságokról vagy a kamaszkori lázadás hátulütőiről. Mivel Kínában a gyilkosság vagy a kábítószer-használat az elkövető kivégzésével is végződhet, így bajossá vált az amerikai hip-hop gengszer-tematikájának átvétele. A műfaj kínai művelői azonban megtalálták a saját – a politikai rendszer által elfogadott – hangjukat, úgyhogy tulajdonképpen jó idők járnak a kínai hip-hop-ban manapság. Van, aki azonban úgy véli, nemigen lehet hip-hop-nak nevezni azt, amit az itteni zenészek művelnek, hiszen csak arról beszélnek, hogy minden rendben van. Ez a műfaj azonban nem erről szól, a problémák felvetése és kritikák megfogalmazása volna a feladata. Kínában viszont egy perccel sem működhetne tovább.
Új szövetség
Az iszlám és a hip-hop – nem utópia a felvetés. A BBC nemrégiben készített egy dokumentumfilmet az Egyesült Királyságban élő muszlim fiatalokról, akik a hip-hop-ot művelik. Sokuk szerint ez a zene segíthet megismertetni az iszlám kultúrát a nem muszlimokkal, illetve a fiatal muzulmánok számára is könnyebb egy ilyen műfajon keresztül megőrizni hagyományaikat. A szövegek a toleranciáról, a megbékélésről, a megértésről szólnak. Sokan azonban felháborodásuknak adnak hangot a Koránra hivatkozva, amely nem engedi a hangszerek használatát, és elvet minden olyan dolgot, amely a Teremtő megismerésétől eltérít. Racionálisabb vélemények szerint felesleges „nemzeti” vagy „nemzetközi ügyet” faragni a zenéből, mert az nem mutathat túl önmagán, és nem képes hatni a létező sztereotípiákra, és legkevésbé sem alkalmas a véres összetűzések megakadályozására. Az Izraelben zenélő arab és zsidó fiatalok között többen ezt nem így látják. Hisznek abban, hogy a zenéjük segítheti a következő generációk fogalmainak újraértelmezését, és ily módon a műfaj képes közreműködni a béketeremtésben. Az igazsághoz azonban az is hozzátartozik, hogy zsidók és arabok főként külön-külön szedik rímekbe a jövőképüket.
Fekete zaj
Yunus Rafiq Zenész és békeaktivista © africanhiphop.com |
Aki a fentieknél különlegesebb információkra vágyik a hip-hop kultúra világából, az interneten megtalálhatja a finn női mc-k oldalát, keresztény hip-hop honlapokat, kínai zenészek elérhetőségét, és erdélyi fiatalok bemutatkozó oldalát is. A folyamatosan megújuló, alakuló és alakítható, befogadó műfaj – úgy tűnik – bármely országban, kultúrában, vallásban képes az önkifejezésnek és az azonosságtudat meghatározásának lehetőségét kínálni. Az akklimatizáció persze mindenütt más-más eredménnyel jár.