2005. február. 22. 15:50 MTI Utolsó frissítés: 2005. február. 22. 16:03 Kult

Oscar-díj: mibe kerül ez nekik?

Az Oscar-díj átadási ceremóniák átlagosan hatszázötvenmillió dollárba kerülnek ám ez a kiadás busásan megtérül - állítja a Panoráma, a nyugati magyarság képes magazinja, amely összeálítást közöl az Oscar hátteréről. A díkkiosztóra február 27-én kerül sor.

A Panoráma című folyóirat cikkírójának listája igen terjedelmes. A 6400 tagot számláló Filmakadémia költségvetésének 95 százaléka, azaz 47,4 millió dollár származik az Oscar-est bevételéből. Ugyanakkor ők maguk is több mint 20 millió dollárt költenek az arany szobrocska körüli felhajtásra, ehhez jön még 10 millió dollárnyi, úgynevezett adminisztratív költség.
   
Az Oscar-díjra jelölt filmek és a közreműködők propagálása 31,5 millió dollárt tesz ki. A szállodák, az autó- és magánrepülőgép kölcsönzők, a kaszinók, az ékszerészek, fodrászok, sminkesek és manikűrösök bevétele az adótitkok miatt soha nem kerül pontosan a napvilágra, de annyi például kiszivárgott, hogy az egyik legelegánsabb Los Angeles-i hotel, a Four Seasons az Oscar-hétvégén
minimum 350 ezer dollárnyi bevételre tesz szert.

A televíziós kampányok 70 milliót emésztenek fel - állítja a Panoráma. Az 58 "darabnyi" félperces reklámidőt darabonként 1,35 millióért árulják, ami összesen 78 millió dollár bevételt jelent.
   
A filmszínházak már jó előre 400 milliót tesznek zsebre, függetlenül a fényes estétől, mert a mozinézők ugyanis előszeretettel nézik meg azokat a filmeket, amelyeket már jelöltek az Oscarra.
   
A sztárok többsége grátisz kapja az estélyi ruhákat és a kiegészítőket. A céges ajándékok özöne is ingyen van. A sztárok többsége nem használja ezeket, hanem tovább ajándékozza. Ha mégis viselik, az tiszta haszon a forgalmazó vagy gyártó cégnek, mert nagyon olcsó reklámnak számít.
   
A Los-Angeles-i és hollywoodi partik ilyenkor megszaporodnak. A leghíresebbek egyike a Governors Ball, ami a Filmakadémia hivatalos fogadása, de nagyon népszerűek a filmes folyóiratok és életmód magazinok bulijai - mint például a Vanity Fair fogadása - és a Le Mondarian hotel partija.
   
Sok cég és intézet jótékonysági vacsoráját egybeköti a díjátadás estéjével, hiszen a nagyszabású, kivetítőkön nézett műsor már eleve garantálja az ünnepi, oldott hangulatot és a tapsokat.
   
Negyven amerikai városban tartanak hivatalos Oscar-partit. Ez azt jelenti, hogy a szponzorok a nagy hollywoodi esemény részleteit, dekorációját egy az egyben lemásolják.
   
Hollywood feldíszítését ötmillió dollárra taksálja az amerikai, kanadai, ausztrál és új-zélandi magyarok képes magazinja. A környéken lévő üzletek, vállalatok bevételeinek évi 5 százalékát tulajdonítják az Oscarnak.
   
Az ügynökségek is óriási bevételhez jutnak, mert a sztárok ügynökségei a népszerű újságokban sokszor egész oldalas hirdetésekben gratulálnak kedvenceiknek.
   
Külön iparágat jelent a tudósítók ellátása. Jónéhány tévéállomás akár 25 tudósítót is küld olykor a helyszínre, hogy a sztárok minden lépését külön-külön figyelhessék.
   
Össze sem lehet számolni, hogy az élelmiszer hipermarketek hány tonna pattogatott kukoricát, hány doboz sört és hány hektoliter kólát adnak el az átadás előtti napon, mint ahogyan a házhoz rendelt hamburger menük, pizzák és kínai fogások számát is nehéz megbecsülni.
   
Sokan az Oscar-díj átadás előtt vesznek új, még nagyobb televíziót, hogy megfelelő méretű képernyőn láthassák az új, boldog Oscar-tulajdonosokat - írja a Panoráma.  Ugyanígy megemelkedik a videók eladása, sokan ugyanis bebiztosítják magukat egy új készülékkel, ha netán elromlana a régi masina.