2004. október. 20. 14:15
Utolsó frissítés: 2004. november. 22. 12:00
Kult
„Neuillyben” – Rippl-Rónai József és James Pitcairn Knowles: Egy barátság-kiállítás
Az Ernst Múzeumban "barátság-kiállítás" nyílik. Az eddig csak nevéről ismert James Pitcairn Knowles (1863-1954) munkásságának első bemutatóját láthatják Rippl-Rónai József (1861-1927) jól ismert életművének keretében. Festmények, berendezési tárgyak...
Az Ernst Múzeumban új megközelítés szerint létrehozott kiállítást tekinthetnek meg az érdeklődők. Ez a barátság-kiállítás az eddig csak nevéről ismert James Pitcairn Knowles (1863-1954) munkásságának első bemutatója, Rippl-Rónai József (1861-1927) jól ismert életművének keretében. A műalkotások és dokumentumok együtt szerepelnek, mint egykor, közös lakásukban, Neuillyben. A két művész ugyanis 1892 és 1902 között együtt bérelt házat a ma már Párizshoz tartozó Neuilly-ben.
Knowles abban az időben fametszeteket készített, Rippl-Rónai – festményeken kívül – litográfiákat, majd szűk baráti körük harmadik tagja, Aristide Maillol ösztönzésére kezdett el foglalkozni hímzett kárpitok tervezésével. Együtt lelkesedtek Paul Gauguinért, kapcsolatot tartottak fent a Nabis művészcsoporttal.
A kiállításon a barátságképek közt olyan Rippl-Rónai alkotás is felbukkan, amely eddig ismeretlen volt, mint például Alfred Jarry portréja.
A tárlat különlegessége, hogy a két művész és szűkebb baráti körük alkotásai a Neuilly-ben bérelt lakás rekonstruált enterieurjében jelennek meg. A berendezés nagy részét még Rippl-Rónai hozta haza magával és helyezte el egykori házában, a Roma-villában, Kaposváron. Innen - a ma Rippl-Rónai Múzeumként működő villából - érkeztek a kiállításra a fennmaradt berendezési tárgyak és sok más alkotás is. Több alkotás a Magyar Nemzeti Galériából, az Iparművészeti Múzeumból, magángyűjtőktől és a Knowles család gyűjteményéből jött az Ernst Múzeumba.
Hogy a „misztikus” Knowles és az életvidám Rippl-Rónai inspirálták-e egymást, azt a kiállított művek és dokumentumok tárják fel.
Ernst Múzeum, október 14. – november 24.
Knowles abban az időben fametszeteket készített, Rippl-Rónai – festményeken kívül – litográfiákat, majd szűk baráti körük harmadik tagja, Aristide Maillol ösztönzésére kezdett el foglalkozni hímzett kárpitok tervezésével. Együtt lelkesedtek Paul Gauguinért, kapcsolatot tartottak fent a Nabis művészcsoporttal.
A kiállításon a barátságképek közt olyan Rippl-Rónai alkotás is felbukkan, amely eddig ismeretlen volt, mint például Alfred Jarry portréja.
A tárlat különlegessége, hogy a két művész és szűkebb baráti körük alkotásai a Neuilly-ben bérelt lakás rekonstruált enterieurjében jelennek meg. A berendezés nagy részét még Rippl-Rónai hozta haza magával és helyezte el egykori házában, a Roma-villában, Kaposváron. Innen - a ma Rippl-Rónai Múzeumként működő villából - érkeztek a kiállításra a fennmaradt berendezési tárgyak és sok más alkotás is. Több alkotás a Magyar Nemzeti Galériából, az Iparművészeti Múzeumból, magángyűjtőktől és a Knowles család gyűjteményéből jött az Ernst Múzeumba.
Hogy a „misztikus” Knowles és az életvidám Rippl-Rónai inspirálták-e egymást, azt a kiállított művek és dokumentumok tárják fel.
Ernst Múzeum, október 14. – november 24.