Harry Potter: menekülés és szappanopera nem csak gyerekeknek
Két hét alatt 307 ezer példány fogyott el a Harry Potter és a Főnix rendje című könyv felnőtt kiadásából Angliában. Az egy dolog, hogy a gyerekek megőrülnek Harry Potterért. A felnőttek azonban mit esznek egy még (már!) pattanásos varázslótanonc többé-kevésbé kiszámítható kalandjain? A The New York Times kritikusa szerint Roxfort egyszerű világa vonzza a harmincon túliakat, a Spiked Online pedig azon a véleményen van, hogy a felnőttek inkább visszafele menekülnek az időben.
Mintha a felnőttek előszeretettel menekülnének vissza saját gyermekkorukba... Az ilyen könyvek olvasásakor elmerülünk énünk egy korábbi kultúrájában, amelyet természetfölötti és nem-emberi lények népesítenek be, akiktől megtanultuk a jó és a rossz jelentését. A visszafejlődés értelme ugyanakkor emellett az, hogy újra fontosnak érezheti magát a felnőtt olvasó. Rowling könyvének Byatt szerint ez az igazi varázsa: a gyerekcipőből már rég kinőtt, a hírességek bűvöletében élő embereknek megadja a hősiesség érzetét.
A Spiked Online magazin azzal magyarázza Harry Potternek a felnőttek körében aratott sikerét, hogy a felnőttek egyszerűen a sorok olvasása közben találják meg azt az útvonalat, melyen kiszabadulhatnak saját valóságukből. A varázslóvilágról szóló könyvben a pozitív főhősök a gyerekek; az idősebbek többsége gonosz vagy hülye. "Amikor a felnőttek Harry Potterért lelekesednek, akkor igazából a saját világukat utasítják el, ahol a dolgok bonyolultak, nem minden végződik happy enddel és a felnőttek megússzák a csalásokat" - írja a Spiked. A felnőttek ahelyett, hogy megküzdenének az őket körülvevő problémákkal - ahogy ezt Harry teszi a mesében -, inkább a mesébe menekülnek.