2003. július. 15. 12:37
Utolsó frissítés: 2004. november. 22. 12:00
Kult
Harry Potter: menekülés és szappanopera nem csak gyerekeknek
Két hét alatt 307 ezer példány fogyott el a Harry Potter és a Főnix rendje című könyv felnőtt kiadásából Angliában. Az egy dolog, hogy a gyerekek megőrülnek Harry Potterért. A felnőttek azonban mit esznek egy még (már!) pattanásos varázslótanonc többé-kevésbé kiszámítható kalandjain? A The New York Times kritikusa szerint Roxfort egyszerű világa vonzza a harmincon túliakat, a Spiked Online pedig azon a véleményen van, hogy a felnőttek inkább visszafele menekülnek az időben.
Azt, hogy a gyerekek miért szeretik az idén megjelenő könyveben 15. életévét betöltő Harry Pottert, viszonylag könnyű megfejteni. A varázslótanonc kalandjait vizsonylag könnyű olvasni, vicces és épp annyira ijesztő, hogy a gyerekeknek ne legyenek éjszaka rémálmaik - véli a A.S. Byatt, a The New York Times kritikusa. A könyv olyan emberek számára íródott, akik képzeletét a rajzfilmek, szappanoperák, valóság show-k és a sztárpletykák határolják be. Vagyis a Harry Potter könyveket kényelmes olvasni. A könyv felnőttek körében aratott sikerének megértésében Byatt szerint részben ez a kényelem a kulcs, hiszen a gyermekkori olvasmányok, a gyerekkönyvek - úgy tűnik - életünknek meghatározó részei: a BBC-nek egy nemrég készült felmérése szerint a felnőttek "100 legjobb könyv"-listájának negyedét gyerekkönyvek teszik ki.
Mintha a felnőttek előszeretettel menekülnének vissza saját gyermekkorukba... Az ilyen könyvek olvasásakor elmerülünk énünk egy korábbi kultúrájában, amelyet természetfölötti és nem-emberi lények népesítenek be, akiktől megtanultuk a jó és a rossz jelentését. A visszafejlődés értelme ugyanakkor emellett az, hogy újra fontosnak érezheti magát a felnőtt olvasó. Rowling könyvének Byatt szerint ez az igazi varázsa: a gyerekcipőből már rég kinőtt, a hírességek bűvöletében élő embereknek megadja a hősiesség érzetét.
A Spiked Online magazin azzal magyarázza Harry Potternek a felnőttek körében aratott sikerét, hogy a felnőttek egyszerűen a sorok olvasása közben találják meg azt az útvonalat, melyen kiszabadulhatnak saját valóságukből. A varázslóvilágról szóló könyvben a pozitív főhősök a gyerekek; az idősebbek többsége gonosz vagy hülye. "Amikor a felnőttek Harry Potterért lelekesednek, akkor igazából a saját világukat utasítják el, ahol a dolgok bonyolultak, nem minden végződik happy enddel és a felnőttek megússzák a csalásokat" - írja a Spiked. A felnőttek ahelyett, hogy megküzdenének az őket körülvevő problémákkal - ahogy ezt Harry teszi a mesében -, inkább a mesébe menekülnek.
Mintha a felnőttek előszeretettel menekülnének vissza saját gyermekkorukba... Az ilyen könyvek olvasásakor elmerülünk énünk egy korábbi kultúrájában, amelyet természetfölötti és nem-emberi lények népesítenek be, akiktől megtanultuk a jó és a rossz jelentését. A visszafejlődés értelme ugyanakkor emellett az, hogy újra fontosnak érezheti magát a felnőtt olvasó. Rowling könyvének Byatt szerint ez az igazi varázsa: a gyerekcipőből már rég kinőtt, a hírességek bűvöletében élő embereknek megadja a hősiesség érzetét.
A Spiked Online magazin azzal magyarázza Harry Potternek a felnőttek körében aratott sikerét, hogy a felnőttek egyszerűen a sorok olvasása közben találják meg azt az útvonalat, melyen kiszabadulhatnak saját valóságukből. A varázslóvilágról szóló könyvben a pozitív főhősök a gyerekek; az idősebbek többsége gonosz vagy hülye. "Amikor a felnőttek Harry Potterért lelekesednek, akkor igazából a saját világukat utasítják el, ahol a dolgok bonyolultak, nem minden végződik happy enddel és a felnőttek megússzák a csalásokat" - írja a Spiked. A felnőttek ahelyett, hogy megküzdenének az őket körülvevő problémákkal - ahogy ezt Harry teszi a mesében -, inkább a mesébe menekülnek.