Egy előadás tragédiája
Május 26-án ment utoljára a Nemzeti Színházban Az ember tragédiája. Az előadás Jordán Tamás igazgató szerint drága, esténként egymilliós veszteséget termel, és nem nagyon jönnek be rá a nézők. A rendező Szikora János szerint a színház nem tett meg mindent az előadás megmentéséért. Meglehet, a Tragédiát a premier emlékezetes, választási kampányfogásnak is beillő tévéközvetítése tette tönkre: ha valamit négymillióan látnak a bemutató napján, nem tartható műsoron hosszú ideig. Ön szerint miért nem játsszák tovább Szikora posztmodern Tragédiáját?
A Nemzeti igazgatója szerint viszont "példátlan, hogy egy, a műsorrendről lekerülő darab rendezője sajtótájékoztatót hív össze". Jordán éppúgy gyakorlati színházvezetési szempontokra hivatkozik, amikor a levételt indokolja: túl drága, nem finanszírozható tovább az előadás, miközben félházakkal megy, és lefoglalja a teljes műszakot, vele párhuzamosan tehát nem mehet más darab a stúdiószínpadon. Jordán a közönségszervezésre is kitért: szerinte Szikora egy olyan céget "küldene" a Nemzetibe, amely egy másik produkció kapcsán már leszerepelt.
Szikora előadását tavaly emlékezetes módon próbálta felhasználni a politika. Március 15-ei díszbemutatóját az akkori kormányerő kampánya részének tekintette. Az előadást elvben milliók láthatták, nem csoda hát, hogy egy év múltán elmaradozik a közönség: színházi előadást nem szoktak a bemutató körül "tévésíteni". Erre akkor Schwajda György, a Nemzeti előző igazgatója is felhívta a figyelmet, hozzátéve, hogy a próbafolyamatot is nehezítette, hogy az előadásnak a televíziós követelményeknek is meg kellett felelnie. Szembe is került ennek nyomán Orbánékkal.
A televíziós közvetítés akár egy előadás körüli mítosz kialakulásához is hozzájárulhatna. Tavaly a tévé elé ültek a "polgári erők", nekik szánta a kormány a premiert, s Szikora tulajdonképpen megfricskázta őket: olyan posztmodern Tragédiát rendezett, amelyet vélhetően épp az a közönség nem szeret, amelyet Orbánék óhajtottak volna megnyerni. Amint az egy, a témáról szóló rádióműsorban elhangzott, a protkollvendégek nyomban az előadás után elsiettek a színházból.
Ettől persze most még tódulhatnának rá a fiatalok - akiknek a rendező, saját bevallása szerint az előadást szánta -, de nem teszik. Hogy miért, az már nem magyarázható ilyen egyszerűen. Nekik talán nem kell "ez az egész"? Nemzetistül, tragádiástól? Most ütne vissza, hogy a politika kampánykérdéssé tette a Nemzeti Színházat? Mindenesetre ma, alig egy évvel a bemutató után sem lehet tisztán, a politikától függetlenül "csak" egy előadásról vitatkozni, s félő, soha nem derül ki, hány előadás lett volna még a Tragédiában.