Vállalkozás Fülöp István 2025. január. 14. 06:45

Kínában kis hal, Magyarországon nagyra nőne: mit lehet tudni a Xinzhi-ről, amely Hatvanban épít új gyárat?

A Xinzhi Group a pénzügyi adatai alapján nem számít különösebben nagy autóipari beszállítónak, de épp tavaly júniusban jelentette be együttműködését a Volkswagennel.

Szijjártó Péter január 13-án, hétfőn jelentette be, hogy 50 milliárd forintos beruházást hoz Magyarországra a kínai Xinzhi Group, amely főként főként autógenerátorokba, elektromos járművek motorjaiba gyárt álló- és forgórészeket, ezen kívül fontos divízió még a cégen belül a felvonók vontatógépeihez gyártott alkatrészek is – derül ki a Xinzhi honlapjáról.

A cég szintén január 13-án közölte, hogy „legfeljebb 1 milliárd jüan” (55 milliárd forint) értékben tervez gyárat építeni Magyarországon a szingapúri Xinzhi Holdingson keresztül. A magyar vállalat tervezett neve Xinxzhi Motor Hungary Kft. lenne, de megjegyzik, hogy a végleges név függ a magyarországi cégbíróság döntésétől is. Szijjártó szerint a beruházás 900 munkahelyet teremt Hatvanban, arról azonban már nem szólt, hogy az üzemben jellemzően magyar vagy kínai munkásokat alkalmaznának-e.

A hatvani gyár a Xinzhi szerint évi 1 millió, elektromotorokba szánt álló- és forgórészt lesz képes gyártani. A magyar társaság megalakulása után a cég szakaszosan építi ki a magyarországi gyártóbázist a társaság kapacitástervezése, a piaci igények és a projektfinanszírozás alapján – írják közleményükben. „Ha a projekt zökkenőmentesen halad, a vállalat a jövőben tovább növeli a beruházásokat” – teszik hozzá.

Mit lehet tudni a Xinzhi Groupról?

A Zhejiang tartományban található Taizhou városban alapított vállalatról a Kínán kívüli világ nem sokat tud, az elmúlt 1-2 évben kezdett kilépni a globális piacra, előtte szinte kizárólag csak az anyaországban tevékenykedett, és Tier 2 (második körös) autóipari beszállítónak számít, ami azt jelenti, hogy eddig nem volt közvetlen kapcsolata autógyártókkal, hanem a legfőbb autóalkatrész-gyártók számára gyártott termékeket.

Ez változott meg, amikor a Xinzhi tavaly júniusban bejelentette, hogy megállapodott a Volkswagennel, amely alapján álló- és forgórészeket fog szállítani a német autóipari óriásnak. Ez egyben a kínai vállalat első nagy, Kínán kívüli megrendelése egy autógyártótól, bár a leszállítandó mennyiségekről egyik cég sem nyilatkozott. A Xinzhi közlése szerint ez egy „nagy lépés”, hogy elsőkörös beszállítóvá váljon a jövőben.

Ezen kívül a Xinzhi (honlapja szerint) stratégiai partnerséget alakított ki a Valeo, a Bosch és a Denso vállalatokkal is, Kínában viszont olyan nagy gyártókkal működik együtt, mint a BYD, a Nio, a Dongfeng vagy a Geely.

A vállalat 1990-ben alakult Changying Xinzhi Technology Co. Ltd. néven, 2022-ben, a globális terjeszkedési tervekkel párhuzamosan nevezték át Xinzhi Groupra. A vállalat 2012-ben ment tőzsdére, részvényeit a sencseni értéktőzsdén jegyzik.

A cégnek az elérhető adatok szerint 4000 alkalmazottja van, a kutatás-fejlesztési részlegen pedig 400-an dolgoznak, és több mint 140 szabadalommal, valamint 95 belföldi és egy nemzetközi védjeggyel rendelkezik.

A Xinzhi 2023-ban 645,5 millió dollár (261,5 milliárd forint) bevételt ért el, ami közel negyedével magasabb, mint az azt megelőző évben, míg a nyeresége 34 millió dollárra (13,7 milliárd forintra) rúgott, ami 15 százalékos emelkedést jelent 2022-höz képest.

Ezzel a kínai cég nem tartozik a nagyok közé még a Tier 2-es cégek között sem, hiszen például a szintén motorok alkatrészeit szállító német Mahle, a szintén német ElringKlinger, az amerikai BorgWarner, vagy a japán NGK Spark Plug jellemzően évi több milliárd, vagy több tízmilliárd dolláros forgalmat bonyolít.

A Xinzhi bevételének 60 százaléka származik az autóiparból, a külföldi értékesítés pedig a forgalom közel 12 százalékát adta 2023-ban.

A cégnek egészen 2020-ig többségi részesedése volt a katonai drónokat gyártó Beijing Beihang Tianyu Changying UAV Technology Co.-ban is, ekkor eladták egy másik kínai cégnek, a Taizhounak. Ugyan egy 2023-as jelentés szerint a Xinzhi a DJI és más cégek mellett jelentős dróngyártónak számít, de egy részvényesük írásos kérdésére 2023 szeptemberében úgy válaszoltak, hogy a vállalatnak nincsenek hadiipari érdekeltségei.