Vállalkozás Fülöp István 2025. január. 14. 06:45

Kínában kis hal, Magyarországon nagyra nőne: mit lehet tudni a Xinzhi-ről, amely Hatvanban épít új gyárat?

A Xinzhi Group a pénzügyi adatai alapján nem számít különösebben nagy autóipari beszállítónak, de épp tavaly júniusban jelentette be együttműködését a Volkswagennel.

Szijjártó Péter január 13-án, hétfőn jelentette be, hogy 50 milliárd forintos beruházást hoz Magyarországra a kínai Xinzhi Group, amely főként főként autógenerátorokba, elektromos járművek motorjaiba gyárt álló- és forgórészeket, ezen kívül fontos divízió még a cégen belül a felvonók vontatógépeihez gyártott alkatrészek is – derül ki a Xinzhi honlapjáról.

A cég szintén január 13-án közölte, hogy „legfeljebb 1 milliárd jüan” (55 milliárd forint) értékben tervez gyárat építeni Magyarországon a szingapúri Xinzhi Holdingson keresztül. A magyar vállalat tervezett neve Xinxzhi Motor Hungary Kft. lenne, de megjegyzik, hogy a végleges név függ a magyarországi cégbíróság döntésétől is. Szijjártó szerint a beruházás 900 munkahelyet teremt Hatvanban, arról azonban már nem szólt, hogy az üzemben jellemzően magyar vagy kínai munkásokat alkalmaznának-e.

A hatvani gyár a Xinzhi szerint évi 1 millió, elektromotorokba szánt álló- és forgórészt lesz képes gyártani. A magyar társaság megalakulása után a cég szakaszosan építi ki a magyarországi gyártóbázist a társaság kapacitástervezése, a piaci igények és a projektfinanszírozás alapján – írják közleményükben. „Ha a projekt zökkenőmentesen halad, a vállalat a jövőben tovább növeli a beruházásokat” – teszik hozzá.

Mit lehet tudni a Xinzhi Groupról?

A Zhejiang tartományban található Taizhou városban alapított vállalatról a Kínán kívüli világ nem sokat tud, az elmúlt 1-2 évben kezdett kilépni a globális piacra, előtte szinte kizárólag csak az anyaországban tevékenykedett, és Tier 2 (második körös) autóipari beszállítónak számít, ami azt jelenti, hogy eddig nem volt közvetlen kapcsolata autógyártókkal, hanem a legfőbb autóalkatrész-gyártók számára gyártott termékeket.

Ez változott meg, amikor a Xinzhi tavaly júniusban bejelentette, hogy megállapodott a Volkswagennel, amely alapján álló- és forgórészeket fog szállítani a német autóipari óriásnak. Ez egyben a kínai vállalat első nagy, Kínán kívüli megrendelése egy autógyártótól, bár a leszállítandó mennyiségekről egyik cég sem nyilatkozott. A Xinzhi közlése szerint ez egy „nagy lépés”, hogy elsőkörös beszállítóvá váljon a jövőben.

Ezen kívül a Xinzhi (honlapja szerint) stratégiai partnerséget alakított ki a Valeo, a Bosch és a Denso vállalatokkal is, Kínában viszont olyan nagy gyártókkal működik együtt, mint a BYD, a Nio, a Dongfeng vagy a Geely.

A vállalat 1990-ben alakult Changying Xinzhi Technology Co. Ltd. néven, 2022-ben, a globális terjeszkedési tervekkel párhuzamosan nevezték át Xinzhi Groupra. A vállalat 2012-ben ment tőzsdére, részvényeit a sencseni értéktőzsdén jegyzik.

A cégnek az elérhető adatok szerint 4000 alkalmazottja van, a kutatás-fejlesztési részlegen pedig 400-an dolgoznak, és több mint 140 szabadalommal, valamint 95 belföldi és egy nemzetközi védjeggyel rendelkezik.

A Xinzhi 2023-ban 645,5 millió dollár (261,5 milliárd forint) bevételt ért el, ami közel negyedével magasabb, mint az azt megelőző évben, míg a nyeresége 34 millió dollárra (13,7 milliárd forintra) rúgott, ami 15 százalékos emelkedést jelent 2022-höz képest.

Ezzel a kínai cég nem tartozik a nagyok közé még a Tier 2-es cégek között sem, hiszen például a szintén motorok alkatrészeit szállító német Mahle, a szintén német ElringKlinger, az amerikai BorgWarner, vagy a japán NGK Spark Plug jellemzően évi több milliárd, vagy több tízmilliárd dolláros forgalmat bonyolít.

A Xinzhi bevételének 60 százaléka származik az autóiparból, a külföldi értékesítés pedig a forgalom közel 12 százalékát adta 2023-ban.

A cégnek egészen 2020-ig többségi részesedése volt a katonai drónokat gyártó Beijing Beihang Tianyu Changying UAV Technology Co.-ban is, ekkor eladták egy másik kínai cégnek, a Taizhounak. Ugyan egy 2023-as jelentés szerint a Xinzhi a DJI és más cégek mellett jelentős dróngyártónak számít, de egy részvényesük írásos kérdésére 2023 szeptemberében úgy válaszoltak, hogy a vállalatnak nincsenek hadiipari érdekeltségei.

hvg360 Németh András 2025. február. 14. 18:36

Trump és kinevezettjei most egyértelművé tették Ukrajnáról, amit eddig nem lehetett kimondani

Bár igaz, hogy Donald Trump és az amerikai elnök magas rangú kinevezettjei elébe mennek az ukrajnai rendezéssel kapcsolatos orosz követeléseknek, Ukrajnában úgy vélik, az egyre valószínűbbnek tűnő tűzszüneti tárgyalásokon nem csak Moszkva érdekeit veszik figyelembe. Többek szerint egyébként nincs is végleges amerikai béketerv, inkább arról van szó, hogy a mindkét felet zsaroló washingtoni kormányzat a fejleményekhez igazítja következő lépését.