Több tucat autó kapott defektet vasárnap az M0–M5-ös autópályák találkozásánál. Kik számíthatnak közülük vajon kártérítésre, és mikor?
Több tucat autós kapott defektet vasárnap a reggeli-délelőtti órákban az M0-s és az M5-ös csomópontja környékén. A kárukat elvileg megtéríthetik a biztosítók, de lehet, hogy sokat kell várniuk.
Klasszikus „harmadik személynek okozott kárról” van szó, amit elvileg fedez a balesetet okozó kötelező gépjármű-felelősségbiztosítása (kgfb), már amennyiben megtalálják a felelőst, és van is biztosítása – mondta a tömeges defektekkel kapcsolatban Papp Lajos, a Független Biztosítási Alkuszok Magyarországi Szövetségének (FBAMSZ) elnöke a HVG-nek.
Az érintettek autósoknak azonban igazolniuk is kell, hogy akkor és ott keletkezett a káruk, amit a legegyszerűbben a rendőrségen keresztül tehettek meg, amennyiben történt rendőri intézkedés, és bejelentették.
Bár korábban – például az M1-esen porvihar miatt történt 2023. márciusi súlyos tömegbaleset esetében, amelynek máig nincs gyanúsítottja – volt arra példa, hogy a Magyar Biztosítók Szövetsége (Mabisz) aktiválta a tömeges kárrendezési szabályozást, ezúttal aligha számíthatnak erre az érintettek.
Személyi sérülés sem történt, és a gépjárművekben sem keletkezett kár, vagyis nem állnak fenn a tömeges kárrendezés alapvető feltételei – mondta lapunk megkeresésére Lambert Gábor, a Mabisz kommunikációs vezetője, aki szerint ráadásul nem is egy helyszínen történtek az esetek, hanem különböző autópálya-szakaszokon.
Azok számíthatnak jó eséllyel gyors kártérítésre, akiknek van cascójuk vagy hasonló esetekre vonatkozó valamilyen kiegészítő biztosításuk. Ha csak „sima” kgfb-vel rendelkeznek, akkor nagy valószínűséggel addig kell várniuk, amíg meg nem lesz a felelős.
Ez pedig a rendőrségen múlik, amely szabálysértési eljárás keretében indított vizsgálatot hivatalból ismeretlen tettes ellen. A nyomozók a térfigyelő kamerák felvételeit vizsgálják, illetve sértetteket kutatnak fel, a nyomozás még a kezdeti szakaszban jár – mondta érdeklődésünkre a Pest Vármegyei Rendőr-főkapitányság.
Kulcsdarabok az úton
A tömeges defektet feltehetően az okozta, hogy egy járműről vastörmelék – feltehetően szétdarabolt kulcsok – szóródott szét az aszfalton, ami miatt több tucat arra járó kocsinak lyukadt ki a kereke – hangzott el a vasárnapi RTL Híradóban.
Lapunk érdeklődésére az M0-ért felelős Magyar Közútkezelő Zrt. azt közölte, hogy az érintett kisteherautó a sértettek és helyszíni információk szerint gyorsan vissza is tért, és a lehullott törmelék több részét felszedte, majd elhajtott. A közutasok megpróbálták a forgalomfigyelő kamerák felvételein visszakövetni a történteket, ám mint írták: „Nem készült olyan felvétel, ami alapján rekonstruálható lett volna az eset”.
A felelősség kérdésére válaszolva a társaság jelezte, hogy sok esetben ők maguk is elszenvedői a hasonló helyzeteknek, „hiszen ha ilyen szituációkból baleset történik, és az útban, úttartozékokban kár keletkezik, akkor azokat mi is a vétkes jármű biztosítóján keresztül tudjuk érvényesíteni”. A társaság szerint erre kifejezetten nagy hangsúlyt fektetnek, mert
évi több száz millió forintos kárt okoznak az országos közúthálózaton autósok úgy, hogy azokat nem jelentik be, és értesítés nélkül elhagyják a helyszínt.
Ez a költség a legtöbbször a KRESZ-táblák és szalagkorlátok cseréjét jelenti. A közútkezelő szerint „a vasárnapi esetekhez hasonló szituációkban az anyagi kárt okozó jármű vezetőjét vagy üzembentartóját terheli a kártérítési kötelezettség”. Arra kérik az utakon autózókat, hogy hasonló esetekben, ha látják a károkozó gépjárművet, jegyezzék fel a rendszámát, mert így gyorsabban lehet a kárigényt érvényesíteni. Mint írták, „ha bizonyítható, hogy ki volt a károkozó, akkor vele szemben kezdeményezhetnek kártérítést a sérült járművek tulajdonosai, vagy ez alapján tehetnek rendőrségi feljelentést is”.
Borítóképünk illusztráció.