A fuvarozók több pénzt igényelhetnek vissza az üzemanyagok jövedéki adójából. Illetve bevezetik a minimális szolgáltatási díjat, ami korlátozhatja a jelenleg nagyon olcsón dolgozó harmadik országos fuvarozók előnyét.
A magyarországi fuvarozási és logisztikai ágazat erősítése érdekében együttműködési megállapodást kötött a Gazdaságfejlesztési Minisztérium, a Magánvállalkozók Nemzeti Fuvarozó Ipartestülete és a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesülete (MKFE) – jelentette be Nagy Márton gazdaságfejlesztési miniszter.
A logisztika és a fuvarozás rendkívül fontos szerepet tölt be a gazdaságban, a csaknem 2500 vállalatot magában foglaló és több mint 280 ezer embert foglalkoztató ágazat a gazdasági növekedés alapja – mondta Nagy Márton.
A megállapodásban a kormány azt vállalta, hogy a gázolaj jövedéki adótartalmából visszaigényelhető összeget 10 forintra emeli, bevezetik a minimális szolgáltatási díjat, harmadrészt pedig, hogy maximalizálják az alvállalkozók számát.
(Tegyük hozzá: a kormány jóval az uniós – euróban meghatározott – minimum elvárás fölött emeli januártól az üzemanyagok jövedéki adóját, ami literenként mintegy bruttó 40-41 forint áremelkedést okoz majd a kutakon januártól.)
Ezért cserébe az aláírók, akik a fuvarozási szektor meghatározó szereplői, vállalták, törekedni fognak arra, hogy Magyarország területén lévő töltőállomásból vételezzék az üzemanyagot, csökkentik a járműflottáik átlagéletkorát és továbbra is versenyképes, jó minőségű flottával dolgoznak, valamint, hogy technológiai fejlesztéseket hajtanak végre.
A hazai fuvarozók jelenleg nagyon nehéz helyzetben vannak – magyarázta korábban a HVG-nek Árvay Tivadar, az MKFE főtitkára. Az év első felében a nemzetközi fuvarozás (árutonna-kilométerben mért) teljesítménye 17, a belföldié 9 százalékkal maradt el az egy évvel korábbitól, ráadásul az utóbbi szegmensben már másfél éve tart a csökkenés.
Idén október 1-jétől a tehergépjárművekre vonatkozó, kilométerenkénti útdíjakat 17,6 százalékkal emelte a magyar állam. Jövő januártól pedig újabb ugrás jön, akkortól az úgynevezett külső (a járművek által okozott környezeti károkat is figyelembe vevő) költségeket is az útdíjhoz számítják. Ez papíron eddig is így volt, ám nullaforintos értékkel.
A piac egyre jobban ki van téve a külföldi, főleg unión kívüli vállalkozások hódításának. Olyan cégekkel kell versenyezniük a magyar fuvarozóknak, amelyek a saját országukban alacsonyabb adókkal és olcsóbb üzemanyagokkal működnek. Emellett nem kell megfelelniük az uniós mobilitási csomag előírásainak, nem kell szállodában pihenőidőt biztosítaniuk a sofőrjeiknek, nem kell kifizetniük az uniós minimumbéreket, nem kell legalább nyolchetente hazarendelniük a járműveiket. Egyszóval: jóval olcsóbban tudnak dolgozni.