A bankok után a benzinkutas vállalatokat is a szőnyeg szélére állította a miniszter, tőlük az árak „moderálását” kérte, és havi beszámolókat akar.
Nagy Márton gazdaságfejlesztési miniszter a Mol vezetőivel, köztük Ratatics Péterrel, a Magyar Ásványolaj Szövetség (MÁSZ) elnökével, a Mol Fogyasztási Szolgáltatások ügyvezető igazgatójával tárgyalt – közölte a Gazdaságfejlesztési Minisztérium (GFM).
A felek megállapították: az üzemanyagellátás Magyarországon stabil és biztonságos, az üzemanyagárak emelkedése azonban nemzetközi és országspecifikus tényezőkre vezethető vissza. Az árak alakulását jelentősen befolyásolta, hogy Oroszország és Szaúd-Arábia is csökkentette termelését, míg az országspecifikus tényezők közül külön kiemelték az orosz olaj Brenthez viszonyított árelőnyének csökkenését, továbbá a tranzitdíjak jelentős megemelését. Jelenleg ugyanis a Mol a piaci átlag három és ötszörösét kénytelen kifizetni a szállításért az ukrán és horvát vezetékhálózat tranzitdíjának növelése miatt.
Kaptak egy visszautasíthatatlan ajánlatot
„Az üzemanyagok árváltozása hatással van az infláció alakulására. Ez tetten érhető volt az augusztusi inflációs adatokban is, hiszen a növekvő üzemanyagárak miatt a kormányzati várakozáshoz képest 0,4 százalékponttal ért el magasabb szintet az infláció" - mondta Nagy Márton.
A kormányzatot képviselő gazdaságfejlesztési miniszter az ágazat résztvevőinek világossá tette, hogy minden lehetséges eszközzel tompítani kívánja az üzemanyagárak növelését. A miniszter továbbá jelezte, hogy havi rendszerességgel kér jelentést az ágazat szereplőitől az árak nemzetközi és hazai alakulásáról, illetve az árak minél hamarabbi moderálására tett ágazati lépésekről.
Láthatóan a kormány – alighanem politikai okokból – aggodalommal figyeli az üzemanyagárak alakulását a 2024-es választási év előtt. Egy esetleges beavatkozásról először Nagy Márton beszélt a Közgazdász-vándorgyűlésen, szavait az Országgyűlés szezonnyitó ülésén a miniszterelnök visszhangozta.
Nagy Mártontól pedig a jelek szerint nem áll távol a piaci szereplők presszurálása: a benzinkutasok előtt a bankokat állította a szőnyeg szélére. Tőlük a hitelezés felpörgetését kérte, felemlegetve a hitelintézetek magas nyereségét, amit a kormány akár még jobban meg is sarcolhat.
Úgynevezett versenypiac
A Magyar Ásványolaj Szövetség (MÁSZ) érti a kormányzat szempontjait és az aggodalmakat. A MÁSZ tagvállalatai és minden piaci szereplő érdeke az, hogy a hazai üzemanyag piac stabilitása megmaradjon – közölte a szövetség az MTI-vel. "A hazai üzemanyag-kereskedelem versenyen és a piaci kereslet-kínálat szabályain alapulva működik. A MÁSZ tagvállalatai és az iparág egyéb szereplői a versenypiaci szabályok betartásával, saját eszközeikkel mindent meg fognak tenni annak érdekében, hogy a piaci egyensúly ne sérüljön, az egészséges verseny érvényesüljön, és hogy ne lépjen fel ellátásbiztonsági kockázat" – áll a közleményben, amelyben leszögezik: a magyar kormányzat számíthat ebben a MÁSZ-tagvállalatok együttműködésére.
A Mol mint a hazai üzemanyag-kereskedelem legnagyobb szereplője részt vett a kormányzattal történt egyeztetésen és jelezte, hogy érti a kormányzat szándékait és erőfeszítéseit az üzemanyagárak moderálására – közölte az olajipari cég. A Mol leszögezte, hogy az iparágat sújtó jelentős terhek ellenére továbbra is eltökélt a regionális viszonylatban is versenyképes üzemanyagárak biztosítása mellett – írták. A regionális verseny alapú árazásban a Mol a közép-európai országok középmezőnyben helyezkedik el, és továbbra is törekszik a relatív árpozíció fenntartására.