Vállalkozás hvg.hu 2023. április. 17. 10:40

Megszólalt a debreceni akkugyár beruházója: először Kínából fogják feltölteni az üres munkahelyeket

Arról is beszélt a nemzetközi kommunikációért felelős menedzser, hogy a telephelyen 18 MW energiatermelés lehetséges, a gyár áramfogyasztását 300 MW-ra becsülik.

Nyáron indulnak a debreceni akkumulátorgyár építési munkálatai a kínai beruházó szerint, a próbaüzem 2024-ben, a teljes gyártás pedig 2025-ben veszi kezdetét.

A gyárnak 9 ezer munkásra (elsősorban karbantartó szerelőkre, gépkezelőkre, technikusokra, mérnökökre) lesz szüksége, először kínai dolgozók érkeznek majd, de a kínai CATL állítja, hogy hosszú távon magyar munkaerővel tervezik felölteni a gyárat.

Kiszámolták, mennyibe kerül az államnak egy-egy akkugyári munkahely

Akkora támogatást nyújt az akkugyáraknak a magyar állam, amivel van, amelyik öt évre letudhatja minden egyes dolgozója összes adóterhét.

A CATL  nemzetközi kommunikációért felelős menedzsere a Növekedés.hu-nak nyilatkozott arról, hogy

  • a debreceni gyárban lítium-ionos akkumulátorokhoz szükséges a cella- és modulgyártás történik majd,
  • innen nagyjából, 30 autómárka (köztük a BMW, a Daimler, a Volkswagen, a Toyota, a Volvon és a Tesla) európai gyárait tervezik ellátni.

Fred Zhang azt állítja, hogy a kínai vállalat három gyáregység áramfogyasztását egységenként 80 MW-ra becsülik, a csúcs pedig a három fázis működése közben 300 MW lesz.

A gyár magas áramigénye sok kérdést felvetett már, a CATL képviselője szerint a vállalat egyrészt építene saját áramtermelő kapacitásokat, másrészt PPA megállapodásokkal (zöld)erőművektől hosszú távú (20-30 év) szerződésekkel biztosítanák a beruházás áramellátását.

A telephelyen 18 MW energiatermelés lehetséges, a CATL most úgy tervezi, hogy telephelyen kívüli kapacitások építésébe is befektet majd, Zhang így fogalmazott:

Az új energiaforrások innovatív technológiáinak globális vezetőjeként elkötelezettek vagyunk az iránt, hogy világszerte elsőrangú megoldásokat és szolgáltatásokat nyújtsunk az új energiaforrások alkalmazásaihoz.

Ahogy azzal korábban részletesen foglalkozott a hvg.hu, a debreceni gyár a CATL második európai egysége lesz. A vállalat első európai gyára Németországban található, ott nincs elég német munkás, ezért a kínaiak heti 6 napon át 12-12 órát dolgoznak. Földes András el is ment Németországba, hogy megnézze azt a CATL-gyárat, és helyi fideszes tempóval szembesült:

Megnéztük a debreceni akkugyár német testvérét, és megtudtuk, mitől félnek ott az emberek - videóriport

Elmentünk Németországba, ahol a kínai CATL épített már olyan akkumulátorgyárat, mint ami Debrecennél készül. És láss csodát, helyi fideszes tempóval szembesültünk. Földes András videóriportja.