Az alapító, Mark Zuckerberg a magas költségekkel és a mesterséges intelligencia piaci hatásával magyarázta a gyenge eredményt.
20 százalékkal alacsonyabb árfolyamon forogtak a Facebook anyavállalatának, a Metának a részvényei a New York-i tőzsdén, miután megjelent a jelentés az elmúlt negyedévről. Idén már 61 százalékkal csökkent a Meta-részvények értéke, de Mark Zuckerberg szerint a végén jól járnak azok, akik bíznak benne és a cégben.
„Azok, akik türelmesek és nálunk tartják a pénzüket, végül is megtalálják a számításukat” – ígérte a Facebook alapítója.
A Meta üzleti forgalma az elmúlt negyedévben 4,5 százalékkal csökkent az előző évhez viszonyítva – írja a Bloomberg. Most másodszor fordul elő a cég történetében, hogy csökken a forgalom. Ezek után nem igen lehet azon csodálkozni, hogy a következő negyedévre gyenge eredményt jósolnak a szakértők. Különösen, hogy közben a kiadások meredeken emelkednek.
Idén 85–87 milliárd dollárral számolnak, jövőre pedig 96–101 milliárd dollárral. Ezt a befektetők sokallják, különösen azért, mert a forgalom csökken. Miért? Egyrészt azért, mert nagy a bizonytalanság a piacon. Másrészt pedig az Apple új marketingstratégiát alkalmaz, és ez befolyásolja az egész reklámpiacot, így a Facebook üzletét is.
Mit hoz a jövő?
Mark Zuckerberg abban hisz és arra költ dollármilliárdokat, hogy a jövőben a nagy közösségi terek a metaverzumban jönnek létre. Ezért is lett Meta a cég neve. Nem kizárt, hogy hosszú távon bejön Mark Zuckerberg számítása, de egyelőre sok milliárd dollárt veszít ezen.
Nemcsak a Meta van rossz passzban: a Google ernyővállalata, az Alphabet és a Snapchat üzenetküldő alkalmazást üzemeltető Snap is gyengén teljesít.
A Metának mindenképp fokoznia kell a népszerűségét, mert ettől függ a reklámjövedelem. Tavaly naponta 2,93 milliárd ember használta a Meta valamelyik platformját. Idén ez 4 százalékkal nőtt. Ha a Messengert és a WhatsAppot is hozzá számítjuk, akkor a felhasználók száma 3,71 milliárd. Az Instagram 2 milliárd felhasználóval dicsekedhet.
Tavaly 3 milliárd dolláros reklámbevételt hozott mindez a konyhára. Az új platform, a Reels 500 millió dolláros reklámjövedelmet jelentett az utolsó negyedévben. Ez szép teljesítmény, de az a baj, hogy mint egy kannibál, megeszi a többiek reklámjövedelmét, mert az új platform elvonja a figyelmet a régiektől. 18 hónap kell ahhoz, hogy ez megváltozzon – ismerte el maga Zuckerberg.
„A befektetők úgy érzik, hogy a cég túl sokat költ az új kísérleti programokra, és kevesebb figyelmet szentel a jól bevált pénzt hozó platformoknak” – mondta a Bloombergnek Brent Thill, a Jefferies szakértője.
Zuckerberg már korábban is kért türelmet: 2015-ben a Whatsapp, az Instagram és a Messenger számára kért időt. Akkor bejött a számítása, de most sokan kételkednek ebben: „A Facebook forradalmi vállalkozás volt, amely megváltoztatta az emberek közötti kommunikációt és a marketinget. Ma már viszont egyáltalán nem olyan nagy újító, aki felforgatja az egész világot” – fogalmazta meg kétségeit Debra Aho Williamson, az Insider Intelligence elemzője a Bloombergnek.