Negyven évvel ezelőtt a kis fekete tégelyes krém egyszerre lett a háziasszonyok és a modellek titkos fegyvere. A szinte hungarikummá váló termék a klasszikus idők után kicsit leült egy külföldi tulajdonos kezében, de sosem rombolódott le a márka hírneve.
Az egyik legnagyobb magyar kozmetikai márka egy idős angol tanárnőnek köszönhetően kelt életre Szigethalmon. Nedeczkyné Margit férje hajóskapitányként járta a világot és egy amerikai útja során talált rá a napraforgószár kivonatra, amit hazahozott a feleségének. Akkorra már a növény magjaiból készítettek hidegen sajtolt olajat, a virágaiból pedig szárított teát, de a szárát semmire sem használták. Nedeczkyné értett a gyógynövényekhez és észrevette az alapanyag bőrpuhító és -öregedés gátló hatását, amiből aztán krémet készített saját felhasználásra a hetvenes években. Az amerikai alapanyag a benne lévő auxin miatt – ami a napraforgószár rugalmasságáért és szilárdságáért felel - erős hidratáló és ránctalanító hatású. Hamar híre ment a feltaláló szép bőrének, még a TV-be is meghívást kapott.
Sok ilyen csoda volt a szocializmusban, de a Béres Csepp mellett ezt is felkapta az akkori sajtó, többek között a Pesti Hírlap. Cikküket olvasva a debreceni Biogal Gyógyszergyár igazgatója meglátta a fantáziát a termékben és átvették a gyártást
– meséli Budaházy Péter, a Helia-D ügyvezetője. Laborjukban igazolták az összetevők hatékonyságát és már hozzáértő segítséggel tudták folytatni a termékfejlesztést, így a névben lévő ’D’ betű Debrecenre utal, a Helia pedig a napraforgó latin nevéből, a ’Helianthus annuus’-ból jön. A hagyomány pedig megmaradt: a Classic termékcsaládban a mai napig használják a napraforgószár-kivonatot, a csicsóka-kivonat és a kukoricafellevél-kivonat mellett.
Végül 1982 karácsonyán jelentek meg a polcokon a Helia-D krémek, amik akkor már a Biogal Gyógyszergyárában készültek. A terméknél odafigyeltek arra, hogy luxus jusson róla a vásárló eszébe: az ára mellett arany feliratos fekete tégely biztosította a luxusérzetet. A pozitív sajtófogadtatás is segített abban, hogy a termék óriási siker lett, a mostani ügyvezető még olyan francia diplomatával is találkozott, aki a nyolcvanas években csempészett Helia-D termékeket francia manökeneknek. Gábor Zsazsa, magyar származású amerikai színésznő mondta akkoriban egy interjúban, hogy a szépségét és fiatalságát ennek a krémnek köszönheti, ami megint csak növelte a termék reputációját.
A sikert a rendszerváltás törte meg, amikor bejöttek a nagy, nemzetközi márkák az addig védett piacra, és a Biogal Gyógyszergyárat privatizálta a TEVA: a várt felfutás helyett azonban visszaesett a termékcsalád forgalma és 2004-re négy darabos maradt a termékpaletta.
Új köntösben a régi "kis fekete"
Ekkor vásárolta meg a márkát egy magyar csapat, amit egy évvel később, 2005-ben az első TV-s kampány követett, bár ez szerintük sem hozott nagy áttörést. „Mindössze 4 termékünk volt, de nem értettük, miért nem ugrott meg az árbevétel a reklám hatására” – emlékezett vissza Budaházy Péter. A gyártást akkoriban egy holland–angol tulajdonban lévő, nagyon korszerű veszprémi gyárban végezték, egészen 2008-ig, amikor az üzemnek nehézségei támadtak.
„Felhívtam a cégvezetőt és kiderült, hogy nem merte nekem elmondani, de gondjaik vannak és igazából már felrakott a potenciális befektetők listájára. Mivel nekünk nem volt más alternatívánk, először kibéreltük a céget, aztán tényleg meg is vettük”. Később a Fabulon márka is a tulajdonosi csapathoz került és új márkák indításába is belekezdtek. A piac ugyanis változik, a fogyasztók tudatosodnak, szeretnek utánaolvasni és videókat nézni az arcápolásról, egyre jobban ismerik a hatóanyagokat, így egyre hozzáértőbb közönségnek kell értékesíteni a termékeket, akik ma már inkább a címkén leírtak és sokszor a szakmai „véleményvezérek” vagy influenszerek ajánlásai alapján döntenek.
Tényleg az van benne? |
Előfordulnak olyan hatósági ellenőrzések, mikor az adott hatóanyag termékben lévő mennyiségét vizsgálják és összehasonlítják a címkén feltüntetett mennyiséggel, de ezek a vizsgálatok nagyon bonyolultak, emiatt pedig nagyon ritkák. Ennek ellenére a Helia-D vezetése szerint nincs kultúrája, hogy egy cég leír valamit aztán nem annyit tesz bele az adott hatóanyagból, mert ha kiderül, vége a hírnevüknek, ezért sokkal jobban megéri beletenni, aztán elkérni a hatóanyagok árát. |
A termékcsalád egyediségét pedig másképp is próbálják fejleszteni: a tokaji aszú és annak eszenciája hidratáló hatású a magas cukortartalma és erős antioxidáns hatású a magas rezveratrol és flavonoid tartalma miatt, amihez egy szabadalom is köti a Helia-D-t. Egyik termékcsaládjuk ennek megfelelően a borok kozmetikai felhasználására épül, amihez az ügyvezető kis tokaji borászata szállítja a bort.
A klasszikus időkben a Helia-D az exportpiacon is sikeres volt, és bár ezt a szintet ma még nem érték el, de már exportálnak Amerikába, Japánba, Nagy-Britanniába, Hollandiába, Görögországba, Bulgáriába, Kambodzsába és idénre is terveznek újabb országokban megindítani az értékesítést.
„Nekünk az arcápolás a fő területünk, ezen belül a bőrfiatalítás és a ránctalanítás, ennek a zászlóshajója a Cell Concept termékcsalád, Pataki Ági arcával. Folyamatosan növekszünk, tavaly például 20 százalékkal nőtt a forgalmunk” – ezzel 2004 óta a legsikeresebb évet zárták. 2022-ben 39 új terméket terveznek bevezetni és 21-nél újítják meg a hatóanyagokat. Legnépszerűbb termékkategóriájuk az arcápoláson belül a ránctalanító krémek, az éves szinten felkent krémmennyiség pedig az összes terméküket nézve 1,5 millió tégely.
„Mikor felkértél, azt gondoltam, hogy hülyéskedsz – jegyezte meg Pataki Ági, filmproducer és modell – nekem a legnagyobb konkurenciám a Helia-D volt a Fabulon arcaként a nyolcvanas években. Viszont ez a termék olyan, mint az Unicum, nem csak jó, hanem magyar és nem csak magyar, de jó is, amitől lesz egy hungaricum jellege. A nyolcvanas években egy negyvenes nő itthon ötvennek nézett ki, nyugaton harmincnak. Senki sem értette, hogy miért. De azóta megtanultuk, hogy tudatosan élnek és törődnek magukkal, amit a társadalom is értékel”.
* * * Támogatott hitel vállalkozások számára
A Széchenyi Kártya Program némileg megváltozott feltételekkel, Széchenyi Kártya Program MAX+ néven folytatódik 2023-ban. Ennek köszönhetően év végéig fix 5 százalékos kamat mellett kaphatnak kölcsönt céljaik megvalósításához a vállalkozások. Ez a jelenlegi piaci kamatozású vállalkozói hitelekhez képest 12-18 százalékos kamatelőnyt jelent. A Bankmonitor Széchenyi Hitel kalkulátorával a vállalkozások ellenőrizhetik, hogy milyen támogatott hitelt igényelhetnek.