A kereskedőknél ennél is nagyobb arányban számolnak drágulással.
A magyarországi cégek közel háromnegyede tervez árat emelni a közeljövőben, ez az arány még magasabb a kisebb – 20–49 fős – vállalkozásoknál (84 százalék), a kereskedelmi vállalatoknál (82 százalék), illetve a tisztán hazai tulajdonban levőknél (80 százalék) – derül ki a Magyar Kereskedelmi és Iparkamara Gazdaság- és Vállalkozáskutató Intézet (GVI) elemzéséből. Ez 350, legalább húsz főt foglalkoztató vállalkozás válaszait tükrözi, a minta az ágazatok és a foglalkoztatottak száma szerint reprezentatívnak tekinthető.
Az áremelést tervező vállalkozások 49 százaléka 6-10 százalékos emeléssel számol, 27 százalékuk 1-5 százalékot valószínűsít, 13 százalékuk pedig 11-15 százalékost. Ugyancsak majdnem 50 százalékos azoknak az aránya, akik egy hónapon belül emelnének, de 3 hónapon belüli áremeléssel számol a feldolgozóiparon kívül minden más ágazatnak szinte a teljes egésze.
Az áremelést elsősorban (79 százalék) az alapanyag- és anyagköltségek árának növekedésével indokolják, de majdnem ennyien (72 százalék) szerint a munkaerőköltségek emelkedése és az energiaárak (60 százalék) is közrejátszanak.
A válaszadók 62 százaléka szerint az infláció nem lesz hatással a forgalomra, 47 százalék szerint a nyereségességet sem befolyásolja majd.
Elsősorban a kevesebb munkavállalót foglalkoztató cégek és a kisebb árbevételű vállalkozások azok, melyeknek a forgalmára negatívan hathat az infláció. Míg a 250 fő feletti nagyvállalatoknak csupán a 7 százaléka számol csökkenéssel, addig a 20–49 fős cégeknek már több mint az ötöde (21 százalék), és hasonló különbség figyelhető meg az 5 milliárd Ft feletti árbevétellel és az 1 milliárd Ft alatti árbevétellel rendelkező vállalkozások között (6, illetve 20 százalék).
Ágazati bontásban jól látható, hogy az építőiparban számítanak legnagyobb arányban csökkenésre (24 százalék), ellenben a kereskedelemben kiemelkedően magas azon cégek aránya, melyek forgalomnövekedésre számítanak (39 százalék).