Vállalkozás hvg.hu 2021. október. 03. 14:36

Magyarországot is elérheti a teherautó-sofőrök olyan hiánya, ami már ellátási problémákat okoz

Európa-szerte 400 ezer sofőr hiányzik, ennyi kell ugyanis, hogy zökkenőmentesen ki lehessen szolgálni az ellátási láncokat. Ennyi embert viszont nem lehet pótolni.

A kamionsofőrök hiánya, ami Amerikában és az Egyesült Királyságban már most ellátási problémákat okoz, Európa majdnem minden országában érzékelhető, és emiatt Magyarországon is bekövetkezhet egy komolyabb áruhiány – írta meg a G7. A gazdasági lap szerint Európa-szerte összesen 400 ezer sofőr hiányzik ahhoz, hogy zökkenőmentesen ki lehessen szolgálni az ellátási láncokat. Ennyi embert viszont nem lehet pótolni, mert a probléma rendszerszintű.

A lap szerint Magyarországon jelenleg a kamionok 7-8 százaléka áll, de nem azért, mert nincs fuvar, hanem azért, mert nincs, aki elvigye azokat. „A magyar kormány legalább olyan későn eszmélt a problémára, mint a többi európai, és úgy próbálta meg orvosolni a helyzetet, hogy ebből a rendkívül összetett problémából kiragadta az egyik lényeges gátat, a jogosítvány megszerzésének több mint félmillió forintos költségét” – olvasható a cikkben.

A portál azt írja, hogy a kamionos karrier elkezdésének az egyik nagy gátja, hogy ezt a nagy összeget bele kell tenni a képzésbe, és az állam ezt sokaknak megszüntette, amikor egy többrészes program keretében az elmúlt években teljes egészében átvállalta a költségeket. Érdemben azonban ez nem tudott segíteni a piacon, ugyanis a frissen képzett sofőrök Magyarországon maradását az uniós szabályok betartása mellett nem lehetett kikötni. A G7 itt úgy fogalmaz,

hogy a magyar adófizetők pénzén oktatott sofőrök nem kis része nyugati cégek alkalmazásában kötött ki, ha máshogy nem, akkor pár év vagy hónap hazai gyakorlatszerzés után. Magyarországon így alig enyhült a hiány, a szakma nem lett sokkal kedveltebb, és az elvándorlás ma is nagy.

Hozzáteszik, hogy a képzés költsége csak egy rendkívül sokrétű problémahalmaz egyik eleme. Rengeteg olyan kisebb-nagyobb gát van még, ami akadályozza a munkaerő bővülését, ezek összeadódnak, és így teszik igazán súlyossá a helyzetet. Ehhez jön hozzá, hogy a kamionos szakma társadalmi megbecsülése nem elég jó, a sofőröket kiszolgáló infrastruktúrát az európai államok nem fejlesztik kellő mértékben (nincs parkoló, nincs őrzés, nincsenek kulturált körülmények az autópályák mellett), a nők előtt sehogy sem tudják megnyitni a szakmát, a fiataloknak pedig nem tudnak a helyben elvégezhető szakmunkáknál jobb jövőképet kínálni.

* * * Támogatott hitel vállalkozások számára

A Széchenyi Kártya Program némileg megváltozott feltételekkel, Széchenyi Kártya Program MAX+ néven folytatódik 2023-ban. Ennek köszönhetően év végéig fix 5 százalékos kamat mellett kaphatnak kölcsönt céljaik megvalósításához a vállalkozások. Ez a jelenlegi piaci kamatozású vállalkozói hitelekhez képest 12-18 százalékos kamatelőnyt jelent. A Bankmonitor Széchenyi Hitel kalkulátorával a vállalkozások ellenőrizhetik, hogy milyen támogatott hitelt igényelhetnek.

Gazdaság Sztojcsev Iván 2024. december. 29. 07:00

És akkor januárban Novák Katalin a mozgás évének nyilvánította 2024-et, aztán történt egy s más

Egész véletlenül tökéletesen beletrafált egykori köztársasági elnökünk, amikor elrendelte, hogy 2024 legyen a mozgás éve: mozgott idén a pártrendszer (egész váratlan irányokba), a GDP-növekedési előrejelzés (magasból a nulla közelébe), a forintárfolyam (hajaj), a világpolitika, és maga Novák Katalin is, jó messzire. Megnéztük a gazdaság és a vállalkozás rovatunkból az év legolvasottabb cikkeinek listáját, és most megmutatjuk, mi érdekelte idén önöket a legjobban.