Vállalkozás hvg.hu 2021. május. 31. 17:49

Hatalmas veszteség a ferihegyi reptéren, amelyet a kormány meg akar szerezni

333 millió euróról 118 millió euróra zuhant a Budapest Airport éves árbevétele a járvány miatt.

110 millió euró veszteséget szenvedett el a ferihegyi repteret üzemeltető Budapest Airport Zrt. (BA) 2020-ban – derül ki a cég beszámolójából. Az pénzügyi számokat 365 forintos euróárfolyammal könyvelték, ezzel kalkulálva a veszteség 40 milliárd forint volt. A BA 2019-ben még 88 millió eurós adózott eredményt ért el.

A veszteség egyértelműen a bevételi oldalon keletkezett – nem meglepő módon, a koronavírus-járvány miatt a 2020-as év jelentős részében lényegében nem volt nemzetközi személyforgalom. A cég árbevétele a megelőző évi 333 millió euróról 118 millió euróra apadt. A cég természetesen költeni is kevesebbet költött, mint 2019-ben, de ez közel sem kompenzálta a bevételkiesést. Szolgáltatásokat például 32 millió euró értékben vett igénybe, ez az összeg az előző évben 40 millió volt.

Fizetésekre 21 millió eurót költöttek, nem sokkal kevesebbet, mint a 2019-es 22,7 millió.

A cég átlagos létszáma két fővel nőtt 598-ra. Azonban a teljes munkaidős foglalkoztatottak száma 57-tel csökkent, miközben a részmunkaidősöké 59-cel nőtt. A teljes munkaidősök összetétele pedig jelentősen változott is, az irodai dolgozók száma 80-nal csökkent, míg fizikai munkásoké 23-mal nőtt.

A beszámolóban a cég külön részt szentelt a járvány hatásainak kifejtésére. E szerint az elrendelt tiltások hatására az éves utaslétszám jelentősen lecsökkent 3,9 millióra (2019-ben: 16,2 millió utas). A cég éves bevétele is jelentősen lecsökkent, a légiforgalmi bevételek csökkentek a kevesebb utas és gépmozgás következtében, míg a kereskedelmi bevételek csökkentek az átmeneti terminál lezárások miatt. „A lecsökkent bevételek hatására a Társaságnak költségcsökkentő lépéseket kellett megtennie, mint például a terminálok átmeneti bezárását, csoportos létszámleépítéseket, a szállítói szerződések újratárgyalását, és a Társaság finanszírozásának az átalakítását” – írják.

A cég 20,1 millió euró likviditást segítő bankhitelt hívott le a fennálló teljes 49,6 millió euró hitelkeretből. Más hiteleket pedig átütemeztek, a vis maior helyzet miatt bizonyos kötelezettségek alól felmentést kaptak.

2020-ban 50 millió euró beruházási hitelt hívtak le, még 125 millió áll rendelkezésre.

„A 2020-ban lecsökkent utasforgalom 2021 első negyedévében is fennállt, az átoltottság függvényében a Társaság vezetése visszatérő utasforgalomra számít az év hátralévő részében” – írják a kilátásokról.

Mindeközben a magyar kormány nagyon szeretné megszerezni a Budapest Airport többségi részesedését. Erről korábban csak pletykák szóltak, állítólag a többségi tulajdonos AviAliance az Európai Bizottságnál is nehezményezte a kormányzati presszúrát. Május végén aztán az innovációs minisztérium közleményben jelentette be, hogy a kormány döntése alapján „tárgyalások kezdődhetnek” az üzemeltető cég többségi tulajdonrészének megszerzéséről. A folyamat koordinációjáért Palkovics László innovációs miniszter felel 2021. június 1-jétől kormánybiztosként.

Ezt követően a Budapest Airport közleményében „hosszú távon elkötelezett” jelenlegi tulajdonosairól írt. Maga az AviAlliance is azt hangsúlyozta korábban, hogy elkötelezett a ferihegyi reptér üzemeltetése és fejlesztése mellett.

Élet+Stílus hvg.hu 2024. november. 30. 10:00

„Elájult, és akkor jött rá, hogy valami nem stimmel” – Kösz, jól: kiégés és stressz a magyar munkahelyeken

<strong>Milyen személyiségjegyek jellemzik a munkamániásokat, és mi lehet az oka, hogy Magyarországon a civil szférában dolgozik a legtöbb munkafüggő</strong>? Mennyire az egyén, és mennyire a munkáltató felelőssége, ha a munkamánia eluralkodik, és függőséggé, kiégéssé válik? <strong>Mi a közös Karácsony Gergelyben és Donald Trumpban?</strong> A Kösz, jól vendége volt Kun Bernadette pszichológus és Merész István, az Allianz-Trade vezetője.