Úgy tűnik, betelt a pohár az utasoknál, petíciót adtak be, és tüntetést szerveznek a rendszeres késések és káosz miatt. A botrány a MÁV-nál már egy vezérigazgató-helyettes fejébe került. Míg ezermilliárdokat költünk el anélkül, hogy látszana a fejlődés, közben alapvető dolgok sem működnek.
Balhét balhéra halmozott a MÁV júliusban és augusztusban a két legforgalmasabb vasútvonalán, a vácin, és a cegléd–szolnokin: volt itt partfalleomlás, felsővezeték-szakadás, rendkívüli pályafelújítás, mindez pedig rendszeres káoszt, késést és zsúfoltságot okozott. Az utasoknál itt telt be a pohár, és elkezdték megszervezni saját ellenállásukat a MÁV-val szemben.
Már közel 10 ezer tagot számlál az "Elegem van a MÁV-ból" nevű Facebook-csoport, amelyben a magukat cserben hagyottnak érző ingázók gyűltek össze, hogy információval segítsék egymást a vasúti fennforgások idején, de ennél most már messzebbre jutottak: petíciót írnak, tüntetést szerveznek, sőt, egy csoporttag két magasrangú MÁV-os vezetővel is találkozott, hogy elmondja: elegük van a MÁV-ból.
![](https://img.hvg.hu/Img/b2dea50fcee14f6eb810034566fbfb2e/36e8ffa7-1dd7-4e02-b4a4-ebefd3acdd72.jpg)
Mindeközben a médiában is egyre több eset kapott figyelmet az elmúlt hetekben, hónapokban. Hogy csak néhányat említsünk:
- hetekre bezárt a jegypénztár a Nyugatiban személyzethiány miatt, nem sokkal később a Keletiben éjszaka nem volt jegypénztáros, mert az egyetlen éjszakás lebetegedett, nem tudták pótolni.
- A Nyugatiban és a Keletiben rendszeresen panaszkodnak az utasok, hogy az automatáknak csak egy része működik, kedden reggel pedig a MÁV teljes jegyvételi rendszere lehalt, így akkor már automatában, és online sem lehetett jegyet venni.
- Az is kiderült, mintegy 800 munkavállaló hiányzik a cégtől, augusztusban 30 vonat nem tudott elindulni, mert nem volt rá személyzet.
Úgy tudjuk, a balhék egészen magas rangú politikusokhoz is eljutottak, és a MÁV köreiben is személyi változásokhoz vezettek: a MÁV megerősítette értesülésünket, miszerint szeptember végével távozik Völgyesi Zsolt vezérigazgató-helyettes, aki alá az Üzemeltetési Főigazgatóság is tartozott, amely többek között a vasúti pálya állapotáért is felel.
Tragikus állapotban a fővárosi hálózat
Nem véletlen, hogy éppen a budapesti elővárosi vonalakon alakul ki rendszeres káosz: a fővároson belüli vasúthálózat, és azon belül is a fejpályaudvarok vannak igazán leromlott állapotban, illetve a leginkább túlterhelve.
Hiába a tervek, ha pénz nincsen - szétrohad a budapesti vasúthálózat
Valamelyest igazságtalan, hogy éppen akkor lett elegük az utasoknak, amikor a MÁV végre pályafelújításba kezdett: éppen a nyáron kezdték el ugyanis felszámolni a pályahibákat a legsürgetőbb helyeken.
A munkálatokkal azonban több dolog sem sikerült jól, és ez is jócskán hozzátett a káoszhoz: a Cegléd–Szolnok-vonalon Pestszentlőrincnél kezdtek felújításba, itt egy markoló leszakította a felsővezetéket. A váci vonalon pedig Rákospalota-Újpestnél dolgoztak, ott viszont egy peron balesetveszélyes lett, ezt a közlekedési hatóság le is záratta - mondja Gyöngyösi Máté, a Közlekedő Tömeg elnökségi tagja.
A két vonal problémáinak megoldására vonatkozó kérdésünkre a MÁV elmondta, hogy jövőre újabb 6 milliárd forintot csoportosított át a Cegléd–Szolnok-vonal pályafelújítására, illetve szeptember eleje óta két dupla Flirt motorvonatot küldtek a Monorig közlekedő S50-es járatra.
![](https://img.hvg.hu/Img/b2dea50fcee14f6eb810034566fbfb2e/7deb72ff-92d5-43f0-b1c8-046c51bf243c.jpg)
Az emeletes vonatoktól tényleg jobb lesz
Forrásaink és a MÁV is hangsúlyozta, hogy a sokat reklámozott emeletes vonatok - amelyek éppen a két kaotikus vonalra kerülnek - megjelenésével új korszak kezdődik majd. Az új Kiss motorvonatok ugyanis:
- mintegy négyszer olyan jól gyorsulnak, mint a mostani piros csíkos ingavonatok, így ha késnének, azt is sokkal nagyobb eséllyel hozzák be
- oldalanként 12 duplaszárnyú ajtóval rendelkeznek, ezért sokkal gyorsabb lesz a fel- és leszállás, így kisebb eséllyel alakul majd ki késés a zsúfolt csúcsórákban
- a mostani 521-ről 600-ra nő a férőhely, nagyobb rajtuk az ajtó körül a tér, és emeletes mivoltuk miatt jóval rövidebbek a mostani szerelvényeknél, így jobb lesz az utaseloszlás, és csökken majd a zsúfoltság is
- nem fognak annyiszor meghibásodni, mint a mostani, 40-50 éves szerelvények
Ezermilliárdokat költünk a vasútra, de nem látszik a fejlődés |
A két elővárosi vasútvonal kálváriája jól mutat rá több mélyen gyökerező problémára is. Az egyik ilyen az, hogy nagyon rosszul költjük el a pénzt. Általános vélekedés ugyanis, hogy az alulfinanszírozás miatt rossz a vasút helyzete, ám az elmúlt évtizedben ez már egyszerűen nem igaz: csak a most végéhez közeledő, 2014–20-as uniós ciklusban mintegy ezermilliárd forintot, és a következő, 2027-ig tartó uniós időszakban hasonló összeget költhetünk közlekedésfejlesztésre, ebből jórészt vasútvonalak felújítására. A végtelenül rossz pénzköltés mögött a következő fő okok állhatnak:
|
Nem kerülne pénzbe, mégsem figyelnek rá oda
De több egészen egyszerű dolog is van, ami nem igényel forrást, csak odafigyelést, mégis egészen csapnivaló szinten űzi a MÁV. Ezekkel pedig rengeteget lehetne javítani az utasok komfortérzetén, ráadásul néhány hónap alatt jelentős eredményt lehetne ezekben elérni, mondja Gyöngyösi Máté. Szerinte három területen lenne azonnali javulásra szükség.
![](https://img.hvg.hu/Img/b2dea50fcee14f6eb810034566fbfb2e/7d59b980-34bd-4079-a0b2-1e3e0ea2fe79.jpg)
Az első ilyen, hogy szüntessék meg az IC+ kocsik gyártását a szolnoki járműjavítóban, helyette az elővárosi kocsik megfelelő karbantartására fordítsák az energiákat. Nem ritka ugyanis, hogy 7 helyett 6, vagy esetleg csak 4 kocsival közlekednek az amúgy is zsúfolt elővárosi vonatok, mert nincs több üzemképes vagon – a gyártás pedig a karbantartástól veszi el az energiát.
A másik ilyen terület a tisztaság, Gyöngyösi szerint ugyanis rendszeres, hogy a vonatok koszosak, szemetesek, és az üléseken több centi vaspor áll, aminek szagát a ruhánkon is érezhetjük. Szerinte egyszerűen
egy vezetői intézkedéssel el kellene rendelni a takarítók munkájának ellenőrzését, és máris hetek alatt javulna a helyzet.
A harmadik – és az „Elegem van a MÁV-ból” csoportban is erre panaszkodnak a legtöbbet: az utastájékoztatás teljes hiánya. A posztok tanúsága szerint
az állomásokon még jobb a helyzet, az éppen veszteglő vonaton azonban a legritkább esetben szólnak bármit is az utasokhoz, így nekik fogalmuk sem lehet, hogy mikor megy tovább a vonat, és mekkora késéssel érkeznek úticéljukhoz.
Tavaly nyáron egy szintén a váci vonalon történt felsővezeték-szakadás után írtunk erről részletesen, akkor a MÁV gyökeresen ellentétes dolgokról számolt be, mint amit az utasok tapasztaltak. Gyöngyösi szerint külön call centert kellene létrehozni, amelyen a kalauzok a tájékozódhatnak a vonalukon kialakult helyzetről.
![](https://img.hvg.hu/Img/b2dea50fcee14f6eb810034566fbfb2e/516f7d70-8db5-4055-b6cc-44a4cd7dc8fc.jpg)
A fejekben van a baj
A túlárazott és kevés haszonnal járó projektek ellenére nyilatkozóink egyöntetűen úgy látták, hogy a MÁV-os vezetőkkel, és nem a kormány vasútügyi döntéseivel van a probléma.
Az egész szervezet maga a velünk élő szocializmus, egy mocsár, rendszeresen rossz döntéseket hoznak, a középvezetői szint bedarál mindenkit, ezért nem látszik a fejlődés
– mondja Dorner Lajos, a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület elnöke. Úgy tudjuk, most is több középvezetői pozíció üres a MÁV-csoportnál, ezekben a fluktuáció is nagy, egyszerűen nem találni embereket, akik ezeket a stresszes feladatokat megfelelően ellátják.
Aztán Dorner szerint az is komoly probléma, hogy a vasutas szakközépiskolák egy részét megszüntették, egyszerűen nem termelődik már ki megfelelő szakértelemmel rendelkező utánpótlás.
De sokszor egyszerűen a dolgozók hozzáállásával van a baj, egyik nyilatkozónk szerint
a forgalomirányítók is rendszeresen rossz döntéseket hoznak, nem értik meg például, hogy az utast kell elszállítani, és nem a vonatot kell leközlekedtetni.
![](https://cdn.hvg.hu/img/partolo_tagsag/HVG_hetilap_2_ho_50_off_kampany_03_640x360.png)