Vállalkozás hvg.hu 2019. július. 30. 15:44

Fotók: Kigurultak a gyárból a MÁV első saját IC-kocsijai Szolnokon

A kocsikon van kerékpártároló, biciklipumpa, konnektor, Wi-fi, és még több extra is.

Elkészült a MÁV-START első húsz saját forrásból gyártott, nemzetközi forgalomra alkalmas, új generációs InterCity-kocsija a szolnoki Vasúti Járműjavítási Telephelyen - közölte a cég. Augusztusban további hetven darab, belföldi forgalomra tervezett IC+ összeszerelése fog kezdődni a telepen, ehhez a saját forrás mellett kormányzati költségtérítést is kap a vasúttársaság.

A kocsik több mint ötvenszázalékos hazai beszállítói aránnyal épülnek, a kocsik egy része családbarát és akadálymentesített is lesz, az első osztályon pedig prémiumszolgáltatásra vagy csendre, nyugalomra vágyók igényeihez alkalmazkodó fülkék is lesznek.

MTI / Mészáros János

Homolya Róbert, a MÁV Zrt. elnök-vezérigazgatója a kocsik átadásán azt mondta, a magyar vasút újra képessé vált a XXI. századnak megfelelő, komplex vasúti kocsik gyártására a székesfehérvári MÁV Vagon Kft. és a szolnoki Vasúti Járműjavítási Telephely szakembereinek köszönhetően. Azt is mondta, az IC+ gyártásban a hazai hányad meghaladja az ötvenszázalékot, így az IC+ kocsik gyártása jelentős munkahelyteremtő hatással bír, kétszázötven főnek biztosít munkát a MÁV-START-on belül és legalább ugyanennyinek a beszállítóknál.

Az új IC+ kocsikkal a Keszthelyre közlekedő Balaton expresszvonatokon, a Záhonyból és Miskolcról a Balatonra; Budapestről Miskolcra, Békéscsabára Nyíregyházára tartó IC-szerelvényeken találkozhatnak az utasok.

Homolya hozzátette, hosszú távon szeretnék folytatni a sorozatgyártást, mivel legalább háromszáz új IC+ kocsira van szükségük a személyszállítási piac 2023-ban várható megnyitásáig.

Szalay Ferenc, Szolnok polgármestere azt mondta, napjainkban egyértelműen Szolnok a hazai vasúti gépgyártás és javítás központja, s kifejezetten örül annak, hogy a szolnoki szakembereknek köszönhetően új, modern vasúti kocsik állhatnak forgalomba.

MÁV

A nemzetközi forgalomra szánt, légkondicionált első húsz IC+ kocsi közül

  • tíz darab másodosztályú, 200 km/órás sebességre képes, ezekre Szlovákia, Csehország, Ausztria, Németország, Szlovénia, Svájc, Lengyelország és Románia vasúttársaságai már megadták a nemzeti engedélyeket;
  • tíz darab pedig akadálymentesített, többcélú teres, szintén 200 km/órás sebességre alkalmas, ezek engedélyezése a típusvizsgálatok után történhet meg. Ezekben a kocsikban a laptopok, mobileszközök működéséhez szükséges energiát elektromos és USB-s csatlakozók biztosítják, a kikapcsolódást vagy a munkavégzést vezeték nélküli internet segíti. A GPS-vezérelt, fedélzeti audiovizuális utastájékoztató rendszer pontos tájékoztatást ad a vonat helyzetéről, a biztonságról pedig belső videófelügyeleti rendszer gondoskodik. A több célú kocsikban 47 ülőhely van, de lesz 3 kerekesszékesek számára kijelölt hely is. Az ülőhelyek foglaltságát elektronikus rendszer jelzi.  Két családi szakasz található rajta, öt-öt üléssel és tárolóval a nagyobb csomagoknak, összecsukott babakocsiknak; az akadálymentesített mosdókban pelenkázó is lesz. A kerékpár szállítására nyolc helyet alakítanak ki; külön érdekesség, hogy a kocsik levegős rendszeréből a gumiabroncsokat is felfújathatják a biciklisek, de az elektromos kerékpárok, illetve a kerekesszékek töltésére alkalmas dugaszoló aljzatok is lesznek a járműveken.
MTI / Mészáros János

Az augusztustól gyártott további hetven hazai forgalomra készült IC-kocsiból

  • 35 osztott terű lesz, ezekben ötvenkét ülőhely lesz, továbbá két, kerekes székesek számára fenntartott hely. Ugyanúgy, mint a nemzetközi kocsik, ezek is akadálymentesek lesznek széles feljáró ajtókkal és tágas mosdóhelyiségekkel, pelenkázóval, elektronikus ülőhely-foglaltsági rendszer mutatja majd a szabad üléseket, lesznek rajtuk 230V-os és USB-s konnektorok laptopok és telefonok töltéséhez, vezeték nélküli internetszolgáltatás, GPS-vezérelt belső-külső audiovizuális utastájékoztató rendszer, adaptív hangosbemondó, amely az utastérben érzékelt zajhoz igazítja a bemondás hangerejét, belső videófelügyeleti rendszer, tűzjelző rendszer, klíma, és kocsinként nyolc darab kerékpár szállítására kialakított tér, valamint a kocsi levegős rendszerét használó "biciklipumpa" a kerekek felfújásáshoz, ezen túl pedig az elektromos kerékpárok, kerekes székek töltésére is alkalmas aljzatok is.
  • 35 első osztályú kocsi is készül, ezeken ugyanazok a szolgáltatások lesznek, mint az osztott terű kocsikon, a termes részében viszont tizenheten foglalhatnak helyet, és lesz rajta büfé is, amit bárki igénybe vehet a vonaton. A prémiumszolgáltatásra vágyók számára két emelt színvonalú, négy ülőhelyes fülkét különítenek el, és lesz két csendes kabin is (hat-hat ülőhellyel) a nyugalmat igénylőknek.
MÁV

A hetven kocsi közül az első többcélú jármű tervezetten 2019 őszén; az első osztályú jármű 2020 nyarán; az utolsó jármű pedig 2021 tavaszán állhat forgalomba.

A MÁV közleményében hozzáteszi, hogy a folyamatos pályarekonstrukcióknak köszönhetően a jövőben az ország több fővonala válik alkalmassá a 160 km/órás közlekedésre, ezért a belföldi forgalomban is egyre több ennek megfelelő személykocsira lesz szükség.

MTI / Mészáros János

A MÁV-START mérnökei és szakemberei által tervezett IC+ kocsik sorozatgyártása – két prototípus elkészítése, engedélyeztetése, tesztelése és több mint egymillió kilométernyi üzemeltetése után – 2017-ben indult el a szolnoki Vasúti Járműjavítási Telephelyen. Egy-egy IC+ kocsi körülbelül 4100 alkatrésztípusból, 53 000 alkatrészből átlagosan 5500 munkaóra alatt épül meg, az első sorozatgyártású IC+ kocsi típusvizsgálatai és üzemi próbái 2018 júniusában kezdődtek A 20 db IC+ bekerülési értéke 9,3 milliárd forint. A kocsik tömege 48,5 tonna, hossza 26,4 méter.

hvg360 Tiszai Balázs 2024. december. 02. 15:00

Orosz olajból készült termékek az EU-ban: napokon belül lejárhat a szankció alóli felmentés, piacot veszthet a Mol

Tilos az unión belül orosz olajból finomított áruval kereskedni, kivéve, ha a Mol szlovák leánycége vagy, és Csehországnak adsz el. Ennek a felmentésnek viszont december ötödikén vége, hacsak meg nem hosszabbítják. Mennek már a tárgyalások, de már a felállás sem világos: Szlovákia és a Mol nagyon akarja az újabb egyévnyi mentességet, Csehország viszont hallgat.