Vállalkozás hvg.hu 2018. december. 04. 17:12

Hiába az újítások, a magyarok kitartanak kedvenc szaloncukruk mellett

A magyarok évente több mint hatmilliárd forintot költenek a karácsonyi édességre.

Karácsony 2018
Friss cikkek a témában

3500 tonna szaloncukrot vásárolunk karácsony előtt, a magyarok több mint hatmilliárdot költenek ilyenkor erre az édességre – mondta el Sánta Sándor, a Magyar Édességgyártók Szövetségének elnöke a szervezet karácsonyi rendezvényén. A szakember kérdésünkre elmondta: a szaloncukrok ára stabil, inkább az újdonságnak számító, minőségi termékeknél láthatunk a hagyományosakhoz képest magasabb árakat.

Az mindenesetre elmondható, a sok újdonság ellenére a fogyasztók ragaszkodnak a bevett fajtákhoz. A szövetség felmérése szerint a legnépszerűbb még mindig a zselés szaloncukor (a válaszadók 63 százaléka ezt választaná), ezt a kókuszos követi (41 százalék), a harmadik pedig a karamellás (32 százalék). A legkevésbé a gumicukros változat nyerte el a vásárlók tetszését (2 százalék), de a rendszerváltás előtti idők nagy túlélőjéről, a konzum szaloncukorról sincsenek túl jó véleménnyel (7 százalék választaná).

A szalonok édessége

A rojtos papírba csomagolt édesség Franciaországban született meg, a papillote-nak azonban nem volt köze a karácsonyhoz. Magyarországra német közvetítéssel került a 19. században, nevét – szalonczukedli – pedig Jókai Mórtól kapta. A szalonok édessége akkor fondantból készült különböző ízekben. Hegyesi József cukrászmester 1891-ben 17 különböző ízű szaloncukor receptjét írta le szakácskönyvében, volt közte marasquino és pisztácia ízesítésű is.

A szaloncukor igazi hungarikum, amelynek az elkészítését az Élelmiszerkönyv is szabályozza. Egy ilyen előírás, hogy marcipános verziója csak étcsokival készülhet.

A különleges újdonságok ellen szól az áruk is, pontosabban az, hogy a vásárlók többsége nem igazán szeretne sok pénzt áldozni erre az édességre, amelyből átlagosan egy kilót vásárolnak a megkérdezettek. 61 százalékuk kétezer forint/kg ár alatt választ, 30 százalékuk kedveli a 2-4 ezer forint közötti termékeket, amelyeknél jó eséllyel már valódi csokoládé borítja a tölteléket a csokis bevonómassza helyett.

A szaloncukor mindenesetre kipusztíthatatlan hagyomány: a megkérdezettek 86 százaléka tervez vásárolni belőle, és 57 százalék biztosan vesz. Nem csak a szaloncukrot viszik a magyarok ilyenkor: csokifigurából 686 tavaly tonna fogyott, ennek csaknem kétharmada volt csokimikulás. Adventi naptárból pedig 350 ezer fogyott.

Sánta Sándort kérdeztük a népegészségügyi termékadó 2019-es 20 százalékos emeléséről is. Az elnök, aki maga is egy édesipari cég, a Chocco Garden vezetője, azt mondta, két dolgot szeretnének elérni a döntéshozóknál. Az egyik az, hogy a társasági adóból le lehessen vonni a cégek által szervezett egészségmegőrző programokra szánt költségeket (a neta-törvény módosítása elvette a cégektől azt a lehetőséget, hogy termékadóból vonhassák le ezt). Ezen túl azt is szorgalmazzák, hogy az egészségtelen termékek listáját átlátható módon vizsgálják felül.

Kult HVG 2024. november. 26. 20:00

"Amit mi csinálunk, az hosszútávfutás" – színfalak mögött az Ivan & The Parazollal

Néhány napon belül több helyen és több helyzetben is találkoztunk a jövőre hatodik nagylemezét megjelentető Ivan & The Parazollal, hogy megtudjuk, mitől különleges a zenekar új nagylemeze, hogyan áll most a 14 éves zenekar, mi történt velük az elmúlt években, és miért gondolják azt, hogy eljött az együttes aranykora. A HVG kisfilmje.