Az állami megbízások besöprését sokkal gyorsabban tanulták meg a kormányközeli vállalkozók, mint a társadalmi felelősségvállalást.
Hiába markoltak fel mesés profitokat a kormányhoz közel álló vállalkozók, a többségük messze nem ilyen arányban veszi ki a részét a társadalmi felelősségvállalásból – olvasható az e heti HVG-ben. A Soros-alapítvány, a Budapesti Nyílt Társadalom Intézet Alapítvány 2017-ben összesen 22,7 milliárd forintot költött el, főképp oktatásra, kutatásra, emberi jogi és kulturális tevékenységekre, ezt meg sem közelítik a magyarországi vállalatok és vállalkozók adományai.
A Magyarországon élők közül legprofibbnak Csányi Sándor tűnik. Alapítványai már évek óta jól működnek, a Csányi Alapítvány eddig 2,5 milliárddal támogatta a tehetséges, de hátrányos helyzetű gyerekeket. Az OTP-csoport 2016-ban összesen 2,4 milliárd forint adományozásról számolt be.
Jóval szerényebb ennél Mészáros Lőrinc adakozókedve. Ő 2016-ban hozta létre saját alapítványát, ez az első teljes évében a felcsúti és környékbeli tehetséges diákokat támogatta, mindössze 73 millió forinttal – ennyi pénzt hat és fél óra alatt keres meg. Garancsi István Market Zrt.-je kiterjedtebb jótékonysági tevékenységről számolt be, játszótereket újított fel, és a Bátor Tábor Alapítványt is támogatta.
Annak pedig semmi jele nincs, hogy Tiborcz István vagy cége jótékonykodna. Andy Vajna vagy Habony Árpád sem veri nagydobra, hogy jótékonyságra szánna pénzt.
Részletek az e heti HVG-ben.