A ronda pulcsi értékétől a Mikulás manóinak túlórapénzéig – 7 meghökkentő karácsonyi megfejtés közgazdászoktól
Próbálták már elképzelni, milyen nehéz lehet a zenészeknek, akik a legnagyobb nyári hőségben éneklik fel a karácsonyi dalokat? Vagy hogy nem is dőlnének össze a boltok, ha nem volna karácsony, sőt, akkor mindenki jobban ünnepelné a születésnapokat? És hogy még olyan ország is érzi az ünnep hasznát, amely amúgy üldözi a keresztényeket?
Ön érezte már úgy, hogy semmire sem vágyik jobban, mint az ünnepi fények alatt a kedvenc kanapéján bekuckózva békésen olvasgatni A karácsony holttehervesztesége című gazdasági tanulmányt, amely kilenc oldal tudományos elemzéssel vezeti le, hogy az ajándékozásnak nincs semmi értelme? Ha nem, akkor az egy nagyon jó hír, még egész biztosan nem vesztette el az összes józan eszét. És persze mielőtt bárki is izgulni kezdene: igen, a tanulmány állításait sikerült azóta megcáfolni, még azok szerint is van értelme a karácsonynak, akik úgy gondolják, hogy csak számokkal lehet leírni a világ működését.
Persze logikus, hogy ezzel is foglalkoznak, a karácsony egy annyira fontos része az egész nyugati világnak (sőt, már nem csak annak), hogy gyakorlatilag nincs olyan tudományág, amely ne elemezné, hogy a maga szempontjai szerint mit lehet tanulni róla. Így tettek közgazdászok tömegei is – az ő legizgalmasabb megállapításaikról szól a gazdasági elméleteket bemutató sorozat karácsonyi része.
A sorozat korábbi részeit ide kattintva érik el.
1. Hogyhogy van értelme a karácsonynak a közgazdászok szerint is?
Sokkal többről van itt szó, mint hogy a sok-sok ajándék és evés-ivás pörgetné a gazdaságot, még a boldogságot is sikerült számszerűsíteni. Pedig a híres írás a karácsony holtteherveszteségéről (tényleg híres, rengetegen indultak ki ennek a megállapításaiból, hogy aztán a legfontosabbakat átírják) azt hozta még ki, hogy inkább pénzt kellene adni, mert most az ajándékok minimum 10, pesszimistább becslés szerint 33 százalékát vagy soha az életben nem fogja elővenni az, aki kapja, vagy közel sem tartja annyira értékesnek, mint amilyen a piaci ára.
De gyorsan érkezett a cáfolat: hozzá kell tenni ehhez azt is, hogy az ajándékozó is boldog lesz attól, hogy meglepi a másikat, így hiába értéktelen a ronda pulcsi, az ajándékozó boldogságával máris pluszba kerül át a társadalmi összhaszon. Hurrá!