Donald Trump ilyenkor a szabadkereskedelem híve.
Nem szüntette be teljesen az Európai Unió az Airbus repülőgépgyártó cégnek nyújtott tiltott állami támogatásokat az ügyben született korábbi határozatok ellenére sem – mondta ki kedden a Kereskedelmi Világszervezet (WTO) vitarendezési testülete.
A genfi székhelyű szervezet döntése nagy győzelmet jelent a rivális amerikai Boeingnek és az Egyesült Államoknak. Fellebbezésre már nincs lehetőség.
Az Európai Bizottság 2016 őszén fellebbezte meg a WTO döntését, amely szerint az európai kormányok kölcsönök formájában évtizedeken át tiltott állami támogatást nyújtottak az Airbusnak.
A WTO kedden igazat adott Washingtonnak abban, hogy az uniós szubvenciók több milliárd dolláros kárt okoztak a Boeingnek a széles törzsű gépek piacán az elmaradt profitok miatt, ugyanakkor elvetette azokat az amerikai érveket, amelyek szerint ez a keskeny törzsű repülőgépek piacára is igaz. A WTO határozatai mindössze ajánlásokat tartalmaznak, a vitarendezési testületnek nincs joga ilyen ügyekben szankciókat kiszabni. Szakértők szerint azonban a mostani ítélet nyomán az Egyesült Államok több milliárd dollárnyi kártérítést is követelhet.
Erre meg is van minden esély: Robert Lighthizer, a washingtoni kormány kereskedelmi ügyekért felelős tagja a döntés után kiadott közleményében jelezte, „Trump elnök világossá tette, hogy minden lehetséges eszközt felhasználunk annak érdekében, hogy a szabad és fair kereskedelem az amerikai dolgozók javára váljon”.
Cecilia Malmström uniós kereskedelmi biztos ígéretet tett rá, hogy eleget fognak tenni a WTO előírásainak, és biztosítják a határozat teljes körű érvényesítését.
Ezzel párhuzamosan a Boeing ellen is hasonló eljárás folyik a WTO előtt, az Európai Unió ugyanis azzal vádolja a vállalatot, hogy a WTO szabályaival nem összeegyeztethető támogatást kapott az amerikai kormányzattól. Ebben az ügyben az idei év második felében vagy 2019 elején várható döntés.
A Boeing és az Airbus közötti háború több mint egy évtizede tart. 2004-ben az Airbus hirtelen növekedése miatt az Egyesült Államok felbontotta a légügyi állami támogatásokról szóló kétoldalú egyezményt, mondván az EU megsértette annak rendelkezéseit. Az akkor induló pereskedés nyomán 2011-ben a WTO már úgy ítélte, mindkét cég dollár- vagy eurómilliárdokban mérhető állami támogatást kapott.