2017-ben 30 százalékkal nőtt a Goldstar sportcipőgyártó cég nepáli leányvállalatának forgalma. Itt érdemes megállni egy pillanatra.
Nepálban a kilencvenes évektől egészen 2006-ig polgárháborúja zajlott, még ha erről az amerikai és az európai hírfogyasztók alig értesültek. Ennek a konfliktusnak még a hivatalos statisztikák szerint is 17 ezer halálos áldozata volt. Figyelembe véve a valós, a statisztikusokhoz soha el nem jutó adatokat is, minimum kétszer ennyi. Ebben a harcban egy szélsőbalos, maoista ihletésű gerillahadsereg állt szemben a kormányerőkkel, a monarchista rezsimmel. És a háborúnak volt egy divattörténeti hatása.
A gerillák ugyanis Goldstar sportcipőt és hátizsákot viseltek. Ha egy nepáli városi igazoltatás során valakinél ezeket megtalálták, garantáltan letartóztatták. A Goldstar a szegények luxusa. Egy pár cipő ára csak 6-12 euró. A mai Nepál egyik popsztárja, Samriddhi Rai elmondta az AFP-nek, hogy többtucatnyi Goldstar cipőből álló kollekciója van. A Goldstar cipőről szól a most legmenőbb nepáli rock banda a „Kathmandu Killers” legújabb slágere is.
De mi a titok?
A Goldstart a szegények képviseletét felvállaló gerillák viselték a királyi család, és a hozzájuk dörgölődző gazdagok ellen. További adu: a Goldstarnak már csaknem harminc éve van leányvállalata Nepálban. Ez az egyébként kb. harmincmilliós himalájai ország a két legnépesebb óriás, Kína és India közé van „beszorulva”. A boltokban kapható termékek túlnyomó többsége vagy kínai vagy indiai. De Nepálban elindult a neten a #MadeInNepal kampány. Ma a főváros, Katmandu elit, menő, magukat progresszívként definiáló fiataljai csakis Goldstar cípőt viselnek.
Hogy ez maoista örökség, vagy a nemzeti büszkeség jele – ennek a generációnak már mindegy. A múltat nem kutatják, és pillanatnyilag azzal indokolják rajongásukat a Goldstar cipőkért, hogy ez hazai termék. A maoisták egyébként 2006-ban „megtértek”, a fegyveres mozgalom politikai párttá alakult, és azóta is a nepáli belpolitika egyik fontos formálója.