A netes hirdetések jelentős részében valószínűleg lopott tűzifát árulnak vagy az eladók próbálják valamilyen trükkel megkárosítani a vevőket.
A Nébih szakemberei a Jófogáson megjelenő tűzifahirdetéseket ellenőrizték, elsősorban a hirdetők azonosíthatóságát és a hirdetések valóságtartalmát vizsgálták.
Ha valahol találtak jogszabálysértés, és azt a hatóság felszólítása ellenére nem szüntették meg, vagy a jogsértés annyira súlyos volt, a Nébih kezdeményezte a kifogásolt hirdetés törlését, amelyről az oldal üzemeltetői intézkedtek.
Az első, célirányos ellenőrzés eredményeként 54 tűzifahirdetést kellett haladéktalanul eltávolítani az oldalról, amely a vizsgált reklámok körülbelül 70 százalékát jelentette.
Ez arra enged következtetni, hogy az internetes hirdetések jelentős részében a megvételre kínált tűzifa valószínűleg lopott vagy a hirdetők jogszerűtlen módszerekkel, a vásárlók megkárosításával igyekeznek azt elsózni.
A Nébih a jövőben is rendszeresen ellenőrzi az elektronikus és írott formában megjelenő hirdetéseket. A hatóság a kisebb mulasztások esetében ezután is észszerű toleranciát tanúsít, a súlyosabb jogsértések azonban a hirdetések törlésén túl komolyabb szankciókat vonnak maguk után – ígérik. Azt nem közölték, itt pontosan milyen szankcióról lehet szó.
A Nébih jótanácsai a biztonságos tűzifavásárlásról itt olvashatóak.
A Jófogás cikkünk megjelenése után úgy pontosított, hogy a NÉBIH nem utasította vagy kényszerítette a Jófogást hirdetések törlésére, hanem együttműködést kezdeményezett vele. A két fél (NÉBIH és Jófogás) között szoros együttműködés zajlott, amelynek eredményeként azoknak a hirdetőknek a hirdetései kerültek le, akik nem rendelkeztek erdőgazdálkodási kóddal vagy EUTR azonosítóval. A Jófogás oldalán több mint 600 tüzifa hirdetés található, és a vizsgáltak közül összesen 54 volt illegális.