Úgy tűnik, mintha váratlanul érte volna Budapestet a metrópótlók megjelenése: sokszor a sávok felét kátyúk foglalják el, a tragikus állapotú útburkolat pedig szétrázza az utasokat és az új buszokat is. Végigfotóztuk az apokaliptikus állapotokat a Váci úton.
Amennyire jól felkészült a BKK a metrópótlás kezdetén, látszólag annyira váratlanul érte a pótlóbuszok jelenléte a Váci úton a fővárosi utakat fenntartó Budapest Közutat. Pedig várható volt, hogy a 45 másodpercenként járó pótlóbuszok extrém terhelést jelentenek majd a Váci úti burkolatra, és ezért itt a szokásosnál sokkal gyorsabban amortizálódik majd az út felülete, és ez különösen igaz a téli hónapokra, amikor a téli fagy és a hőingadozás erősen kikezdik az útfelületet. A november elején kezdődött metrópótlás után három hónappal mégis hosszan elnyúló úthibák borítják a Váci úti buszsávot, több helyen a burkolat is megsüllyedt, de a Lehel téri megálló után már több mint a fél sávot egy gödör foglalja el:
A főváros felkészületlensége a metrópótló buszok jelenlétére abból is jól látszik, hogy a Váci utat nem újították fel még a metrópótlás kezdete előtt. Pedig a burkolat a Lehel tér és Árpád híd között már ekkor is áldatlan állapotban volt, az úthibák döntő többsége most is erre a szakaszra esik, és azt is tudhatták, hogy a téli időszakban csak ideiglenes kátyúzásra nyílik mód, amikor hideg aszfaltot döngölnek bele a lyukakba.
Az útfenntartó Budapest Közút a hibák javítását nem is sieti hát el, a Közlekedő Tömeg szakmai szervezet még január 24-én tett ki képet a Facebookjára a Lehel téren kialakult óriási útsüllyedésről. Február 12-én, amikor végigfotóztuk a metrópótlók vonalán található úthibákat, a hatalmas süllyedést még mindig a helyén találtuk:
A buszok sok helyen nem tudják sávváltás nélkül kikerülni a kátyúkat. Kifelé haladva a Dózsa György út előtt már majdnem az egész útpálya használhatlanná vált, úgyhogy itt kénytelenek az autók között haladni, amikor dugó van, akkor emiatt hosszú perceket vesztegelni.
A centrum irányába pedig annyira rosszak az állapotok, hogy a Dózsa György úti megállóba is alig tudnak beállni a metrópótlók.
De máshol is lehet félsávnyi kátyúkat látni a pótlók vonalán: a Váci út és a Révész utca sarkán úgy néz ki a burkolat, mintha egy kisebb bomba csapódott volna be:
Nem jobb a helyzet az újpesti Árpád úton sem, itt is rossz állapotú volt a burkolat már a metrópótlás előtt is, nem meglepő hát, hogy itt is vannak úthibák bőven:
Szétrázza az utasokat és a buszokat is
Az, hogy az út ilyen tragikus állapotban van, több kellemetlenséget okoz – erről a Közlekedő Tömeg is írt Facebook-oldalán. A metrópótlás kezdetén vadonatújként forgalomba állított Mercedes buszok is gyorsabban amortizálódnak, de a rossz út miatt természetesen a buszon ülők is szenvednek: a Dózsa György út és az Árpád híd között döbbenetesen rázkódnak az új buszok, erről videót is készítettünk:
A kátyúkáosz a Közlekedő Tömeg szerint azt jelzi, hogy hiba volt csökkenteni a BKK kompetenciáit az útfenntartásban. Korábban a BKK intézte a közutak fenntartását is ott, ahol saját járatai közlekedtek, amíg 2016-ban külön nem választották tőle a Budapest Közutat. Így korábban saját hatáskörben tudott intézkedni a BKK az ilyen ügyekben is, nem kellett egy másik cég beavatkozására várnia.
Frissítés, Budapest Közút: folyamatosan vizsgáljuk az út állapotát
Megkérdeztük a Budapest Közutat, hogy mikor várható a hibák kijavítása, illetve a BKK-t is, hogy milyen mértékben amortizálják az új buszokat az áldatlan állapotok. Eddig csak a Budapest Közút válaszolt, azt írták, a metrópótlók által igénybevett útszakaszon rendszeres ellenőrzést végeznek. Folyamatosan felmérik és vizsgálják az útvonal állapotát és az útburkolati hibákat, a szükséges intézkedéseket elrendelik, a helyreállításra az időjárás függvényében kerül majd sor. Válaszukban azt is írják, hogy a Váci út teljeskörű felújítására vonatkozó kérdésekben nem ők a kompetensek.