„Te is szeretted a cuki kis dzsekit, én is szeretni fogom.” Efféle vallomások olvastán inkább barátnők levelezésére gondolna az ember, semmint a használtcikk-piacra – ám a kettő nagyon is jól összehangolható, sőt jövedelmező üzlet lehet belőle.
A Preloved Fashion (nagyjából: a mások által egyszer már szeretett divatáru) szlogenje mögött egy sikeres litván internetes vállalkozás, a Vinted áll. A cégnév is beszédes: a vintage és a wanted, vagyis a patinás régi darab és a kívánatos dolog keresztezésére utal. Az eleinte számítógépre, ma már jórészt okostelefonra alapozott hálózat nem szokványos adok-veszek portál. Az értékét az adja – illetve a cuccok vételárát az hajtja fel –, hogy a ruhadarabokhoz az eladók személyes történeteket fűznek. Nemegyszer pedig a vevők is kapcsolatban maradnak az eladóval, elmesélve, hogy náluk hogyan megy a sora az új kedvencnek.
A meglehetősen anonim internetes használtcikk-piacterektől eltérően eladók és vevők itt akár annak alapján is egymásra találhatnak, hogy milyen fotókat tesznek közzé – nemcsak a ruhákról és a kiegészítőkről, hanem a szobájukról, az ebédjükről, a kirándulóhelyeikről is. Ezzel a Vinted szinte automatikusan közösségi hálóvá is válik, afféle ruha-Facebookká. Divattanácsokat lehet kérni, követni lehet a rokonszenvessé vált eladók további eladnivalóit. Bármily szokatlan is a használt ruhák piacán, az árat akár az új darabé fölé is hajthatja pusztán az eladó személye.
A litván startupot Justas Janauskas és Milda Mitkute 2008-ban alapította. A vállalkozás hobbiként indult, és eleinte minden marketing nélkül, szinte magától növekedett. Hamar kinőtte a kis balti államot, és nemzetközi hálózata már szépen virágzik. Az egyik döntő fordulat az volt, amikor a véletlen – pontosabban a coachsurfing – Janauskas lakásába sodort egy német turistát, Sophie Utikalt. A diáklány egyből lelkes lett házigazdája munkájától, és odahaza buzgó szervezésbe fogott. Németországban azóta több mint 8 millióan regisztráltak az ott Kleiderkreisel (ruhapörgettyű) nevet viselő szolgáltatásra. A litván anyacég kapcsolt vállalkozásai ott vannak az USA-ban, Német-, Francia-, Spanyol- és Csehországban, Ausztriában, Hollandiában – összesen 12 millió érdeklődővel. A Vinted már tízmilliós nagyságrendű euróösszegeket kap befektetőktől.
A céghálót azzal is versenyképesebbé tették, hogy saját internetes fizetési rendszert építettek be a piactérbe. Igaz, ez megmutatta, hogy az üzlethez nem elég a szerelem, hanem kalkulálni is illik. Miközben Angliában vagy Amerikában a felhasználók nem akadtak fönn a jutalékon, a német piacon, ahol egyszerűbb az utalás bankszámlák között, a felhasználók lehúzásra gyanakodtak, és a tavalyi év vége felé a népharag megrengette a rendszert. A Kleiderkreisel eltörölte vagy csökkentette a jutalékot, majd a nagy német piacon elszenvedett bevételcsökkenés miatt a Vinted megvált 200 munkatársának nagyjából harmadától, és Németországban olcsóbb irodába költözött.
Az emelt szintű internetes bolhapiac ötletét több konkurens is magáévá tette, és a preloved név egyébként sincs levédve. Működik már az ilyen – vagy legalábbis ezt a hullámot meglovagoló – internetes cégeket összehasonlító portál is, prelovedfashionchecker.com cím alatt. A litvánoktól függetlenül alapította meg Preloved néven a brit piacteret Ian Buzer, szintén azzal a szándékkal, hogy ne csak személytelen hirdetési oldalakon lehessen divatárut adni-venni. Időközben ezt kiterjesztették a régiségekre és – örökzöld ötletként – a „nemszeretem” ajándékok csereberéjére is. A preloved címkét világszerte gyakran ragasztják rá az alkalmi használtruha-bazárokra, és a jelző megtalálható a turkálóktól elemelkedő szintű secondhand boltok reklámjaiban is.