A lépés Magyarországon is fontos változást hozhat a reklámpiacon.
A Facebook helyben, a tevékenysége szerinti országokban fogja könyvelni reklámbevételeit ahelyett, hogy dublini székhelyén venné nyilvántartásba azokat – jelentette be a közösségi médiaportál kedden.
Dave Wehner, a cég pénzügyi vezetője a cég weboldalán tudatta, hogy a Facebook vezetése úgy döntött, a jövőben helyi értékesítési struktúrára áll át azokban az országokban, amelyekben irodája támogatja a helyi hirdetőknek történő értékesítést.
Ez azt jelenti, hogy a reklámokból keletkező bevételeket a továbbiakban nem a dublini nemzetközi székhely rögzíti majd, hanem a cég helyi irodái tartják nyilván azokat. Wehner tájékoztatása szerint a közösségi médiaportál 2018-ban hajtja végre a változtatást, és 2019 első felében kívánja befejezni az új értékesítési struktúráját. Rákérdeztünk a cégnél, hogy a változás érinti-e Magyarországot, amint megérkezik a válasz, frissítjük cikkünket.
Az Európai Bizottság várhatóan márciusban terjeszti elő jogalkotási javaslatát azon multinacionális digitális vállalatok megadóztatásáról, amelyeket azzal vádol, hogy a nyereségük után fizetendő járulékukat alacsony adókulcsú uniós tagországokban róják le, például Írországban vagy Luxemburgban. Az alapprobléma az, hogy sem a cégek, sem azok tevékenysége fizikailag nincs jelen azokban az országokban, ahonnan bevételét eléri, márpedig a klasszikus adózás logikája alapján a jelenlétre lenne szükség a megadóztatáshoz.
A magyar kormány tavaly úttörő módon vitte át az Országgyűlésen a Google és a Facebook reklámbevételeinek megadóztatását célzó javaslatait. Olyannyira, hogy még egy új kategóriát is kitaláltak, a vélelmezett adót. Azokat a cégeket is tízmilliós bírsággal sújthatják, amelyek elmulasztanak regisztrálni a reklámadó alanyai közé.
Az ugyan egy pillanatig nem tűnt reálisnak, hogy a kormány taktikája beválik, a probléma azonban Magyarországon is valós. A két cég ugyanis 2016-ban már a digitális piac több mint felét szerezhette meg, ami csaknem 34 milliárd forintos bevétel – a Reklámtorta adatai alapján az összeg 25 százalékkal nőtt egy év alatt –, ez után egy fillér adó sem jut el a magyar államkasszába. Mivel ez a bevétel drasztikusan nő nem csak Magyarországon, de világszerte, a cég valószínűleg még akkor sem veszít, ha adót fizet. A kérdés tehát az, a Facebook lépésére hogyan reagál majd a Google.