Jókora kiskapu van a reklámújságok betiltásának tervén: nem volna nehéz saját újságként piacra dobni a reklámokat.
Nem lenne nehéz kijátszani az áruházi reklámújságok tervezett betiltását – ezt erősítette meg az NMHH is. A hatóságot arról kérdeztük: megtehetik-e egy szupermarket vezetői, hogy a reklámújság helyett saját, hírlapnak nevezett újságot alapítsanak, amelyből néhány oldalt hírekkel töltenek meg, a többi pedig saját reklám lesz. Az NMHH Kommunikációs Igazgatósága azt leszögezte a válaszában, hogy nem véleményezhetik magát a megszellőztetett tervezetet, mert jogszabályi rendelkezést csakis egyedi hatósági eljárás keretében értelmezhetnek, de az így is kiderült, hogy a kiskapu valóban létezik.
Mint írták, a sajtótermékeket regisztrálni kell náluk, de a hatóság nem tagadhatja meg a nyilvántartásba vételt. Ahhoz, hogy egy újság sajtóterméknek minősüljön, négy feltételnek kell teljesülnie: gazdasági szolgáltatásról legyen szó, szerkesztő vállaljon felelősséget a tartalomért, tájékoztatási, szórakoztatási vagy oktatás célja legyen a lapnak, és az elsődleges célja a nyilvánossághoz eljuttatás legyen. Azt már bemutattuk, hogy egy reklámújság helyett megjelenő „szupermarket-hírlap” esetében teljesíthető mind a négy cél.
Az NMHH tehát nem mondhatja azt, hogy nem veszi nyilvántartásba a sajtóterméket. Elvileg ugyan visszavonhatják a nyilvántartásba vételt, de ehhez olyan feltételek kellenének, amelyek egész biztosan nem fognak megvalósulni: vagy más újság nevét használja a lap, vagy önkényuralmi rendszerre utaljon a neve, vagy pedig az NMHH valamelyik vezetője legyen ott az újság kiadói között.
A szabályozás ezen kívül csak annyit ír elő, hogy a sajtóterméknek kell, hogy legyen impresszuma - közölték.
Az áruházláncok évente több tízmilliárd forintot költenek a reklámújságjaikra, amelyeket a kormány most betiltana. Ha átmegy az a javaslat, amelyet az Index megszellőztetett, akkor a szupermarketek hirdetései csakis „hagyományos” sajtótermékekben jelenhetnének meg.