A Startup Safary nevű rendezvény szervezői összegyűjtöttek 10 olyan, első hallásra meglepő szakmát, amelyek az innovatív vállalkozásoknál már léteznek, és hamarosan más cégeknél is elterjedhetnek.
1. Hangulat- vagy boldogságmenedzser
Ebben a pozícióban csak azzal kell foglalkozni, hogy a cégnél mindenki jól érezze magát. Tulajdonképpen speciális HR-es ő, akinek munkája nem csak abban merül ki, hogy évente kétszer megszervezi a csapatépítő tréningeket. Szinte minden hazai startup alkalmaz már ilyen embert. Most, hogy egyre nehezebb munkaerőt találni, és egyre nagyobb a fizetési verseny is, nagyon fontossá válhat ez a pozíció az alkalmazottak megtartásában.
Mood Manager képzés vagy szak egyelőre nincs, és kevés olyan ember van, aki bármikor képes a búvalbélelt kollégákat felvidítani.
2. Felhasználóiélmény-tervező
Ő az, aki elmondja, hogy miért nem fog hatékonyan működni a vezetőknek és a marketingeseknek már nagyon tetsző, tervezőasztalon fekvő honlap. Elemzi a weboldalt vagy az online áruházat, és megmondja, hol legyen a menüsor, mi legyen az elnevezése a pontoknak, vagy kideríti, hogy a „vásárlás” gomb kék vagy zöld legyen.
Ez a feladatkör komplex embert kíván, marketinges tapasztalat, üzleti érzék és programozói tudás is szükséges hozzá.
3. Adatelemző
Talán az egyik legfontosabb pozíció a mai vállalkozások számára. Heal Edina, a Google Magyarország vezetője úgy fogalmazott: „Ma már a kereskedőknek nem kell kitalálnia mire vágynak a vevők, online viselkedésük alapján elárulnak mindent, csak ki kell őket szolgálni.” A nagy adathalmazt azonban valakinek rendszereznie kell, és éppen ezért van szükség adatelemzőre. Ám nem csak a kereskedőknek fontos ez a pozíció, hiszen ő lesz az, aki egy gyártó cégnél meg tudja jósolni, melyik gép fog meghibásodni.
4. Chatbotos
Ha érezték már úgy, hogy egy meglátogatott honlap felugró ablaka valóban megszólította önöket és releváns válaszokat adott a feltett kérdéseikre szinte azonnal, akkor jól dolgozott a chatbotos. Ő az, aki az emberi interakciókat modellezi, hogy ön meg se érezze: percek óta egy robottal beszélget.
Ez egy nagyon új, folyamatosan változó terület, mely egy analitikus gondolkodással és némi fejlesztői háttérrel bíró nyelvész számára lehet ideális.
5. Community menedzser
Az értékesítés, és ami mögötte van. Egy cég community menedzsere mindenre figyel, kapcsolati hálót épít, folyamatosan ismerkedik, és a háttérből irányítja a vállalat dolgait. Ha kell, eladja a terméket, ha kell, befektetőt keres a cégének, valahol az ügyvezető és a sales-es keveréke. Kicsit a társaság bohóca, de gyorsan és önállóan tud döntéseket hozni. Egy jó értékesítő, aki kap egy kis plusz teret és döntéshozói jogkört, automatikusan ilyen menedzser lehet.
6. Growth Hacker
Ő a kispénzű, de nagy potenciállal bíró vállalkozások marketingese. Csodát kell művelnie, de mindezt kis költségvetésből. Ismeri a képviselt márka értékét és érti a célközönségét. Az online világ minden területén profi.
Nem hálás pozíció, gyakorlatilag rajta múlik a cég sorsa, de nem kap elegendő pénzt a tervei megvalósításához. Marketingesként szeretnie kell a kihívásokat, és az online tér minden olcsó, de hatékony fortélyát ismernie kell.
7. Social Influencer
Még most is divat, hogy a cégek leszerződtetnek egy híres színésznőt vagy celebet, hogy a márkájuk arca legyen. Tulajdonképpen ilyen a Social Influencer is, csak itt a felület nem a tévé, hanem az Instagram vagy éppen a Youtube. Olyan megmondóember, akire hallgat a saját közössége, kikezdhetetlen és néha tartalommarketinges is. A lényeg, hogy a rajongói nem is veszik észre, pedig éppen reklámoz.
8. ASO
Ő a mobilappok Growt Hackere. Az alkalmazások bűvésze, aki megmondja, mikor kerüljön ki az alkalmazás-áruházba a termék, milyen hirdetésekkel kell azt támogatni, és hogyan lehet az adott applikációt felfuttatni.
9. Innovációs menedzser
Az innovációs menedzser nem jós, nem feltétlenül kell a jövőbe látnia, néha csak válságmenedzserként elmondja a vezetőknek, hogy a szervezet miért nem működik jól, és hogyan kellene változtatni rajta.
Nem árt hozzá egy kis vállalkozói, döntéshozói tapasztalat. Mindamellett túlfejlett személyes képességek is kellenek a munkához: legyen kritikus, rugalmas és tárgyalóképes.
10. Y generációs mindenes
Ez a bónusz pozíció, ugyanis az y generáció (az 1980-1996 között születettek) tagjai sokszor azt érzik, hogy nem férnek be sehova, nem tudnak egy konkrét munkakört ellátni, nem tudnak sokáig egyetlen feladatra koncentrálni, és nem értik, miért nem tudnak beilleszkedni egyetlen cégbe sem.
Kicsit szabadabb munkakörben azonban előjönnek a generáció értékei: a gyors reakció és problémamegoldás, döntésképesség vagy a kritikus gondolkodás a szabálykövetés helyett. Egy ilyen típusú munkavállaló nagy érték lehet, ha jól „használja ki” a cégvezető, és nem akarja mindenképpen valamilyen skatulyába dugni.