Ön is álmodozott arról, hogy ideje nagy részét kellemes tengerpartokon tölti, és a munkára alig emlékeztető valamivel keresi meg a napi betevőt? Berlinben addig nem nyugodtak, míg létre nem hoztak erre egy működő üzleti modellt és egy startupot. A cég most 14 alkalmazottal és 30 szerencsés strandinspektorral dolgozik.
A világ legszebb munkahelyét kínáljuk. Ahol mások nyaralnak, te ott fogod tölteni a munkanapodat
- így toboroz munkatársakat a magát világelsőnek tekintő globális strandértékelő vállalkozás. Bármilyen furcsán hangzik is, a legnépszerűbb üdülőhelyeknek, a tengerparti strandoknak mindeddig nem volt alapos tesztjük. A turistáknak be kellett érniük az utazási irodák közhelyes és gyakran homályos reklámszövegeivel. Az eddigi egyetlen kivétel talán az amerikai Stephen Leatherman, aki Dr. Beach néven az USA strandjainak toplistáját állítja össze.
Ezt a piaci rést – illetve nem is annyira rést: évente 700 millióan utaznak strandokra – igyekszik kiaknázni egy berlini startup, a 2014-ben alapított Beach Inspector. Nagyratörő célja, hogy néhány éven belül a világ összes fontos strandjának részletes tesztje öt nyelven megtalálható legyen a honlapján.
Az inspektorok munkája tényleg vonzónak tűnik. Rövid internetes képzés után a munkatársak kisebb csapata néhány napot vagy hetet tölt egy-egy üdülőhelyen. Tagjainak útiköltségét, szállását, étkezését a cég állja, és még egy kis fizetést is ad. Távolabbi helyeken – például az ausztrál tengerparton – szabadúszókat alkalmaznak, akiknek van idejük évente legalább négy hetet úton lenni.
A 120 kritériumot tartalmazó szempontrendszert a három alapító, Thomas Berndorfer, Kai Schafer és Anton Werner önfeláldozó önkísérlettel, tíznapos ibizai tartózkodás közben készítette elő, és azóta is finomítja. A pontozást és a szöveges értékelést fotók és videók egészítik ki, hiszen az interneten a Street View megtalálható ugyan, de Beach View mindeddig nem volt.
A Panamától Dubaion át Baliig terjedő utazások sokba kerülnek.
Eleinte az alapítók csak tették be a pénzt a vállalkozásba, de időközben bevételeik is vannak. Az egyik forrás, hogy az úti célok idegenforgalmi hivatalai felhasználhatják a Beach Inspector tesztjeit. Werner szerint meglepő módon a legtöbb hivatalnak nincsenek részletes információi a hozzá tartozó strandokról, ezért megéri nekik, hogy megvegyék a berlini cégtől a felhasználási engedélyt. Eddig Omán, Dubai, Izrael és Kenya illetékesei tettek így. Ez az üzlet az alapítók szerint nem befolyásolja az értékelés függetlenségét, már csak azért sem, mert nem létezik „legjobb” strand, hanem a teszt éppen olyasmiket jelez, hogy melyik hely alkalmas például inkább gyerekes családoknak, és melyik az, ahol viszont folyamatosan buli van.
További bevételi forrás, hogy szálláshelyeket lehet foglalni a portálon. Mivel az inspektorok felmérik a strandok pontos koordinátáit, jobban látható, melyik szálláshely mennyire van közel a strandhoz. A harmadik bevételi forrás, hogy az inspektorok által készített videók elé reklámokat lehet elhelyezni, és ezzel a lehetőséggel utazási irodák már élnek is.
Mindenesetre szeptember óta közösségi tőkegyűjtés is zajlik a Companisto portálon. A startup életében a nagy berlini idegenforgalmi kiállítás, az ITB hozott fordulatot: tavaly több mint 40 konkurens ellenében a szakmai zsűri neki ítélte az új vállalkozásoknak járó Ugródeszka díjat. Ez nyomban meghozta a kellő ismertséget. A cég most 14 alkalmazottal és majdnem 30 inspektorral dolgozik.
A legőrültebbnek látszó ötlet megvalósításához hagynak maguknak még egy kis időt. Véget szeretnének vetni annak a hírhedt jelenségnek, hogy a németek (persze rajtuk kívül mások is) kora reggel törülközőkkel lefoglalják maguknak a napozóágyakat. Tíz éven belül szeretnének eljutni odáig, hogy a Beach Inspector alkalmazás kapcsolatban legyen az összes napozóágy-kölcsönzővel, és így intézzék a világ heverőfoglalásainak felét.