Vállalkozás HVG 2016. szeptember. 25. 15:10

Garázsból indult, ma 26 milliárd a bevétele – magyar sikertörténetek

Ha valaki azt gondolná, hogy Magyarországról nem indulhatnak sikeres vállalkozások, az téved. Íme az elmúlt évek öt legsikeresebb startupja.

 Az elmúlt időben számos nagyreményű mikrovállalkozás indult igazán remek ötletekkel. A semmiből. A HVG  gyűjtéséből válogattunk. 

CryptTalk

Majdnem bedőltek, amikor a kormány a terrortörvénnyel ellehetetlenítette a hívástikosító szolgáltatást, mert a felhasználók CryptTalk- hívásait egyáltalán nem lehetett lehallgatni. A cég ma már több mint harminc országban működik és több mint 10 ezer felhasználója van és évente sikerül megdupláznia az árbevételét.

StatzUp

A cég netes játékok fejlesztésre specializálódott. A  felhasználószám mára mintegy másfél millióra nőtt és  ma már az amerikai kontinensen is terjeszkednek.  A 60 millió forintot a sartupba fektető OTP-Day One Magvető részesedését nemrég felvásárolt a Cashline-csoprt, óriási hozamot termelve az eladónak.

Netpincér

A magyar ételrendelés Google-ja egyetim kollégiumi szolgáltatásból nőtte ki magát. 1999-ben még 12 millió forint volt az éves forgalmuk, tavaly pedig már elérte a 750 milliót. Tizenöt évnyi piacvezetői pozíció után a berlini Foodpanda vásárolta fel a céget.

Distinction

A 2010-ban alapított mobilszoftverfejlesztő-startup, 2012-ben már 100 millió forint fölötti árbevételt termelt és olyan nemzetközi nagyágyúknak dolgoztak, minta Red Bull, a Skyascanner vagy az Audi.  2104-ben a Skyscanner felvásárolta a céget és a ma már 32 főt alkalmazó vállalkozás bevétele tavaly megugrotta az egymilliárd forintot.

"Nem kell mindig jól dönteni, elég a hibákból tanulni"

Komoly kihívás egy céget a semmiből felépíteni és világszinten is meghatározó szereplővé tenni, de még nagyobb erőpróba a csúcson kiszállni és az egészet újrakezdeni. Balogh Péter az NNG felépítése után most arra vállalkozik, hogy a háttérből 10 hasonló sikersztorit segítsen felépíteni, miközben a nagyvállalati csőlátást elhagyva,a startuperektől tanulja újra a munkaörömöt és a lelkesedést.

Nav N Go

Az NNG a 2000- es évek közepén indult és mára globálisan jegyzett névvé vált. Itthon piacvezető a kézi navigációs eszközök piacán.  A cég a válság után az autóiparra fókuszált. Ma már több autóipari világcég új modellje is NNG-szoftverrel fut. Az NNG árbevétele tavaly meghaladta a 26 milliárd forintot.

Oszkó Péter: Félreértés ne legyen, ez nem jótékonykodás!

Az oktatási rendszer nem képez elég önálló gondolkodású vállalkozót - ez a hazai start up világ legnagyobb baja. Pedig ötletből, cégkezdemények hatékony fejlesztésekből már nincs hiány, és erre a multinacionális nagyvállalati szektorból is felfigyeltek. Oszkó Pétert a Telenor Accelerate program elindítása kapcsán kérdeztük.