Megint csökken a benzinkútpiac nagy szereplőinek száma.
A Mol-csoport lezárta az olasz Eni magyar leányvállalatának megvásárlását, ezáltal 173 Agip márkanév alatt üzemeltetett töltőállomást vett át – jelentette be Fasimon Sándor, a Mol Magyarország ügyvezető igazgatója.
A tranzakció eredményeként Magyarországon már minden negyedik töltőállomás a Molé, az olajkonszern 11 országban működő kiskereskedelmi hálózata több mint 2000, csak Magyarországon 537 kúttal üzemel.
A Mol-csoport az elmúlt két évben mintegy 450 töltőállomást vett át Közép-Európában, közülük csaknem 400-at az Enitől.
Az üzemanyag-kiskereskedelemben a töltőállomások elhelyezkedése és a shopok kínálata az utóbbi időben annyira meghatározó lett, hogy a benzinkutak üzemeltetése ma már inkább az ingatlanos szakmához tartozik, mintsem az olajiparhoz. És ez a jövőben várhatóan még inkább így lesz, a nagy olajvállalatoknak ezért el kell dönteniük, hogy a szervezetükön belül megtartják ezt az egyre inkább profilidegen ingatlanos-kiskereskedelmi ágat, vagy átadják az erre szakosodott profiknak.
A Mol – ellentétben számos más versenytársával – láthatóan az előbbi taktikát követi, az utóbbi időben átvette az Agip romániai, csehországi és szlovákiai kútjait, illetve a Lukoil cseh egységeit is.
Az Agiphoz hasonló cégek nem akarnak már vesződni a kútüzemeltetéssel, csak az üzemanyag forgalmazására koncentrálnak.
Ahogy Robert Colville, a kútüzemeltetéssel is foglalkozó CBRE Ltd. szakértője korábban a HVG-nek magyarázta, a folyamatot az hajtja, hogy a benzinkút nyeresége alapvetően nem az eladott üzemanyagból, hanem a kávéból, a szendvicsből, és újabban már abból adódik, hogy az internetes vásárlások egyik átvevőhelyévé vált. Az olajvállalatok többsége viszont nem a szendvicsből akarja a bevételét szerezni, ezért a kutakat eladja, úgy, hogy a márkát a vevőnek bizonyos ideig meg kell tartania, és általában 5-10 évig azt is vállalnia kell, hogy az eladó olajcégtől veszi a naftát.
Magyarországon az olajvállalatok visszaszorulását segíti elő az is, hogy a dohányáruból származó bevételt elvitték a trafikok, és a hipermarketek is beerősítettek a piacon. Az Auchan ugyan már 2004 óta jelen van a piacon, de csak 2014 óta lett fontosabb szereplő. A hipermarket azért nagyon erős ellenfél, mert nem kell a benzinen szinte semmit sem keresnie, de nem is a kúton eladott kávéból él – hiszen jellemzően nem is árul ott semmit. A hiperek az alacsonyabb beszerzési árakat azonnal érvényesítik az autósok felé, ami kegyetlenné teszi a versenyt.
Magyarországon a benzinkutak száma egyébként 2010 óta csökken, az elmúlt öt évben több mint 100 töltőállomással lett kevesebb. A piac most már nagyon koncentrált lett, az öt (most már inkább csak négy) legnagyobb hálózathoz (Mol, Shell, Agip, OMV és Lukoil) a kutak mintegy kétharmada tartozik.