Vállalkozás Molnár Csaba 2016. március. 22. 19:21

"Takarítót ide, most" – ezerrel pörög az online takinéni-biznisz

Bő hat hónapja indult az internetes takarítónéni-küldő Helpy, és máris szinte fel kellett borítani a növekedési stratégiájukat. Nem azért, mert lassulás, korrekció, nem várt nehézségek léptek fel, éppen ellenkezőleg. Nem várt sikerek léptek fel, új befektető lépett be, beindult a terjeszkedés itthon és külföldön is. Rátaláltak természetes szövetségeseikre is, a szálláshelyek Uberjére, az internetes magánlakás-kiadókra. Magyarországon már terjeszkednek, és hamarosan zsebben a regionális piac is.

Egy fiatal diáklány a szülői ukázt azzal cselezte ki, hogy minket hívott szobája kitakarításához

– mutatja Csillik Timur vezérigazgató, hogy még nagyon komoly megrendelői potenciál rejtőzik a “Takarítót, ide, most” típusú szolgáltatást menedzselő cégében. Pedig az indulás után is meredek pályán futott fel a biznisz.

Csillik Timur
Fülöp Máté

Ahogy kilőtték az internetre a takarítóküldő szolgáltatás honlapját, napokon belül elkezdtek dőlni a megrendelők. Olyan tempóban, hogy mostanra az indulás utáni második hónaphoz képest csaknem háromszorosára kellett növelniük takarítóik számát. Akkor húszan takarítottak Budapesten, most ötvenen.

Az már az induláskor napnál is világosabb volt, hogy a Helpy – legalábbis a pár évvel korábban indult nyugat-európai testvérszolgáltatók pályája alapján – nagyon beletalált a tutiba. Most azonban ez kézzel fogható valósággá vált, befutott ugyanis a tervezett és a továbblépéshez elengedhetetlen seed-befektetés a Central-Fund Tőkealapkezelő kötelékébe tartozó Conor Seed Tőkealaptól. “Stabilizálhatjuk a budapesti működést és a nemrég beindult győri és szegedi bizniszt, megalakíthattuk a szolgáltatást működtető önálló vállalatot, és megkezdhettük a nemzetközi terjeszkedést” – mondja Csillik Timur. Szeptemberig tervezik lefedni az egész országot a szolgáltatással. “Ez igazából azt jelenti, hogy az eddigi vidéki terjeszkedést kibővítjük, és bemegyünk Debrecenbe, Miskolcra és Pécsre is.”

Helpy

További fontos fejlemény, hogy a társaság 100 millió forint értékű felelősségbiztosítást kötött.

25-45 éves nők hívnak online takinéniket

Újdonságok

A korábban tervezett extrák mindegyike menetrendszerűen meg is valósult. A háztartások egy ideje már magyar biotisztítószereket is tudnak vásárolni a takarítás megrendelése során, amit a takarítók visszajelzései alapján raktak össze. A másik nagy dobás a terasz, amivel szinte senki sem foglalkozik, erre is nagyon sokan ráugranak. Volt ugyanis olyan, hogy az 50 négyzetméteres háztartáshoz tartozik egy csaknem akkora terasz is, de ezzel soha senki nem számolt, gyakran csak a helyszínen derül ki, hogy az alaptakarítás során majdnem kétszer akkora területet kell megcsinálni.

Már kártyával is lehet fizetni, első alkalommal előre fizetéssel. Most készül azonban a Helpy 2.0 oldal, ahol mindenkinek saját profilja lesz, ahol bármikor hozzá tud adni plusz extrákat a megrendelő, meg tudja nézni a rendelési történetet. Akinek már lesz profilja, később már nem kell előre fizetnie, később is ki lehet majd egyenlíteni a számlát. Amúgy az elektronikusan fizetők aránya jelenleg 30-40 százalék.

A két vidéki nagyvárosban 10-10 takarítóval dolgoznak nagyjából egy hónapja. A győri és a szegedi működés több szempontból is nagyon eltér a fővárosban tapasztaltaktól. Vidéken inkább a megbízhatóság köré építettek hatékony kommunikációt, szemben a budapesti “legyen több szabadideje” mondanivalóval.

Ezeken a helyszíneken nincs Helpy-csapat, egyelőre valaki rendszeresen jár oda, másrészt mindkét vidéki városban van egy takarítóvezető, aki takarít ugyan, de ő felügyel és tartja is a kapcsolatot a budapesti központtal. Afféle első az egyenlők között alapon dolgozik.

Már nem luxus a takarítónő.

A győri és a szegedi működés egyébként minden várakozást felülmúlt, már most jobb a konverzió (az az arányszám, amely megmutatja, hogy a honlapra fellépő látogatók hány százaléka válik megrendelővé is), mint az első budapesti hónapban. A tendencia éppen olyan, mint a budapesti induláskor, alacsony konverzióról indulva stabilan javul a mutató.

Nagyon megugrott a visszatérő látogatók aránya országosan is, a mostani havi nagyjából 500 takarítás mintegy felét visszatérő kuncsaftok rendelik meg. A honlapra látogatók jellemzően elsőre nem, de másodjára, harmadjára már rendelnek takarítási szolgáltatást. A megrendelők körét továbbra is a 25-45 éves, inkább családos nők “uralják”, ez azért érdekes, mert logikusnak látszott, hogy ugyanebben a korosztályban, de férfiak fogják elárasztani a takarítószolgáltatást.

A régiót is meghódítanák

A győri és a szegedi indulás egyfajta laboratóriumnak, vagy pilot projektnek is tekinthető, az itt tapasztaltak nagyon jól jöhetnek majd a nemzetközi terjeszkedés során. Ami tulajdonképpen már be is indult.

Szeptemberben beindítjuk a lengyel szolgáltatást is.

Már keresik az ottani csapatot a Varsó központú bizniszhez. “Nem szeretnénk megállni Lengyelországban, már ki is néztük a következő bővítési irányokat” – mondja a vezérigazgató. Csehország, Románia, Szerbia, Szlovákia és Szlovénia. Alapvetően a lengyel tapasztalatokat alkalmaznák, de már most is vannak elképzelések: “mindenhol lesz egy 4-5 főből álló helyi Helpy-csapat, akik irányítják a fővárosból a rendszert meg a logisztikát, a városokban pedig – hasonlóan a magyar vidéki megoldáshoz – egy takarítóvezető irányítja a munkákat. Hamarosan indul a piackutatás.

A szálláshelyek Ubere lesz a nagy fogás

Az "online takinéni"-féle vállalkozás és a – "nagy" Airbnb és a lakáskiadók közé beékelődő – rbnb egymásra talált, hiszen azonos, vagy egymáséhoz nagyon közeli elvi alapokra épülnek.

Először a takarításnál többre is gondoltunk a kiadó lakások üzemeltetőivel való együttműködésben.

Kiderült azonban, hogy ahhoz, hogy például éjjel kimenjenek a repülőtérre a vendégért és hazavigyék, egyelőre nincs elegendő kapacitásuk. Így maradtak a takarításnál, és erre szövetkeztek az említett cégekkel. A kiadott lakásoknál kissé másról van szó, mint a normál, családi lakásoknál. Ilyenkor ugyanis csak hotelszoba-takarítást végeznek, ami azért kisebb munka, mert nagyobb a lakások forgási sebessége, alapesetben nem tudnak olyan koszosak lenni, mint a családi otthonok. "Ráadásul nem kell kerülgetni a privát csetreszt." Cserélik viszont az ágyneműt, a törölközőket.

Helpy

Erre a munkára kifejezetten olyan kollégákat vettek fel, akik korábban apartmanokat takarítottak. A kulcsokat szigorúan az irodában tartják, így a tulajdonosnak vagy az üzemeltetőnek nem kell külön beengednie a takarítókat. A Helpy megrendelési közül a hotelszoba-takarítás egyelőre kis százalékot tesz ki, de gyorsan emelkedik a részesedése. Tervezik a “nagy” Airbnb-vel közös bizniszt is, de mivel nekik nincs budapesti cégük vagy irodájuk, nem könnyű a mozgás.

Szintén vonzó célpont lenne a Booking.com is, oda is érdemes lenne berepülni.

A tervek szerint egy éven belül már el tudja magát tartani a cég, ki tudja termelni a további terjeszkedésekhez szükséges forrásokat. De kaptak már franchise ajánlatot Izraelből és Luxemburgból is.

Kik a befektetők?

A Conor a 2008 elején alapított Central-Fund Tőkealapkezelő Zrt.-hez tartozik, amelynek tulajdonosai között van a korábbi OTP-alvezér Lantos Csaba cége, egy ír befektetési csoport, a 20 százalékot birtokló BC Central Europe Savings Ltd., Varga Zoltán, a Centrál Média Csoport vezető tisztségviselője és egyik tulajdonosa, valamint több, a Centrál Csoporthoz köthető magyar magánszemély. A befektetés nyomán létre tudott jönni a Helpy Kft. is, amely átveszi a startupkeltető Drukkától a szolgáltatást. A Conor a Drukka “rovására” szerzett kisebbségi tulajdont a cégben, a Drukka többségi maradt, és a vezérigazgató is birtokol pár százalékot. Amúgy nagyon úgy néz ki, hogy a következő körös tőkebevonásra nincs szükség – már azelőtt elérték a befektetés utáni első hónapra tervezett megrendelés- és bevétei számokat, hogy megkapták volna  a befektetést.