Noha a stratégiai befektetők folyamatosan pásztázzák a piacot, meg kell találni azt a csatornát, ahol fel tudja hívni cégére a figyelmet a több száz régiós versenytárs közül. Fel kell mérni a potenciális befektetői kört, és feltérképezni a befektető motivációit. Egy szakmai blog összegyűjtötte mi kell hozzá, hogy akár 40-70 százalékkal többet kapjon vállalkozásáért.
Az elsősorban uniós forrással gazdálkodó tőkealapokhoz képest ők elsősorban nem a kb. 5-7 éves befektetési időszak lejárta utáni sikeres cégeladásban érdekeltek, hanem egy hosszú távú céges sikersztori fenntartásában.
Noha a private equity cégek és a tőkeerős, piacot venni akaró befektetők folyamatosan pásztázzák a piacot, meg kell találni azt a csatornát, ahol fel tudja hívni magára a figyelmet a több száz régiós versenytársunk közül. A vállalkozóknak fontos tudatosítaniuk, hogy a cégeladás hosszú előkészületeket igényel, a folyamatok 9-18 hónapot, de akár éveket is felölelhetnek.
Érdemes tehát időben elkezdeni a felkészülést, fel kell mérni a potenciális befektetői kört, ki kell alakítani a hatékony együttműködést, és feltérképezni a befektető motivációit – írja az SZTA szakmai blogja. A stratégiai befektető az értéket fogja keresni a cégben, legyen az akár innovatív technológia, egyedi termék vagy szolgáltatás, erős piaci pozíció, esetleg értékes szerződésállomány vagy maga a menedzsment. A stratégiai befektető hosszú távú sikerben gondolkodik, így biztos akar lenni döntésében.
Ha egy vállalkozás alaposan felkészül, és olyan szakmai együttműködést, extra értéket, hiányzó kompetenciát tud felmutatni a potenciális befektetőnek, amely illeszkedik portfóliójához, növeli versenyképességét és piacvezető szerephez juttatja, akkor máris többet tud nyújtani egy átlagos startupnál vagy kkv-nál. A blog szerzője ugyanakkor fontosnak tartja kiemelni, hogy nem kizárólag az innovatív induló cégeknek szóló lehetőségről van szó, de a hagyományos iparágak, úgymint az élelmiszeripar, a vegyipar, a gépgyártás, a textilipar vagy az építőipar is célkeresztbe kerülhet. Sikeres példákból sincs hiány, gondoljunk csak a TriGránit, a szallas.hu, az ExtremeDigital, a Fornetti vagy korábban a Distinction vagy az IND sikerére.
A tapasztalatok szerint azok a vállalkozók, amelyek alaposan felkészülnek, és adott esetben nemzetközi tapasztalatokkal és gyakorlattal rendelkező szakértőt is bevonnak a cégeladás előkészítésébe, 40-70 százalékkal is növelni tudják cégük értékét. Egy pénzügyi befektető korábbi közreműködése például nagymértékben növeli a cég hitelességét, ugyanis elmondhatja magáról, hogy egy külső tulajdonostárs mellett már bizonyítani tudott. Folyamatos ellenőrzések alatt és egyeztetések mellett kellett a közösen elfogadott üzleti terv egyes pontjait teljesítenie, emellett pedig az üzleti tudásbázisa is megnőtt.
Ha szeretne további hasznos híreket olvasni, hírlevelünkre feliratkozva megteheti!