Vállalkozás Szesztay Péter 2015. december. 01. 10:38

Ezekkel az ötletekkel kaszálhat, ha vállalkozást indít

Időről időre új és új ötletek merülnek fel az emberben, mégis nehéz eldönteni, hogy mibe érdemes belevágni. Személyfüggő is, hogy kinek milyen vállalkozás való, de van néhány hasznos szempont, amit mindenképpen érdemes mérlegelni, mielőtt saját vállalkozásba kezd.

Idővel, ahogy vállalkozóként elsajátítja a legyőzhetetlen, mindent-megoldó vállalkozói attitűdöt, semmi sem jelenthet majd akadályt, hogy megvalósítsa ötletét, azonban kezdő vállalkozóként rengeteg embert próbáló feladat van, így az alábbi jótanácsok leginkább nekik szólnak, hátha segítenek megelőzni egy-egy nehéz helyzetet, esetleges bukást.

Milyen vállalkozó ön?

A szenvedélyét követi vagy lehetőségre csap le? Esetleg analitikusan választ? Sokszor nem is lehet a szempontokat mérlegelni és egyszerűen belevág az ember anélkül, hogy számolna a kiszemelt ötlet jövőképével. Ha a hobbija a mindene és mindent megér, hogy vele foglalkozzon, akkor valószínűleg a vállalkozása nehéz pillanataiban is fog tudni erőt meríteni a hobbi iránti szeretetéből. És persze ennek ellenkezője is igaz: ha egyszerűen ki nem állhat egy adott témával foglalkozni, akkor nincs az a pénz, ami hosszú távon boldoggá tenné mellette. Vállalkozási ötlet választásánál így az első lépés, hogy el tudja-e magát képzelni az adott terület vagy iparág szakértőjeként, fanatikusaként. Ha saját termékét nem használja, akkor másokat is nehéz lesz meggyőzni.

Ha nem szerelemprojektbe kezd, amit tűzön-vízen keresztül visz, akkor érdemes analitikus szempontok mentén is mérlegelni az ötletet:

1.A kétoldalú vállalkozási ötletek csapdája

Néhány éve hatalmas sikereket értek el a kétoldalú üzleti (two-sided business) modellben működő cégek. Ezek olyan vállalkozások, amik egy platformon kötik össze a vevőket és az eladókat. Jó példa kétoldalú vállalkozásra a Vatera piactere, de akár az Ubert és az Airbnb-t is említhetnénk. Kezdő vállalkozóként nem javasolt, hogy kétoldalú piacra lépjen. Egyrészt megkettőzi a munkát – legalábbis a kommunikációt illetően biztosan – másrészt nehezebb lesz megtalálnia mindkét oldal érdekeit. Annak ellenére, hogy az Airbnb esetében a lakásukat kiadóknak világos és egyértelmű, hogy megéri belistázni magukat az oldalra, mégis hatalmas munka volt kiépíteni a kezdeti csatlakozókat. Képzelje el, hogy rengeteg lakástulajdonost kell meggyőznie egy sales folyamat során ahhoz, hogy egyáltalán elkezdhesse az igazi értéket teremtő – jelen esetben második – sales folyamatot (a bérlők felé). Ha a második sales elbukik egy feltételezésen, akkor jó esély van rá, hogy kénytelen mindent elölről kezdeni. Sok-sok munka, nehézség, extra akadály.

2.Kinek fog eladni? Business to who?

Fontos előre átgondolni, hogy kinek akar eladni. Egyéni vásárlóknak jellemzően könnyebb és gyorsabb a sales. Multiknak is lehet beszállítója, de készüljön rá, hogy 2-6 hónap között lesz a sales ciklus. Ha sikerül bejutni, akkor már nyerő pozícióban van, de 6 hónap után megtudni, hogy nem került be, az nagy koppanás. Egyéni ügyfelek ezzel ellentétben sokkal gyorsabban hoznak vásárlási döntést. Persze jóval kevesebb esélye lesz elérni ilyen volument egyéni vásárlókkal, de kezdő vállalkozóként B2C, azaz egyéni ügyfeleket érdemes megcélozni.

A hab a tortán pedig egyéni ügyfeleknek értékesíteni újra és újra. Keressen olyan üzleti ötletet, ahol elfogy a termék vagy újra és újra szükség van a szolgáltatásra. Többek között ezért zseniális például az eOptika, akik online értékesítenek kontaktlencséket. A termék minden hónapban elfogy, így nem kérdés, hogy újra kell vásárolni. Ha jó az ötlet megvalósítása, akkor vásárlóit meg tudja tartani, így újra és újra forgalmat generálnak.

3.Hol fog eladni?

Kezdő vállalkozóként olyan vállalkozási ötletbe kezdjen, ami lokálisan beindítható. Minél kisebb területen tudja letesztelni, hogy a vállalkozási ötlete működőképes-e, annál kényelmesebb helyzetbe hozza magát. Hogy miért?

1.Mert itthon olcsóbb a marketing költsége, mint általánosságban külföldön,

2. mert kisebb a verseny és

3. mert sokkal több személyes kapcsolata van, vagy könnyebben tud szerezni.

A "Magyarországon kitalálom és eladom az USA-ban, mert ott sok ember van sok pénzzel" modell nem működőképes. Ott kell lennie, ahol a piaca van. Ugyanakkor az is fontos, hogy a vállalkozásnak ne legyenek területi határai. Gondoljon csak arra, amikor a magyar piacot már meghódította és azon gondolkozik, hogyan tovább. Ha erre az a válasz, hogy lefordíttatja a weboldalát, és a PPC (pay per click) hirdetéseit és az adott ország piacára optimalizálja, akkor nyerő helyzetben van.

4.A külföldi minta lemásolása

Nagyon hálás tud lenni, ha egy külföldön már bizonyított ötletet honosít meg itthon. Gondoljon csak a kuponos oldalakra. Az amerikai sikerek után rengetegen implementálták egész Európában a kuponos oldalakat. Nyilván sok múlik még ebben az esetben is a kivitelezésen, de az mindenképpen előny, ha már egy bizonyított modellt kell hazai köntösbe bújtatni. Mivel többen gondolkoznak hasonló fejjel, ezért várhatóan bőven lesznek versenytársai, de kitartó magas minőség mellett nyerő lehet. A megfelelő jogi körültekintés mellett ez az egyik legjobb, amit kezdő vállalkozóként tehet.

5.A tulajdonosi kör értsen a legfontosabb feladatokhoz

Nincs kellemetlenebb, mint amikor nem ért ahhoz, amin dolgozik, és úgy kell döntéseket meghoznia, hogy az értékelés szempontjait sem látja át, és nincs meg a kellő háttérismerete hozzá. Ha termékfejlesztésről van szó, akkor legyen olyan a csapatban, aki az első prototípusokat meg tudja csinálni, és a későbbi termékkel kapcsolatos feladatokat tudja koordinálni. Ha webdesign céget csinál, értenie kell a területhez, különben a beszállítói át fogják vágni és nagy lesz a kiszolgáltatottsága. Ha nem ért ahhoz, ami a cég fő fókusza, akkor legyen olyan társa, aki ért hozzá.

Persze rengeteg feladat van, amit nem kell feltétlen előre tudnia. Senki sem született úgy, hogy tudja, hogyan kell megcsinálni az első adóbevallást. Az azonban fontos, hogy az üzlet fő (core) tevékenységéhez értsen és el tudja azt adni.

6. A szellemi tulajdon-para

A szellemi tulajdon (IP) egy nagyon speciális és képlékeny terület. Hatalmasat lehet kaszálni vele, ha egy termék gyártatását licencbe tudja adni vagy egy franchise lánc tulajdonosa. Ugyanakkor ez nem a könnyű businessek egyike. Jellemzően a szellemi tulajdonnal foglalkozó ügyvédek és ezzel együtt az egész jogi procedúra relatíve drága (több millió forint) és nincs biztosíték arra, hogy egy nagyobb hal nem véreztet ki a milliódolláros ügyvédeivel. Sokszor sajnos azon múlik egy szellemi tulajdon körüli vita (értsd: per), hogy ki tud több időt és pénzt fordítani a pereskedésre. Ha nem szeretne éveken keresztül felváltva az ügyvédje és a különböző nemzetközi bíróságok között rohangálni, akkor kerülje az IP területét.

7.Gyors megtérülés

Mindig jobb, ha pénz áll a házhoz, mint amikor nincs. Rengeteg vállalkozás van (jellemzően startupok), akik saját, de inkább befektetői pénzből éveken keresztül fejlesztenek egy „csillagrombolót”, aztán egyszer majd kiderül, hogy fizet-e érte bárki is. Ha kezdő vállalkozó, akkor olyan vállalkozásba érdemes kezdeni, ahol gyorsan tud pénzt termelni. Iszonyat magabiztosságot és megerősítést tud adni, amikor napról napra látja az ember, hogy a munkájának van eredménye és ez pénzben is mérhető.

8.Sok pénz = nagy rizikó

A kijelentés nem biztos, hogy minden esetben megállja a helyét, de induló vállalkozóként érdemes olyan ötletben gondolkozni, ami nem igényel nagy kezdeti befektetést. Nem érdemes egyből a családi házat jelzálogba adni. Ha a pénz nem akadály, akkor sem tanácsos olyan ötletet megvalósítani, ami nagy befektetéssel jár.

„A sikeres vállalkozás csupán 1 százalékban az ötleten és 99 százalékban a megvalósításon múlik.“

A mondás igaz, mégis rettentően fontos, hogy kezdő vállalkozóként olyan ötletbe vágjon bele, ami örömet okoz és lehetővé teszi, hogy elinduljon vállalkozói útján. Érdemes olyan ötletet és ezzel célt választani, ami nem a csillagokat akarja lehozni az égről, hanem relatíve könnyű és a vállalkozás mellett az ön gyors fejlődését is szolgálja.

Összességében láthatjuk, hogy számos egyéni és analitikus szempont segíthet a megfelelő vállalkozási ötlet kiválasztásában. A személyes érdeklődés mellett figyelembe kell venni egy ötlet megvalósításának erőforrásigényeit és annak komplexitását. Kezdő vállalkozóként érdemes egyszerű ötletet választani, így ugyanis jobb eséllyel indulunk az áhított siker rögös útján.

A szerzőről

Szesztay Péter vállalkozó, foglalkozott már vállalkozáskeltető inkubátorház építésével (Vállalkozzunk.hu), távirányítható gyerekbiciklifék-fejlesztéssel (MiniBrake), a Proda nevű elektronikai termékcsalád online értékesítésével (proda.hu), illetve online marketing képzések szervezésével. Emellett részt vállal a Mentorship non-profit mentor programban, aminek keretei között fiatal vállalkozókat segítenek vállalkozásuk elindításában.

Ha szeretne további hasznos híreket olvasni, hírlevelünkre feliratkozva megteheti!