Az elmúlt két évben 800 egyéni vállalkozó taxis dobta be a törölközőt, mert az autókra és az adminisztrációra vonatkozó szabályok szigorodása, és a szaporodó hatósági ellenőrzések túl nagy terhet róttak rájuk.
A 2013-ben a fővárosban életbe lépett formai és árazási szabályok 800 egyéni vállalkozót küldtek padlóra, akik inkább bejelentett alkalmazottként folytatták tevékenységüket a tőkeerősebb cégeknél – derül ki az Opten elemzéséből. Az új rendszer - és persze a közösségi fuvarszolgáltatásokkal folytatott verseny - megtizedelte a cégeket a piacon, azonban a talpon maradt társaságok minden korábbinál eredményesebben működnek. Az Opten szerint erről tanúskodik, hogy mind az alkalmazotti létszám, mind az árbevétel és az eredmény tekintetében felfelé ívelő pályán vannak a taxis személyszállító vállalkozások.
A taxitársaságok összesített árbevétele több mint száz százalékkal nőtt 2012-ről 2014-re. Mivel nem tűnik reálisnak, hogy a kereslet növekedett ennyivel, továbbá a piac közel 80 százaléka budapesti bevételekből adódik, vélhetően a szigorodó jogszabályi környezet fehérítő hatása látszik erősen az országos adatokban. A kétes adófegyelmű kényszervállalkozások számának visszaesésére vall, hogy a taxiként működő egyéni vállalkozók száma 2013 februárja és 2015 augusztusa között 6800-ról 6000-re csökkent.
Az autókra és az adminisztrációra vonatkozó szabályok szigorodása a jelek szerint túl nagy terhet rótt a társaságokra, a hatósági ellenőrzések sűrűsödése pedig már sok volt a vállalkozók jelentős részének. A cégek alkalmazotti létszámának növekedése ugyanakkor lényegében megegyezik az egyéni vállalkozók számának csökkenésével, vagyis a vállalkozásként működő taxisok beálltak a tőkeerősebb cégekhez. Mindez feltehetőleg nem hagyta érintetlenül az adófegyelmet sem, a fehérebben működő nagy cégek súlyának növekedése az érdemben nem változó piacméret mellett oda vezetett, hogy nőtt a beszámolókba bekerülő bevétel.
Ha szeretne további hasznos híreket olvasni, hírlevelünkre feliratkozva megteheti!