Gondolta volna, ha YouTube csatornájára tölti fel cége videóit, akár több százezres összeg ütheti markát? Hogyan lehetséges ez, kiknek sikerült már és mennyit keresnek vele?
A Google 2007-ben indította el partnerprogramját YouTube-on, melynek lényege, hogy a videómegosztón megjelenő hirdetésbevételek után a tartalomfeltöltők is részesedést kapnak. A YouTube a bevételek mérésére az RPM mérőszámot használja. Az RPM (revenue per impressions) magát az összeget jelenti, amit a feltöltő kap 1000 hirdetésmegtekintés után. De mennyit is csorgat vissza a Youtube a feltöltők tárcájába? A tengerentúlon ezer megtekintésre 70 centtől 7 dollárig terjed az összeg, miközben itthon ez 1 dollár körül mozog a therichest.com cikke alapján. E szerint Magyarországon egy 100 000-es nézettségű videóért 20 000 Ft-ot kap a feltöltő.
A világon ezzel a legjobban keresők többsége professzionális stáb nélküli, alacsony költségvetésű otthoni videókból indult el, erről ide kattintva tájékozódhat bővebben. A továbbiakban néhány példával bebizonyítjuk, hogy itthon sem lehetetlen a youtube-ozásból megélni. A magyarok közül szemezgetve, a YouTube-ról befutottak egyike a Hollywood Hírügynökség mögött álló Szirmai Gergely. Az online filmkritikus Magyarországról elsőként került be a partnerprogramba, csatornáját 100-120 ezres tömegek követik nap mint nap, videóinak nézettsége pedig elérte 41 milliót. Egy ehhez hasonló számmal, illetve 200 forintos RPM-mel számolva, a fióktulajdonos akár 8 millió Ft feletti összegre is szert tehet.
A magyar videobloggerek - vloggerek - csatornái közt szembetűnő a Videómánia népszerűsége. A köztudatban is egyre nagyobb ismertségnek örvend a csatorna és a vállalkozás mögött álló Dancsó Péter, aki 96 millió megtekintésnél jár 2006 óta. Ezzel a kattintásszámmal akár 20 millió forint körüli összegre is szert tehetett.
De megéri-e kisvállalkozóként is vlogolni?
Nem csak bloggerként vagy zenészként éri meg vlogolni, hiszen számos kis- és középvállalkozás üzemeltet sikeresen saját online csatornát. Vegyünk példaként egy szűk piacot, a főzőiskolák szegmensét. A főzőiskolák közül a Miele Főzősuli a legnépszerűbb a platformon, videói nézőszáma ma már a 8 millióhoz közelít. Egy hasonló volumenű nézettségből már kisebb zsebpénzhez juthat havi rendszerességgel. Második legmagasabb nézőszámmal a Kontraszt nevű csatorna bír a főzőblogok közül, ami lassan 4 millió megtekintésnél jár, 2007 óta pedig folyamatosan növekszik.
Ha vállalkozóként eddig nem gondolkodott volna a vlogoláson, úgy a fenti példák is bizonyítják, hogy érdemes feltölteni néhány szakmai “csináld magad videót”, PR anyagot vagy bármi érdekességet cégével kapcsolatban. Minden jel arra mutat, hogy a vlogolásé a jövő, hiszen az online óriásvállalatok egyre több, a videófeltöltést támogató intézkedést hoznak (gondoljon csak a Facebook által nemrégiben bevezetett automatikus videólejátszásra). Ugyan a feltöltők egyelőre még nem részesülnek jutalomban a közzétételért, ellenben elképzelhető, hogy hamarosan a legnagyobb közösségi portál is ezzel ösztönzi majd felhasználóit a magasabb minőségű videó-megosztásra.
Hogyan tud regisztrálni a programba?
Annak, hogy a YouTube csatornájára feltöltött videók nézettsége alapján honoráriumban részesüljön, szigorú feltételei vannak. Habár a regisztrációs eljárás az évek során egyszerűsödött, a visszaélések elkerülése végett továbbra is szükséges a személyes adatainak, így például a számlaszámának és a postai címének megadása. A folyamat részeként a későbbiekben egy PIN kód érkezik a megadott címére, mellyel bizonyíthatja, valóban ön a csatorna tulajdonosa.
A YouTube-on meggazdagodókról még többet megtudhat a HVG csütörtökön megjelenő lapszámában.