Nagyjából totális kudarc a vasárnapi boltzár, pont azok húznak belőle hasznot, akiket a kormány szivatni akart, azok meg, akiknek kedvezni, jól ráfáztak. Tehát: a multik jól jártak, a kis magyar boltok meg nem.
A kis magyar üzletek javára akarta átszabni a kormány a kiskereskedelmet a vasárnapi boltzárral, de ez nem sikerült – derül ki a Napi.hu cikkéből. Piacot akart elvenni a kormány a multiktól a vasárnapi nyitva tartással, de az a szándéka, hogy ezzel átterelje a forgalmat a piac kisebb szereplői felé, nem jött össze.
Vannak olyan nagy piaci szereplők, amelyek kifejezetten jól jártak a vasárnapi zárva tartással, hiszen egy sor extra költségtől mentesülnek, miközben a forgalmuk nem csökkent, inkább átterelődött a hét más napjaira. A vevők, ha már hosszú sorbanállást kell vállalniuk, inkább olyan helyekre – a hipermarketekbe – mennek vásárolni, ahol egy helyen mindent meg tudnak vásárolni. Mindeközben a plázákban, bevásárlóközpontokban működő nagyjából tízezer magyar kisebb üzlet a vesztesek közé került, ezek teljesen bukták a vasárnapi forgalmat.
Júliusban és augusztusban az idegenforgalmi központok környékén összességében 50-100 milliárd forint kieséssel járt a vasárnapi boltzár a költségvetés számára. A kutatások szerint alaposan átrendezte a vásárlási szokásokat: leginkább a csütörtöki forgalom növekedett, ilyen szempontból ez a nap lett az új vasárnap, de a hétfő, a kedd és a péntek is erősebbé vált, miközben a szombat súlya csökkent.
A teljes piacon a forgalom 12 százaléka hétfőn, 14 százaléka kedden, 15 százaléka szerdán, 18 százaléka csütörtökön, 19 százaléka pénteken, 21 százaléka pedig szombaton zajlik le. A csütörtök súlya a diszkontokban a legnagyobb (20 százalék az egy évvel korábban mért 15 százalékkal szemben), ami meghaladja a péntekit (18 százalék) és alig marad el a szombati (21 százalék) értéktől. A hipermarketeknél szintén a szombat a legforgalmasabb, 24 százalékos részesedéssel.
További részleteket itt lehet olvasni.