Végérvényesen befejeződött az ingyenes online apróhirdetési verseny nyílt sisakos korszaka, mivel hétfőre kivezették az OLX.hu portált a hazai internetről. A februárban vesztett helyzetből hirtelen nyerésre fordító Jófogás.hu ügyvezetője azért kér még két évet a nyereségessé váláshoz.
A Világgazdaság írta meg a sztori végét: hétfőn hajnalban kivezették a magyar online rendszerből OLX.hu-t. Nem egyszerűen lekapcsolták azonban az oldalt, hanem az apróhirdetési oldalon most a nevét beíró beíró felhasználó automatikus átirányítást "nyer" a Jófogás.hu-ra. Az OLX adatbázisát már pénteken megkapta a Jófogás, így az Palocsay-Zubor Géza (a Jófogás.hu-t működtető Schibsted Classified Media Kft. ügyvezető igazgatója) szerint néhány napig eltart majd, míg abból az értéket ki tudják nyerni, de a cégvezető úgy saccolt a gazdasági portálnak, hogy nagyjából 30 százalék körül lehet az olyan felhasználók aránya, akik eddig csak az OLX.hu-t használták.
Mint azt elsőként a hvg.hu írta meg február fekete péntekén: a Schibsted egy globális üzleti jelentésben tette közzé először, hogy megvette a magyar OLX-et. A vételnek jószerével semmi köze nem volt ahhoz, hogy Magyaországon mi zajlott az elmúlt években, mert a versenytársak megállapodása mögött valójában az állt, hogy a magyar piac feladásáért cserébe az OLX mögött álló Naspers megkapta ugyanezt a "szívességet" a portugál és a román piacon a Schibstedtől.
Ez a magyarázata annak, hogy miközben 2013 második felétől a magyar online ingyenes apróhirdetési piacon az eNet szektorátvilágítása egyre inkább az OLX fölényét mutatta ki, az erősebb cég adta fel a harcot. Korábban többször is megírtuk e versengés pillanatnyi állását, valamint azt is, hogy az hosszú távon fenntarthatatlan modell, hogy a cégek évente mintegy másfél milliárd forintot égetnek el a reklámpiacon, miközben a bevételeik jó ha ennek a tizedét képesek voltak elérni.
A februári bejelentés óta leginkább a cégek által felhalmozott adatbázis összeolvasztása, összevonása volt a feladat, illetve az, hogy az OLX-en hirdetőket megpróbálják zökkenőmentesen átcsatornázni a Jófogásra. Ennek megfelelően a Jófogás március első napjától kannibalizálta az OLX-hirdetőket, a saját oldalán pedig igyekszik lépést tartani az egyre növekvő számú felhasználóval és hirdetéssel. Az OLX kivonulásával az ingyenes apróhirdetési piacon az operátori oldalról látszó legnagyobb nyűg (az ingyenesség) kizárólag a Jófogás nyakán maradt. És bár e területen új piaci szereplő felbukkanásától egyelőre talán nem kell tartani, de attól már igen, hogy a cég egyes-egyedül meddig képes megülni ebben a – voltaképpen ajándékba kapott – nyeregben.
Az, hogy a nyerésre álló fél tette fel a kezét, és "adta meg magát", voltaképp beillik a cégek közti furcsa rivalizálásba, így az sem különösebben meglepő, hogy ez a hangulat az utóbbi hónapokban is megmaradt. Nem csak azért, mert a Jófogás – illetve a Schibsted – fúzióról kommunikál, az OLX – illetve a mögötte álló Allego Group – pedig szájtbezárásról, illetve kivonulásról, hanem mert az a gyanú is egyre erősebb, hogy az OLX talán átverte a Jófogást. Erre utal, hogy az ingyenes apróhirdetési piacról kivont pénzek jelentős részét abba a Vaterába kezdték visszaforgatni, mely bár nem ingyenes, de a Jófogás bevétel-, és pénztermelési kényszerével sok-sok közös vonást mutat.
A vg.hu mindenesetre most azt tudta meg Palocsay-Zubor Gézától, hogy a Jófogásnál további jelentős fejlesztések készülnek – például akár a bútorokat is háztól házig szállítják majd, illetve a szállás.hu-val is úgy számolnak, hogy annak a teljes adatbázisa elérhetővé válik a jövőben az oldalon keresztül is. A cégvezető azt is közölte: a fő célkitűzés továbbra is az, hogy képesek legyenek eltartani magukat. Ez szerinte két éven belül akár már megvalósulhat.