Továbbra is menő a cafeteria, de inkább a nagy cégeknél
A közterhek nem változtak az elmúlt évihez képest, ugyanakkor szigorúbb korlátozások léptek életbe a keretösszegek, illetve a kedvezményesen adható juttatások tekintetében. Nem csökkent jelentősen a cafeteria iránti munkáltatói érdeklődés.
„Felmérésünk adatai továbbra is alátámasztják azt a korábbi évek során hasonlóan tapasztalt összefüggést, miszerint a cafeteria elterjedtsége a szervezeti nagysággal van szoros összefüggésben” – mondta a kutatást vezető Poór József egyetemi tanár. Az ezer fő fölötti nagyvállalatok 88 százalékánál megtalálható a rugalmas juttatási rendszer valamely formája, addig a 10 fő alatti mikrovállalkozások csak 39 százaléka építette be ösztönzési rendszerébe a választható juttatásokat.
A legnépszerűbb juttatások terén nem volt jelentős elmozdulás a tavalyi évhez képest. A felmérés eredményei alapján a legnépszerűbb kínálati cafeteria elem 2015-ben is a Szép-kártya, amelynek mindhárom alszámlája egységesen népszerű, a válaszadó cégek 64 százaléka kínálja dolgozóinak a cafeteria keretében. Az Erzsébet-utalvány (61 százalék) és az egészségpénztári hozzájárulás pedig elérik az (59 százalék) szintén a legnépszerűbbek közé tartoznak.
A dolgozók számára egy adóévben elkölthető cafeteria összegek szervezetenként meglehetősen eltérnek. A cégek mérete és a keretösszegek között nem találunk szignifikáns összefüggést. A 100 ezer forint alatti cafeteriakeret ritka (2 százalék). Emellett 7 százaléknál jelenik meg 500 ezer forintnál magasabb juttatási csomag. A cafeteriát működtető szervezetek 61 százaléka 150 ezer és 400 ezer forint közötti keretösszeget biztosít dolgozóinak. Az átlagos juttatási keret 2015-ben a tavalyi átlagot meghaladóan 312 ezer forintra tehető. Figyelembe véve a munkáltatók közterhek megosztására vonatkozó válaszait, ez idén 262.800 Ft értékű nettó juttatásnak felel meg – összegezte Fata László, a kutatást támogató Cafeteria TREND magazin szakértője.