2015. január. 15. 21:18 MTI Utolsó frissítés: 2015. január. 15. 21:19 Vállalkozás

"Hányunk azoktól, akik hirtelen a barátaink akarnak lenni"

Igazi ajándéktárgy-biznisz alakult ki a Charlie Hebdo melletti kiállás jelképévé vált Je suis Charlie feliratból, arról nem is beszélve, hogy a vicclap legfrissebb számának is valóságos másodlagos piaca alakult ki. Ennek nem mindenki örül.

Joachim Roncin, a Je suis Charlie felirat alkotója jogi lépések helyezett kilátásba azok ellen, akik üzleti célból le akarják védetni a rendkívül népszerűvé vált ábrát. Ennek ellenére már most sokan hasznot húznak a tragédiából. Roncin, a Stylist című divatmagazin újságírója, aki családjával mindössze öt percre lakik a Charlie Hebdo párizsi irodájától, a támadás után néhány órával alkotta meg a feliratot, amikor a hírekben szembesült a történtekkel. 

Bár akkoriban csak 400 követője volt a Twitteren, a magazin címével azonos betűtípusban készült kiírás gyorsan terjedt, majd teljesen "berobbant": az elmúlt héten mintegy 7 milliószor osztották meg, ezzel minden idők egyik legnépszerűbb hírhez kapcsolódó hashtagje lett - írja a BBC. Az ábra hirtelen jött népszerűsége persze néhány élelmes "üzletembert" is megihletett: a BBC szerint csak Franciaországban több mint 50 levédési igényt nyújtottak be az ábrára az elmúlt napokban. 

Joachim Roncin hangsúlyozta: egyedül a Riporterek Határok Nélkül (RSF) nevű nemzetközi újságíró szervezetnek engedélyezte az eredeti kép használatát - a szervezet így többek között Je suis Charlie-feliratú pólókat is árul a lap javára. Hozzátette azt is, hogy jogászok bevonásával próbálja útját állni a szlogen minden üzleti célú felhasználásának. "Szörnyű egy pillanatra is belegondolni abba, hogy ezt a reménnyel teli jelszót valaki birtokolná. Azt akarom, hogy az üzenet tiszta maradjon" - fogalmazott az alkotó. 

Magát a mondatot azonban nem lehet levédeni. A dpa hírügynökség arról ír, hogy az internetet máris elözönlötték a különböző Je suis Charlie-kiegészítők: pólók, bögrék, vászontáskák, kitűzők, sőt rugdalózók és kutyanyakörvek is. Mások a magazin új számát kínálják csillagászat áron, volt olyan franciaországi kereskedő, aki csütörtökön ötszámjegyű összeget kért a lapért. Annak ellenére próbálkoznak, hogy az eheti számot ötmillió példányban nyomtatják ki. Megint mások beszkennelték az új számot, és az interneten árulják PDF-formátumban néhány euróért. A kereslet akkora, hogy ezzel is több száz eurót lehet keresni - írja a dpa. 

"Hányunk azoktól, akik hirtelen a barátaink akarnak lenni" - összegezte véleményét a Charlie Hebdo egyik grafikusa, Barnard Holtrop.

Vállalkozás Gyükeri Mercédesz 2024. december. 22. 20:00

"Mi csak a gyümölcs ízét tudjuk megőrizni": a magyar szörpforradalom egyik bölcsőjében jártunk

Addig gépesítünk, amíg az nem megy a minőség rovására, vallja Galajda Péter, aki azért kezdett el szörpöt gyártani, mert nem talált megfelelőt a piacon. A Mayer szörp mára az egyik legismertebb prémium élelmiszer lett, ahol ugyan mindig van a polcon a nagymama főzetét idéző eperszörp, de kísérleteznek chilivel és kaporral is.