Egy jogi kérdésekkel foglalkozó blog összeszedte mire érdemes figyelni a logókészítésnél, és hogy mi a teendő, ha egy másik cég „logólopással” vádolja meg.
Induló vállalkozásához elkészült a logó, a grafikus kifizetve, minden elintézve, amikor üzenet érkezik egy külföldi cég képviselőjétől, hogy haladéktalanul vegye le a logót a honlapjáról és minden felületről, mert az egy az egyben megegyezik az ő logójukkal. A levélhez csatolva képfájl is érkezik a külföldi cég logójáról, ami néhány apró eltéréstől eltekintve megegyezik az ön cége logójával – vázolja a feltételes szituációt a jogisztorik.blog.hu.
Ilyenkor meg kell vizsgálni, hogy a logók hasonlósága eléri-e az összetéveszthetőség szintjét, tehát hogy kisebb módosítások után is emlékeztet-e egyik a másikra. Ha a külföldi cég logója valamilyen különös jogi oltalmat élvez, például a védjegyoltalom alatt áll, az tovább súlyosbítja a helyzetet. Erről könnyen meg lehet győződni egy hazai adatbázisban, illetve a European Trade Mark and Design Network adatbázisában utánanézhet külföldi cégeknek is.
Ha a cég szerepel valamelyik listában az rossz hír, mert akkor jogsértés esete áll fönn, ezért el kell tüntetni a logót az oldaláról és minden marketinganyagról. Ha designer vagy grafikus készítette a logót, akkor ő felel az általa készített és átadott anyag jogtisztaságáért, ezért kötelezni lehet, hogy szedje le a korábbit és tervezzen egy új logót és térítse meg az esteleges jogi eljárással kapcsolatos költségeket.
Az ilyen kellemetlen és költséges helyzeteket úgy lehet elkerülni, hogy a rendelkezésre álló eszközökkel meg kell győződni a logó jogtisztaságáról. A Google képfelismerője ugyan nem nyújt 100 százalékos biztonságot, de a jogtisztaság érdekében elvárható erőfeszítésnek megfelel. Ha cége külföldi piacokat is megcéloz, érdemes lehet közösségi védjegyoltalmat is szerezni. Ez ugyan nem olcsó, de kifizetődő lehet a későbbiekben. Egy hazai védjegy lajstromozási eljárás kijön 74 800 forintból három áruosztályra, a közösségi védjegybejelentés azonban már 900 eurót kóstál. És természetesen a logótervezési szerződésben minél pontosabban érdemes tisztázni a szerzői jogok helyzetét, és beleírni, hogy a logó tervezőjét terheli a felelősség.
Emlékezetes, hogy tavaly az egyik állami intézménynek is sikerült enyhén szólva kellemetlen helyzetbe kerülnie.
Ha szeretne további hasznos híreket olvasni, hírlevelünkre feliratkozva megteheti!