Vállalkozás Szlavkovics Rita 2014. december. 22. 19:00

Expolgármester élesztené fel a bukott repülőgépgyártást

A hajdan szépreményű, ballószögi sportrepülőket gyártó Corvus Aircraft Kft egyik vezetője ellen eljárás indult, költségvetési csalás a vád, a cég felszámolás alatt áll már 2011 óta. A fejlesztésekkel foglalkozó másik vezető az ázsiai országban menedzseli a kínai gyártást, a „tudást” exportálták. A hazai romokon a falu volt polgármestere épít várat: céget alapított, a dolgozók egy részét átvette, hogy az elmúlt években fejlesztett gépeikkel meghódítsák a levegőt.

Magnus Fusion sportrepülőgép sorozatgyártása rajtolt a minap Kecskeméten, a tavasszal alakult Magnus Aircraft Zrt csarnokában. A cég egyik tulajdonosa 12 éven át polgármester volt a Kecskeméttől alig pár kilométerre fekvő Ballószögön, abban a faluban, ahol 10 évvel ezelőtt elindult egy másik cég, a kompozitból gyártott kisrepülőgépeket kifejlesztő Corvus Aircraft Kft.

Ez utóbbi vállalkozás azonban, amely 2004-ben 339 millió forintos tőkével alakult, zűrös ügyekbe keveredett. A Corvus Aircraft Kft. uniós pályázati elszámolásaiban a hatóságok fiktív számlákat találtak, 2010-ben előzetes letartóztatásba helyezték a gazdasági ügyeket intéző tulajdonost, 2011 tavaszán az ügyészség lefoglalta a cég közel egymilliárd forintos vagyonát, annak az évnek az őszén a felszámolás is megindult, melyet a bírósági határozat megszületéséig felfüggesztettek. 2012 nyarán az ügyészség vádemelési javaslatában több százmillió forintos költségvetési csalás gyanújával indítványozta a büntetőeljárás megindítását, az ügyben jelenleg is a tanúk meghallgatása folyik.

Néztek is nagyot idén tavasszal magyar szakemberek, akik az AERO 2014 németországi szakkiállításon egy kínai kisgépet megpillantottak – írta május végén a kecskeméti hírportál, a Hírösvény –, mivel a Corvus Aircraft (jelenleg tehát büntetőeljárás alatt álló cég) egykori fejlesztését vélték benne felfedezni.

A tervek szerint itt fogják gyártani Kecskeméten a Magnus Fusiont.
Szlavkovits Rita

Az újságíró megkeresésére Voloscsuk András, a ballószögi cég egykori fejlesztésekkel foglalkozó alapítója azt állította, hogy a Németországban közönség elé vitt típus egy általuk Kínában kifejlesztett példány, ő maga pedig egy másik kínai cég, a Corvus-China vezető fejlesztőmérnöke. (Ezt a céget a kínaiak alapították, de a Corvus Aircraftot a zűr után otthagyó Voloscsuk csatlakozott a céghez.) A portálnak a ballószögi cég egykori mérnöke, Farkas Csaba azt mondta, meglátása szerint a kiállított gép kísértetiesen hasonlít a Ballószögön kifejlesztett Racer 540-re. Voloscsuk ezt cáfolta az újságírónak, s azt is visszautasította, hogy bármilyen visszaélés történt volna a Ballószögön zárolt, egymilliárdot is meghaladó értékű vagyonnal, mivel azt ő maga adta át az adóhatóságnak, hiánytalanul.

Ballószög, Kína
A történet három éve vett kanyart. A Corvus Aircraftot érintő, 2010-ben kezdődött eljárás miatt a település akkori polgármestere, Katona Imre úgy döntött, hogy megmenti a falu aranytojásokat tojó tyúkját, átveszi az alkalmazottak egy részét, s folytatják a kisrepülőgépek gyártását, más helyen, más néven és egy kicsit más termékekkel. Ezért alapította meg Katona 2011 nyarán egy üzlettársával közösen a Corvus Hungaryt (ez a nevében emlékeztet a korábban alapított, zűrös ügybe keveredett céggel, az Aircrafttal, de jogilag más vállalkozás), amelyben még a bajba került vállalkozásfejlesztésekkel foglalkozó szakember ismerősével közösen dolgoztak. Katonáék befektetőket kerestek, így jutottak el Kínába is. A kínaiakkal folytatott bizniszből aztán, ahogy mesélte a hvg.hu-nak, Katona kiszállt, s ez után kezdett mostani vállalkozásába a Magnus Aircrafttal.

Hogy az ezt követően felszámolás alá kerülő cégből miként került ki Kínába gyártósor, ahogy azt több forrásunk is állítja, szerettük volna megkérdezni Gáspár Jánost, a felszámolásban eljáró Dual-Perfekt Kft képviselőjét, ám ő a hvg.hu kérdéseire nem kívánt válaszolni. A jelenleg Kínában dolgozó fejlesztőmérnök a kecskeméti hírportálnak azt állította, hogy vagyonkimentés nem történt.

Most azonban tehát négy cég is van: a felszámolás alatt álló Corvus Aircraft, egy kínai vállalkozás, aztán a Corvus Hungary, és az idén alapított Magnus Aircraft.

31 millió forintos repülő

A Magnus Aircraft Zrt. saját termékét, a Magnus Fusiont a Ballószögön, a zűrös ügybe keveredett cégnél kifejlesztett Racerrel rokonítja, azt a Magnusnál nagybátyónak nevezik. (A Racer R 540 géppel versenyzett Besenyi Péter a Red Bullon.) Azt mondják, saját fejlesztésük a prémium kategória, mivel komplex terméket kínálnak, nem csak a csupasz gépet: pilóta típusképzést ajánlanak, s azt, hogy kamerákkal felszerelve akár munkagépként is használható, például távvezetékek hibáinak feltárására is alkalmas lehet.

Katona Imre, a Magnus egyik tulajdonosa a közép-felső kategóriás termékeiket a tervek szerint 100 ezer euró (vagyis 31 millió forint) felett árazná be, ez még így is 10-15 százalékkal olcsóbb, mint a hasonló kategóriájú sportrepülők ára. „A legnagyobb befektetés a mérnöki munka – magyarázta Katona – az európai országok nagyobb részében ezért 6-7-szeres, a szakmunkáért 3-4 szeres bért fizetnek, ebből is adódik az, hogy olcsóbban tudjuk kínálni a gépeket. Ezzel együtt azért nem tudjuk még lejjebb vinni az árainkat, mert a vásárlóknak a repülőgépek mellé szolgáltatást is kell adnunk. Németországban már meg is nyitottuk az egyik szervízállomásunkat.”

A különleges körülmények között is kipróbált Magnus Fusion nullszéria gyártásán már túl vannak, készen áll az új gyártósor, évente akár 50 sportrepülő legyártására is képesek. A későbbiekben európai uniós forrásokra is pályáznának.

Besenyei Péter műrepülő világbajnok részére készülő Corvus Racer 540 típusú műrepülőgép
MTI / Kovács Sándor

Nagy támogatást jelent a Siemens-szel kötött együttműködési megállapodás is: abban egyeztek meg, hogy közös projekteket is indítanak majd, a Magnus repülőgépeit elektromos hajtóművel látják el. "Ha a Magnusnak bejön a Siemens-szel való együttműködés, akkor az elektromos meghajtással egy valóban teljesen új géppel jelenhetnek meg a piacon, s az óriáscég támogatása is nagyobb bizalmat kelthet a potenciális vevők körében, s ha nem is teljes mértékben magyar színekben, de sikeres lehet az új géptípus” - fogalmazott a hvg.hu-nak Hideg Mihály, a hazai repülőgépgyártás egyik vezető szakembere, a HAIF (Hungarian Aviation Industry Fundation) elnöke.

Vissza Kínából

Azt, hogy mire jutnak a kínaiak, nem tudhatjuk. Egy mindhárom cég fejlesztéseiben közreműködő szakember szerint a kínai „részleg” hanyatlóban van. Miután másfél évig dolgozott a Sanghajtól nem messze található üzemben, úgy látja, ott többnyire már „felnik és bőröndök gyártásával foglalkoznak”. Annyit még elárult a nemrégiben Kínából hazaérkező férfi, hogy a konkrét termelő munka mellett egyik feladatuk az ottani szakemberek képzése volt.

A Kínában másfél évet eltöltő fiatalember jelenleg a Magnus Aircraftnál dolgozik. Azt elismerte, hogy itt kevesebbet keres, mint odakint, de biztosabb lábakon áll. Azt is hozzátette, hogy a kínai alkalmazottak fizetése viszont jóval alacsonyabb volt, így akár olcsóbbak is lehetnek a Kínában készült gépek.

Kivájták a holló szemét

A ballószögi Corvus Aircraft első terméke a corvus corone, a dolmányos varjú volt, ami a speciális kompozit műanyag váza miatt különlegesnek számított a közép-európai gyártásban. Ezt emeli ki Hideg Mihály, a HAIF (Hungarian Aviation Industry Fundation) elnöke. Szerinte a vállalkozók merészsége elismerést váltott ki szakmai berkekben. Mivel azonban a kompozit és a fejlesztés is költséges, előbb-utóbb szembe kellett nézniük a 2004-ben, Ballószögön céget alapítóknak a forráshiánnyal. (Az Európai Uniós forrásokat elsősorban kapacitásbővítésre, képzésre, gyártásra adják.)

Hideg Mihály a Corvus Aircraft Kft büntetőügyében nem kívánt állást foglalni, de annyit megjegyzett, hogy a 40-50 hazai, a repülőgépgyártás valamely területén működő cég igen kis volumenű, szétaprózott az iparág, megfelelő nagyságú tőkével sem rendelkeznek.

A rendszerváltás után a semmiből próbálták feléleszteni azt, mivel a második világháború után 10 évig tiltott volt Magyarországon - mint vesztes országban - a repülőgépgyártás.  A Varsói Szerződésben Magyarországnak ismételten csak a javítás maradt. ( A korábban kiképzett mérnökök az Ikarusban landoltak, ők fejlesztették ki a könnyűszerkezetes buszokat) Ezzel párhuzamosan a repülőmérnöki képzést is felszámolták a BME-n, csak a Szovjetunióban lehetett ilyen diplomát szerezni. A rendszerváltáskor - bár újraszerveződött a képzés - kevesen akadtak olyan vállalkozók, akik belevágtak.

Az úttörő a Halley Kft. volt az Apolló Fox-szal, alumínium szerkezettel. A ballószögiek váratlanul robbantak be az ágazatba, az egész világot meglepték a fejlesztéseikkel, ügyesen kooperáltak más szervezetekkel. „Abban voltak jók, hogy együttműködtek cégekkel, kutatóintézetekkel, egyetemi tanszékekkel. Jól menedzselték ezeket a kapcsolatokat, sokat foglalkoztak fejlesztésekkel. Az uniós források pántlikázott pénzek, valószínűsíthetően arra nem volt kiírás, amire nekik szükségük lett volna. Saját pénzből egyszerűbb lett volna fejleszteni, de nem volt elegendő forrásuk. A Corvus Aircraftnak ki kellett fejleszteni a prototípusokat, tesztelnie kellett és a sorozatgyártást is be kellett indítani. A kezdeti tőkéjük nyilván hamar elfogyott. Sajnálom, hogy kínai partnert kellett bevonniuk, mert innentől kezdve zavaros a történet. A szerződéseket aligha fogjuk megismerni, nevezetesen azt, hogy melyik fél milyen típusokat gyárthat, és ki használhatja a Corvus nevet, mely név ismert volt már a piacon. Lehetnek még további viták e körül, de ezek már jogi kérdések. Még az is vita tárgyát képezheti, hogy a Corvus Racer 540, amilyet Besenyi Péter is használ, az valójában kinek a gépe"  - mondta Hideg a hvg.hu-nak.