Fantáziadús módszereket alkalmaznak a csalók.
Terjednek a hazai kamu webshopok – írta az Ipon.hu. Az első nagyobb port felverő ügy 2011 novemberében robbant ki, és tökéletes példáját adja annak, hogyan is szerveződnek meg általában a hasonló csalások.
Az „alapító” Redcoon Webáruház néven hozott létre egy webshopot, amelyen műszaki cikkeket kínált eladásra. Mivel azt a benyomást keltette, hogy az azonos nevű, megbízhatónak és sikeresnek mondható németországi bázisú online áruház egy hazai leányvállalatáról van szó, többen beugrottak az átverésnek, majd aztán pénzükért cserébe nem kaptak semmit. Utólag kiderült, hogy az elkövető még arra is figyelt, hogy ne a saját nevén legyenek a céges papírok: egy hajléktalant fizetett le, és tett meg a vállalkozás ügyvezetőjének, illetve az ő nevén nyitotta meg azt a bankszámlát, amelyre az átvert vevők a pénzt utalták.
2013-ban aztán két újabb állítólagos webáruházzal kapcsolatban is nyomozás indult. A Komáromi Rendőrkapitányság nyomozásának eredményei alapján az első ügy három elkövetője összesen 50 embert károsított meg február és
szeptember között átlagosnál olcsóbb műszaki cikkeket áruló webshopjuk segítségével. A másik, nagyon hasonló eset során az átvertek száma megközelítette a 200-at. A 23 éves elkövető 2013 márciusában vett meg két kft.-t, és ezek nevét felhasználva hozta létre online üzletét. Bár mindössze két hónapig tevékenykedett, ez idő alatt is többmilliós kárt okozott.
Sajnálatos módon a hasonló eseteknek ezzel nincs vége, jelenleg is kibontakozóban van egy minden jel szerint szintén a vásárlók átverésére létrehozott webáruház ügye. A műszaki cikkeket forgalmazó Electron Műszaki Webáruház nevű webshoppal kapcsolatban már többen feljelentést is tettek, mivel nem érkeztek meg az általuk megrendelt és kifizetett termékek.
Az ügyfélszolgálatnál felsorolt számokon egy automata üzenet jelentkezik, amely − ironikus módon − az ügyfélszolgálat elérhetőségének időpontjait ismerteti, majd megszakad a vonal, az emailekre pedig nem válaszolnak. Az átvert és feljelentést tett vevők száma már 30 fölött jár, a webshop azonban továbbra is üzemel.
Az oldalon partnerként feltüntetett futárszolgálat, a DPD Hungária Kft. ügyvezető igazgatója, Hosszú Csilla megkeresésünkre elmondta, hogy nem állnak, és soha nem is álltak kapcsolatban a céggel, ennek megfelelően haladéktalanul jogi útra terelik az ügyet. Ők maguk is a napokban értesültek a helyzetről, miután a megtévesztett vevők a DPD-t is felhívták, hogy érdeklődjenek rendelésük állapotáról.
Bármilyen webshoppal kapcsolatban intő jel lehet viszont a vásárlói visszajelzések teljes hiánya, és ezzel szorosan összekapcsolódva a közösségi oldalak hanyagolása. Ez utóbbi ugyanis szintén gyors visszajelzésre adna lehetőséget, amit sokan látnak és megosztanak, így hamarabb lebuknának a csalók. Minden új webshop esetében van persze egy olyan időszak, amikor még alig-alig vásárol valaki tőlük, így nincsenek értékelések, ezen esetekben viszont célszerű elkerülni, hogy előre utalással rendezzük a számlát, főleg ha jelentősebb értékű árucikkről van szó.
Ha szeretne más érdekes hírről is olvasni, hírlevelünkre feliratkozva megteheti!
A marketingtevékenységek megtervezése és kivitelezése nem egyszerű feladat. Önnek könnyen megy, vagy nehezen? Mesélje el nekünk! Kérjük, kérdőívünk kitöltésével segítse munkánkat!