Könnyedén elsajátíthatóak, és nagyban hozzájárulnak az üzleti sikerhez.
Időről időre felkapnak menő kifejezéseket, úgynevezett buzz word-öket, mint gerilla marketing, vírus videó, BTL és így tovább. Ezek mögött ugyanaz a mozgatórugó található, a kreatív gondolkodásmód, pontosabban, hogy milyen újító ötletet lehet kitalálni a fogyasztói igények maximális kielégítésére, a márka üzleti céljait is szem előtt tartva. Ehhez kellenek a Soft Skillek. Magyarországon még annyira sem ismert a kifejezés, mint a tengerentúlon, ahol szintén újszerű a jelenség és egyelőre csak a top business school-ok oktatóanyagában szerepel.
De mik azok a soft skillek?
Az alábbi lista a teljesség igénye nélkül mutat be 10-et azok közül a soft skillek közül, amelyeket használva növelheti üzlete sikerének valószínűségét.
- Hallgasson! Aktívan! Senki sem akar olyan emberrel kapcsolatban lenni - legyen szó munkáról vagy magánéletről -, aki nem figyel a másikra kellőképpen. Ha nem érti meg a másikat, miként várható el, hogy jól végezze el a feladatod. Mégis miként lehet ezt egyszerűen gyakorolni? Vezesse be a 80-20-as szabályt, miszerint 80%-ban munkatársa, partnere beszéljen, beszéltesse őt, utána pedig pontosan idézze vissza az elhangzottakat - már ez plusz 50%-ot ad az emlékezéshez) - és azok alapján cselekedjen.
- Kérdezzen! Beszéljen mindig érthetően és válaszolja meg a kapott kérdéseket úgy, hogy megbizonyosodjon, megértette a másik fél. Egyszerűen kérdezzen addig, amíg minden tökéletesen tiszta nem lesz.
- Változzon! Vagyis legyen rugalmas és alkalmazkodjon a váratlan eseményekhez. A problémamegoldási készségek kritikusak hirtelen helyzetekben. Senki sem szereti a változást, pedig valójában egy remek dologról van szó, hiszen az egyetlen állandó és biztos dolog az életben maga a változás. Így nagyon értékes képesség, ha valaki a váratlan eseményekre megfelelően és gyorsan tud reagálni. A problémára fókuszál, és egyből kifogásokat keres? Szitkozódik, amikor nem a terv szerint alakulnak a dolgok? Legyen kevésbé merev és mindig a lehetőséget keresse, ahogy a mondás tartja: ha megdobnak citrommal, csinálj limonádét.
- Dolgozzon össze! Két koponya több mint egy, és öt koponya több mint kettő. Sokszor nem az a legmegfelelőbb pozíció, amit magunknak hiszünk, így érdemes madártávlatból megnézni, hogy hol szolgáljuk a szervezet érdekeit leginkább. Ezt legkönnyebben a csapatsportban lehet gyakorolni.
- Időzítsen! Ismeri a GTD-t? A Wunderlistet vagy az Asana-t? Olvasta a Négy órás munkahetet? Ha igen, az jó, ha nem, akkor gyorsan kezdje el tanulmányozni ezeket és alakítson ki egy profi életritmust, mert egy biztos: nem hatékony az időbeosztása. Ne feledje: az elmúlt pillanatok nem térnek vissza.
- Kommunikáljon! Minden soft skill alapja a kommunikáció. A tiszta kommunikáció fél út a sikerhez. Tegye fel a jó kérdéseket. Merjen telefonálni! Adja át gesztusait! Tud rövid, de lényegretörő e-mailt írni vagy egy érintéssel átadni egy gondolatot? A bemutatkozás első 4 másodpercében eldől, miként fognak Önre gondolni. Prezentálja magát céljainak megfelelően. Tekintsen a kommunikációra, mint a belépőre a siker felé vezető úton.
- Legyen etikus! De tényleg. Egyszer kell csak hibázni és a bélyeg örökké ott marad. Mit gondol Önről környezete, partnerei, munkatársa? Ha kell, elsőként legyen ott az irodában és utolsóként menjen haza. Tehetséges? Lehet, de ez nem minden helyzetben elegendő. A kitartó munka a legjobb védjegy, amit hordhatunk: legyen az, akihez bárki fordulhat és akire bárki számíthat. Adott helyzetekben kreatívan adja hozzá amit tud, akkor is ha az nem az Ön feladata.
- Teljesítsen túl! Van egy határidő? Adja le előbb a feladatot! Kreatív szöveg kell a honlaphoz? Írjon pluszban néhány Facebook Ads ötletet is.
- Legyen pozitív! Bármilyen rossz is a kedve, mosolyogjon, sőt nevessen 1 percig. Ezzel nem csak Önmagát motiválja, de másokat is, mert olyan ember lesz aki körül jó lenni. Ha a recepcióssal nem megfelelően viselkedik, vagy nem nyitja ki az ajtót másnak, nem annyira sikerül majd pozitív képet kialakítania magáról.
- Legyen pontos! Sorozatosan késik? Nehéz Önnel egyeztetni? Állítsa előbbre az óráját és érkezzen a találkozók előtt fél-, negyedórával.
Ha érdekeli még több praktika amivel könnyedén előmozdíthatja üzleti sikerét, tekintse meg az eredeti cikket, és a hozzá kapcsolódó előadást, ide kattintva.