Egy amerikai cégnek áprilisban engedélyezték a por alakú alkohol kereskedelmi forgalmazását, most a hatóság visszavonta az engedélyt.
A Palcohol nevű, por alakú alkoholos terméket ötféle ízesítésben engedélyezte az amerikai szabadalmi hivatal – jelentette be áprilisban a gyártó cég. A nevét a porított alkohol kifejezésről kapó szert kitaláló Lipsmark közel négy éve nyújtotta be szabadalmi kérelmét. A hatóság azonban pár napja visszavonta az engedélyt, "tévedésre" hivatkozva. Valójában az óriási lakossági felháborodástól ijedtek meg, mert a szülők attól tartottak, hogy gyermekek is hozzájuthatnak a boltokban a por alakú alkoholhoz..
A cég azt ígérte, hogy a terméktől garantáltan be lehet rúgni, és erre egy elég durva marketingkampányt is indítottak. Ezekben olyanok voltak, hogy ezentúl a repülőúton milyen könnyű lesz berúgni, meg hogy a kiránduló osztályoknak nem kell nehéz sörös dobozokat magukkal cipelniük. A szülők éppen emiatt háborodtak fel. Egy konzervatív New York-i szenátor egyenesen a termék betiltását követelte.
A poén a dologban az, hogy a cég terméke valószínűleg kamu. A Vice magazin utánanézett a cég szabadalmának, és arra jutott, hogy ott világosan le van írva: a por alakú termékből elillan az alkohol nagy része, ha a zárt csomagolásból kibontjuk. Azaz semmi hatása nincs, tehát a cég terméke kamu. Ilyen por alakú alkohol bárki otthon itt készíthet, írta a Vice.
A Vice szerint a por alakú alkohol nem új találmány, már 1972-ben feltalálta a General Foods nevű amerikai élelmiszer ipari multicég. Európában, de Amerikában is kaphatók hasonló termékek, ám azok nem hirdetik magukat úgy, hogy ettől garantáltan be lehet rúgni. A Vice az engedélyező hatóságot is kifigurázta, mert ha egyszer már kiadtak egy engedélyt, akkor azt ne azon az alapon vonják vissza, hogy beijedtek a lakosságtól, hanem azért, mert a termék csaláson alapul, amivel őket is megtévesztették.
Közben a gyártó cég konzervatívabbra lecserélte honlapjának szövegét, amivel persze magukat szúrták hasba, mert ugye az internet megőrizi a régi oldalakat. A Vice pedig ebből szemlézett, hogy korábban milyen agresszívan marketingelték a terméküket.
Az eljárás egyébként egy elég egyszerű kémiai folyamatra épül: bizonyos szénhidrogének megkötik az etanolt, s ha vízzel érintkeznek, feloldódnak a levegőben. Holland gimnazisták ezen az egyszerű elven haladva a hetvenes években kifejlesztettek egy gyermeknek szóló – alkoholmentes – port. Úgy tűnik, hogy a Palcohol gyártója pont éppen ezt másolta le, majd agresszív marketinggel berúgós alkoholos porként próbálta eladni. Nem sikerült.
Mindez talán arra is jó példa, hogy agresszív marketinggel, vagy egymásnak ellentmondó marketingüzenetekkel még Amerikában sem lehet eladni egy alapvetően hazugságra épülő terméket.
Ha szeretne más érdekes hírről is olvasni, hírlevelünkre feliratkozva megteheti!
A marketingtevékenységek megtervezése és kivitelezése nem egyszerű feladat. Önnek könnyen megy, vagy nehezen? Mesélje el nekünk! Kérjük, kérdőívünk kitöltésével segítse munkánkat!