A cég adóvégrehajtás alatt áll, nincs szakmai tapasztalata, mégis nyert a kormány tenderén. Vajon miért?
A kormánytagok külföldi útjait, repüléseit egy ideje egy háromtagú utazásszervező konzorcium szervezi. Az Ibusz, az OTP Travel és a Weco cégek repülőjegy beszerzéseit egy új rendszerre, az Online Utazásszervezési Rendszerre bízták.
Ennek működtetésére írt ki – mivel 25 millió forint alatti a megbízás – közbeszerzés nélküli pályázatot a kormány még tavaly. A pályázat nyertesei a PPT Group Kft. és a Luxinfo Kft. lettek. A két kis cégnek semmilyen ilyen irányú tapasztalata nincs, és egyikük ellen, 2013-ban öt adóvégrehajtási eljárás indult – írta az Index. Bár korábban azt írtuk, a PPT ezzel tavaly felkerült a NAV feketelistájának 56. helyére is, mint az ország egyik legnagyobb köztartozó vállalkozása, valójában a feketelista.hu az adóvégrehajtások számát veszi alapul.
A kiírás szerint a rendszernek 2013. szeptember közepére kellett volna elindulnia, a végleges üzemnek pedig decemberben. A szoftver azonban még jelenleg sem üzemel. Az Index információi szerint a csúszás miatt a foglalások intézésére egy e-mail-alapú rendszert indítottak be.
Cikkünk megjelenése után az alábbi közleményt kaptuk a Nemzeti Fejlesztési Minisztériumtól, amit változatlan formában közzéteszünk:
"Az Index utaztatási szoftverek beszerzésével és szállításával foglalkozó cikke számos téves, megtévesztő állítást tartalmaz. A félrevezető közlésnek a szerző azzal sem vehette volna elejét, ha bevárja a KEF válaszait, hiszen alaptalan következtetéseinek többsége kapcsán kérdést sem tett fel.
Az új utaztatási rendszer kiépítésének célja, hogy a KEF a vele szerződött három utaztatási szolgáltató ((WECO Travel Kft., IBUSZ Utazási Irodák Zrt., OTP Trvel Utazási Iroda Zrt.) szolgáltatásait igénybe venni kívánó intézmények részére a foglalásokat megkönnyítő informatikai felületet biztosítson, amely a teljesítések naprakész nyomon követését is lehetővé teszi.
A KEF jogelődje, a KSZF 2005-ben kötött szerződést a WapSoft – korábbi nevén Travelsoft Kft. – által üzemeltetett jegy- és helyfoglalási rendszer (CTO) alkalmazására. A költségvetés számára kirívóan magas költséget jelentő rendszer használatát lehetővé tevő szerződés tavaly februárban lejárt. A KSZF/KEF 2006 és 2013 között több mint 1,2 milliárd forintot költött a rendszer fenntartására. A havi alapdíj – használat nélkül – 10 millió forint volt. E tetemes költség egyetlen repülőjegyet, szállás- vagy más utazással kapcsolatos díjat sem foglalt magában. A 2005-ben aláírt feltételek miatt e díjakat a szerződés felmondása esetén is meg kellett volna fizetni.
A KEF ezért úgy döntött, hogy a feladatot a továbbiakban saját fejlesztésű foglalási rendszerrel látja el. A fejlesztések becsült összes költsége a korábbi kiadások elenyésző töredéke, mintegy 50 millió forint. A KEF-et a jövőben csak a működéssel kapcsolatos fenntartási díjak terhelik, amelyek szinten töredékét teszik ki a korábban a WapSoft-nak fizetett éves díjaknak. A később esetleg szükségessé váló fejlesztések is „házon belül”, olcsón megoldhatóak. Az új utazás tervező és szervező szoftver modulok szervesen illeszkednek más kormányzati informatikai rendszerekhez (elsődleges a KEF portálhoz, de pl. a NISZ rendszereihez is), hasznosan támogatva a hatékony költségvetési tervezést, felhasználást és ellenőrzést.
A KEF a kapcsolódó közbeszerzési eljárás kiírásának és lebonyolításának idején költözésben volt a korábbi székhelyéről (a ma már bontás alatt álló Margit körúti minisztériumi épületből) új helyére. Az eljárási cselekményekhez így nem állt rendelkezésre megfelelő helyiség. Az NFM – amelynek háttérintézménye a KEF – az érintett közbeszerzési felügyeletet is ellátó szakterület megfelelő helyiségeit bocsátotta a KEF közbeszerző munkatársainak rendelkezésére. A tárca nemcsak a kérdéses ügyben, hanem a költözés időszakában bonyolított más közbeszerzési eljárások esetén is így járt el. Teljesen komolytalan és minden alap nélkül ferdít tehát az a következtetés, hogy a minisztérium szokatlanul erősen rajta tartotta volna a szemét a viszonylag kis összegű beszerzésen.
A közbeszerzésen nyertes mindkét cég a szerződésben rögzített határidőre teljesített. Az általuk fejlesztett modulok önmagukban működőképesek, azokat a KEF már bemutatta a legtöbbet utaztató intézmények képviselőinek. Jelenleg a beérkezett észrevételek alapján a modulok finomítása zajlik. A KEF-nek szerződéseket kell kötnie a nagy nemzetközi utazási tartalomszolgáltatókkal (ún. GDS-ekkel). E szerződések egy része már létrejött, azonban több szolgáltató olyan feltételeket kíván alkalmazni, amelyek hátrányosak lennének a KEF és az intézmények számára. E partnerekkel még folynak a tárgyalások. Az utazás tervező és szervező szoftver modulok funkcióikat tekintve részei a KEF-nél folyó szerteágazó informatikai fejlesztésnek, amely előreláthatólag 2014 második felében fejeződik be.
A modulok üzembe állításának késedelme semmiféle fennakadást nem okoz az utaztatási szolgáltatások keretmegállapodásoknak megfelelő teljesítésében" - írja a minisztérium közleménye.