Vállalkozás hvg.hu 2014. május. 13. 09:54

Ezért hasít annyira a Lidl és az Aldi

Úgy fest, megállíthatatlanok Magyarországon a saját márkás termékek. Az üzletláncok nevével fémjelzett árucikkek mellett egyre nagyobb szeletet hasítanak ki a tortából – a például a diszkontokban – megjelenő, máshol nem kapható, kevésbé reklámozott, kedvezőbb árú márkák. Vannak azonban olyan áruk, melyeket a magyarok nemigen vásárolnak a saját márkás "kosárból".

A kedvezőbb ár mellett a folyamatosan javuló minőségben és az egyre szélesebb választékban lehet keresni a saját márkás termékek népszerűségét Magyarországon. Ezt mutatja az is, hogy a tavalyelőtt mért enyhe csökkenés után 2013-ban már ismét nagyobb részesedést tudtak elérni a kereskedelmi márkás termékek: a boltokban minden 100 forintból 26-ot költöttünk ilyen árucikkekre – írja a Pénzcentrum. Ez persze azt is jelenti, hogy továbbra is a klasszikus márkák a meghatározóak, az élelmiszereknél, vegyi áruknál a teljes forgalom 47 százalékát szerezték meg az elmúlt esztendőben – derül ki a GfK friss tanulmányából.

Nem meglepő, hogy a diszkontok (Lidl, Aldi, Penny Market) a legerősebbek a saját márkás termékek forgalmazásában, többek között ennek is köszönhető látványosan gyors növekedésük az oldal szerint. A statisztikák szerint a diszkontok bevételük közel kétharmadát saját márkás termékekkel érik el. A nagy gyártói márkák továbbra is őrzik pozíciójukat az általuk uralt kategóriákban (például sör, tea, pörkölt kávé), de számos olyan kategória is létezik, amelyben a saját márkák vannak túlsúlyban. Általában ilyen FMCG (gyorsan forgó fogyasztási cikkek) kategóriába tartoznak egyes tejtermékek, ugyanakkor az állateledelek és a fagyasztott termékek piacán is a saját márkák vannak előnyben.

A saját márkás termékek népszerűségét az áruházláncok is érzékelik – és természetesen e termékcsoport is generálja a növekedést –, egyre jobban rétegződnek a márkák, már a felsőbb árkategóriákban, a drágább termékek között is lehet találkozni saját márkás termékekkel. Az Auchan nemrég arról számolt be, hogy a vásárlók igényeinek megfelelően a lánc saját márkáinak fejlesztése is folytatódott. A Tescónál jelentős mértékben kiszélesítették saját márkás termékválasztékukat tavaly, éves jelentésükben kiemelték konyhakész salátáikat és tejtermékeiket. Az elmúlt évben elégedettségi garanciát vezettek be valamennyi saját márkás termékükre. A Spar üzleteiben 700-féle élelmiszer és vegyiáru, valamint több mint 900-féle non-food (nem élelmiszer) saját márka szerepel választékukban, szinte mindegyik árucsoportban.