Vállalkozás hvg.hu 2014. március. 25. 11:01

Így lett milliárdos a fiatalember a tojás nélküli majonézből

Egészséges majonézt és tésztát árul az amerikai fiatalember, akinek a startupjába Bill Gates is beszállt.

Josh Tetrick két és fél éve alapította Hampton Creek nevű cégét, amely tojáshelyettesítő élelmiszereket gyárt növényi alapanyagokból. Ma már milliárdos, úgy, hogy a 34 éves férfinek semmiféle tapasztalata nem volt az élelmiszeriparban, előtte az ENSZ-nek dolgozott Afrikában.

Vállalkozása abból az ötletből nőtte ki magát, hogy a globális ipari tojástermelés energiaszükséglete óriási, amellett, hogy az így előállított tojás a mesterséges csirketáp, illetve a magas koleszterin miatt nem túl egészséges. Mi lenne, ha a számos élelmiszer alapanyagául szolgáló tojást egyszerűen lecserélnénk növényi alapanyagokra?

Mivel Tetrick nem értett a gasztronómiához, cége az induláskor felvett egy neves szakácsot és egy biokémikust, akik kidolgozták neki, hogy miként lehet majonézt és tésztát készíteni tojás nélkül, pusztán növényi alapanyagokból. E mellett azt is kidolgozták, hogy mennyi energiába kerül a tojás nélküli majonézt előállítani, ahhoz képest, amennyi energiát az ipari csirkefarmok használnak. E szerint a Hampton Creek nevű vállalkozás 2 egység energiát tesz 1 tojás nélküli termékbe, míg a tojásfarmok 39 egységnyit 1 tojásba.

Amikor összeállt a gasztro-mérnöki koncepció, csinált egy gyönyörű honlapot, majd házalni kezdett a befektetőknél. Az egészséges ételekre, életmódra alapozott ötletre először Bill Gates, a Microsoft tulajdonosa harapott rá, majd sorban jött a többi nagyágyú. Cégébe beszállt a Yahoo alapító Jarry Jang, illetve az egyik legnagyobb startup befektető, a Khosla Ventures is. Így egy év alatt összesen 30 millió dollárt (678 millió forintot) szedett össze, amiből már el tudta indítani a gyártást.

A cég első terméke – értelemszerűen – egy tojás nélküli majonéz volt, amely a Just Mayo nevet (Csakis majonéz) kapta. A második egy tésztaféle, amelynek az Eat The Dough (Edd a tésztát) nevet adta. Az amerikai egészségmániás és környezettudatos vásárlók azonnal ráharaptak a tojás nélküli termékekre, így az eladásai gyorsan felpörögtek. A társaság célja egyértelmű: a 11,3 milliárd dolláros globális majonézpiacból szeretnének kihasítani maguknak 0,8 százalékot, három év alatt.

(via Business Insider / Time)

Itthon Bábel Vilmos 2024. november. 28. 17:21

A Tiszának rengeteg pénzre van szüksége

Magyar Péteréknek milliárdok kellenének a 2026-os kampányra, ha tartani akarják a lépést riválisaikkal. A szükséges pénzt csak adományokból tudják összeszedni, az államtól nem fognak kapni. A magyar elit nagy része az államtól függ, és nem fog oldalt váltani, ha nem biztosak abban, hogy nemsokára másnál lesz a kasszakulcs. Magyarék feladata: jó befektetésnek kell látszani. Szombaton jön ki a párt friss átláthatósági jelentése, és kiderül, hogy az elmúlt hónapokban ez mennyire sikerült nekik.