Egészséges majonézt és tésztát árul az amerikai fiatalember, akinek a startupjába Bill Gates is beszállt.
Josh Tetrick két és fél éve alapította Hampton Creek nevű cégét, amely tojáshelyettesítő élelmiszereket gyárt növényi alapanyagokból. Ma már milliárdos, úgy, hogy a 34 éves férfinek semmiféle tapasztalata nem volt az élelmiszeriparban, előtte az ENSZ-nek dolgozott Afrikában.
Vállalkozása abból az ötletből nőtte ki magát, hogy a globális ipari tojástermelés energiaszükséglete óriási, amellett, hogy az így előállított tojás a mesterséges csirketáp, illetve a magas koleszterin miatt nem túl egészséges. Mi lenne, ha a számos élelmiszer alapanyagául szolgáló tojást egyszerűen lecserélnénk növényi alapanyagokra?
Mivel Tetrick nem értett a gasztronómiához, cége az induláskor felvett egy neves szakácsot és egy biokémikust, akik kidolgozták neki, hogy miként lehet majonézt és tésztát készíteni tojás nélkül, pusztán növényi alapanyagokból. E mellett azt is kidolgozták, hogy mennyi energiába kerül a tojás nélküli majonézt előállítani, ahhoz képest, amennyi energiát az ipari csirkefarmok használnak. E szerint a Hampton Creek nevű vállalkozás 2 egység energiát tesz 1 tojás nélküli termékbe, míg a tojásfarmok 39 egységnyit 1 tojásba.
Amikor összeállt a gasztro-mérnöki koncepció, csinált egy gyönyörű honlapot, majd házalni kezdett a befektetőknél. Az egészséges ételekre, életmódra alapozott ötletre először Bill Gates, a Microsoft tulajdonosa harapott rá, majd sorban jött a többi nagyágyú. Cégébe beszállt a Yahoo alapító Jarry Jang, illetve az egyik legnagyobb startup befektető, a Khosla Ventures is. Így egy év alatt összesen 30 millió dollárt (678 millió forintot) szedett össze, amiből már el tudta indítani a gyártást.
A cég első terméke – értelemszerűen – egy tojás nélküli majonéz volt, amely a Just Mayo nevet (Csakis majonéz) kapta. A második egy tésztaféle, amelynek az Eat The Dough (Edd a tésztát) nevet adta. Az amerikai egészségmániás és környezettudatos vásárlók azonnal ráharaptak a tojás nélküli termékekre, így az eladásai gyorsan felpörögtek. A társaság célja egyértelmű: a 11,3 milliárd dolláros globális majonézpiacból szeretnének kihasítani maguknak 0,8 százalékot, három év alatt.
(via Business Insider / Time)