Vállalkozás Varga Szabolcs 2014. március. 21. 16:05

Özönlenének a brit cégek hazánkba

A britek szeretnék megduplázni Magyarországra irányuló exportjukat. Hogy hogyan, arról Paul Taylort, a brit kormány Export- és Befektetés-ösztönzési Irodájának igazgatóját kérdeztük.

Március 7-én nyitott a Brit Kereskedelmi Központ Budapesten, azzal a céllal, hogy tovább erősítse a kétoldalú kereskedelmi kapcsolatokat az Egyesült Királyság és Magyarország között, valamint növelje a brit kis- és középvállalatok (kkv) exportját Magyarországra.

Paul Taylor a hvg.hu kérdéseire elmondta, hogy a jelenlegi brit export Magyarországra fele akkora, mint a magyar export Angliába. Ezen szeretnének változtatni a budapesti kereskedelmi központ megnyitásával is, ami egy új kereskedelmi művelet része, melynek célja a régió piacain lévő brit kereskedelmi jelenlét erősítése. A brit kormány világszerte hoz létre hasonló központokat, támogatva a helyi kkv-k és brit partnereik együttműködését, növelve a brit exportot a világ különböző országaiba – mondta az igazgató. Többek között Kínában, Romániában és Lengyelországban már működik Brit Kereskedelmi Központ. Utóbbi régiós központokról, amiket az elmúlt fél évben nyitottak, rendkívül pozitív visszajelzések jöttek, nagy nyüzsgés jellemzi az ott tartott rendezvényeiket, amelyek egymást érik, felélénkítve a kétoldalú kereskedelmi kapcsolatokat.

Paul Taylor
UKTI

Ahogy korábban – a budapesti központ megnyitóján – Jonathan Knott angol nagykövet is elmondta, sok kiaknázatlan lehetőség rejlik még a brit-magyar üzleti együttműködésben. Mintegy ötezer brit kis- és közepes cégnek van üzleti, kereskedelmi kapcsolata Magyarországgal. Arra a kérdésre, hogy milyen eredményeket várnak az intézménytől, milyen növekedés várható a Budapestre érkező brit vállalkozások számában Paul Taylor elmondta, hogy a következő 7-8-9 évben meg szeretnék duplázni a Magyarországra irányuló exportot. Hozzátette, hogy ugyanez a terv a régió más országaira is, prioritási sorrend nélkül.

Hogy miként profitálhatnak a magyar cégek az együttműködésből, arra a rendkívül kedvező angliai üzleti környezetet említette, ahol mindössze néhány óra leforgása alatt be lehet jegyezni egy céget, nem beszélve, hogy a globális piacot megcélzó startupok számára ugródeszka lehet a brit piac, hiszen a hatalmas felvevőpiaccal rendelkező Egyesült Államok a szigetország első számú kereskedelmi partnere. Az Export- és Befektetés-ösztönzési Iroda (UKTI – UK Trade & Investment) igazgatója nem tekint Londonra és Budapestre mint versenytársra annak tükrében sem, hogy a magyar kormányzat és az alakuló budapesti startup ökoszisztémát képviselő Budapest HUB munkacsoport nem titkolt célja, hogy 2020-ra Budapestet a régió központjává tegye. Véleménye szerint a brit piacon való jelenlét nem kell, hogy Magyarország elhagyásával járjon együtt. Mindkét piacnak megvan a maga előnye, amíg Magyarországon képzett, olcsó munkaerőt találni, addig Angliában kapcsolatokat és hasznos tapasztalatokat lehet szerezni.

Elmondása szerint a magyar sikersztorik száma a brit piacon még elég csekély, mindössze kettőről tud: a Karma Platform a tartalomkezelő rendszerek és a személyre szabott online hirdetések piacának egyik vezető magyar vállalata, a Shiwaforce.com új terméke, valamint a BoatforRent, ami a világ első online hajóbérlési piactere. A magyar internetes startup már 51 országban közvetít több mint 12 000 hajót. A több milliárd dolláros hajóbérlési piacon egyelőre nincs is igazi versenytársa. Taylor szerint a későbbi sikeres vállakozások egyik alapja lehet a kint élő magyarok hatalmas száma. Jó recept lehet erre a Bozó István Crepe Fun-Tastic néven megalapított palacsintázója.